Nya lagg

Robbott

Ny medlem
Nya lagg
Tjena

Vill köpa nya allroundskidor med midja mellan 75 och 85mm.
Har funderat på Monster 75, Monster 85, Scream 10 pilot, scream limited, Legend 8800.
Tar gärna emot nya förslag.
Jag väger 72 kg och är runt 185cm.
Vilken längd ska jag ha? Jag åker ungefär lika mycket pist som offpist. Men finns det fin offpist åker jag självklart den och inte i pisten.

Tacksam för svar från folk som åkt de olika skidorna och som väger ungefär lika mycket och är ungefär lika lång.

Nya lagg
Rossignol B2 ska väl inte göra bort sig i varken pisten eller offpisten... Har själv ett par B1 som funkar bra i pisten iaf. har inte hunnnit testa dom utanför.

Nya lagg
Head MadTrix Mojo, visserligen en midja på 90mm men att inte kalla den allround är väl ett brott? Har iofs bara testat den i parken och i stryn sent, sent på säsongen. Rätt slaskigt, dock funkade den finfint där.. nog de bästa skidor jag åkt på i slaskig snö.

Nya lagg
Tjena!
Jobbar mycket med skidor och har vid två tillfällen i år fått möjlighet att åka igenom stora delar av leverantörernas sortiment. Jag är väger dock lite mindre än du (65kg) och är lite kortare (177cm) men har tävlingsåkt länge och jobbat som skidlärare, så lite åka har det blivit. Har framförallt imponerats (och många andra med mig) av två skidor.

1). Atomic m:ex, En ruskigt allround skida som fungerar perfekt om du bara skall ha ett par skidor. Bra skärning som funkar bra i pisten och den är även förvånandsvärd snabb "kant-till-kant" med tanke på måtten. Måtten gör även att den funkade bra utanför pisten. Ska man dock åka bottenlös puder måste du upp ännu mer i midja... http://www.atomicsnow.com/english/home2.php

2). Fischer Big Stix 8.6, Även den är en riktigt bra allroundskida. Skidan kräver att du jobbar mer med den än atomicskidan gör, men klarar även av mer fart utan att tappa greppet. Men atomicen känns helt klart kvickare i kortare svängar... Måtten gör att den klarar av att åkas över hela berget.
http://www.fischer-ski.com/en/alpine/

Två bra köp!

Dynastar Legend 8800 är också en bra skida, men jag tycker att både Fischern och atomicen slår den i pisten..Möjligtvis om du gillar mycket fart, och långa svängar, fungerar den mycket bra där också.

Monstern(75:an) har ju funnits några år nu, jag tycker inte att årets modell skiljde sig mycket från de gamla, känns som att man får mer skida för pengarna i de båda andra.

Lycka till!

Mvh//

Snödjup

Tillbaka
Topp