Nya lagg!?

Nya lagg!?
Har bestämt mig för att köpa nya utrustning i vinter. Efter vad jag förstått så skall jag göra det i Österrike när jag är där nere (skall säsonga i Kitzbühel). Men vad skall man köpa? Jag är 85 kg tung och 182cm lång, åker mest i pisten men om förhållandena bjuder på det så varför inte lite utanför. Jag har åkt lagg sen jag var tre år gammal så åka kan jag.
Just nu funderar jag på Atomic 9.20, eller Völkl P50..
Men jag behöver hjälp. Skriv om ni har tips!

Nya lagg!?
Tycker att du ska kollain Völkl G40, G41 eller G4 det är i stort sett samma skida bara de att dom byter namn varje år.. Det är en skida som funkar i alla lägen. uppbyggd som Völkl P 40 men betydligt bredare o ruggit gött flyt i offpissten och bra driv i backen... Det enda minuset är i kortsväng där dom kan upplevs som lite tröga... Lycka till Kalle. Ps/det är den bästa skid som jag någonsin åkt på *lerglatt*/ds

Nya lagg!?
tja jag tycker att du ska köpa senaste numret av Skiing winter adventure. numret kom ut i october. där bör du kunna hitta en skida som passar din åkstil och få ett hum om vilken som e vänligast mot din plånbok. tror att hela testet va på typ 150 laggar. /fredrik

Nya lagg!?
Allroundskidor för alpmiljö -> bredlagg. Utan tvekan.

Vilka du ska ha avgörs av hur du åker, hur mycket du väger och vad du vill ha för egenskaper. Vill du ha hårda stabila grejer för högre fart kan du titta på Stöckli Asteroid, Völkl G4 eller V-Explosive. Vill du ha lite mer sorglösa lättåkta mjukare skidor är Atomic 10ex, Salomon Pocket/Ak Rocket eller för den delen kanske Extrems AK4 bättre alternativ.

I och för sig funkar det väl med förra generationens 70mm-skidor men känns lite onödigt när man kan ta steget fullt ut. Hade det handlat om åkning i Sverige kanske, dock inte i Alperna.
Enligt mig alltså. Åsikter går ju isär.

Hur som helst: En gång brett - alltid brett.

Det blir en vit vinter i Silvretta-dalen i år. For sure.

Nya lagg!?
Eftersom du skriver att du kör mestadels pist så verkar de skidor du nämt bra. Men får du chans och testa Dynastar Speed Carve 63 så gör det innan, och vill du ha lite mer bärighet så väljer du Dynastar Skicross 66, lite dyra, (Här hemma i allafall) men värd varenda krona om du frågar mig...

Nya lagg!?
Jag väger och mäter ungefär samma som du och liksom du körde jag mest i pisten. Jag bestämde mig för att testa fatskiis ändå och köpte ett par Rossignol Bandit xXx.

När man väl kommit på tekniken plöjer man allt: pistat, kross samt lös-snö (eftersom de är ganska mjuka är de lite fladdriga när det är hårt).

Testa fatskiis iallafall innan du köper några andra skidor.

Nya lagg!?
Tjena!
Innan du bestämmer dig är ett tips att kolla in HEADs nya Cyber XP100, den finns också i XP70 men det är en fjolårsskida som man designat om lite...
XP100 har ruskig skärning 122/67/107(!) utan att vara brutalt pinnsmal i midjan vilket gör att den bär upp dig lite bättre även utanför pisten.
Tycker inte du ska gå under 177cm i längd. redan då svänger den runt på 13m vilket är samma fakta som de riktiga tävlingsskidorna har.
Enda nackdelen är väl priset med Tyrolias Free flex 10+ bindning (rekommenderad) ligger paret på ca. 8100 Sek och det kan kännas lite mycket. Men efter att åkt på dem så kan jag lova dig att det är värt varenda krona. Eftersom Head görs i Österrike och i samma fabrik som Tyrolia så skulle jag i alla fall bara prova här hemma och sedan köpa där nere om jag var i dina kläder.
Lycka till!
MVH // Danne

Tillbaka
Topp