Nya pistraketer eller tänker jag fel? Völkl står på tapeten.

Tja,

har lite köpabstinens i brist på snö...
Nuläge:
193cm, 95kg åker snabbt och med kraft med förkärlek för mjölksyra.
Har idag två par Rossignol, Soul7 och Experience 84 från 2016, Soul7 känns lite för mjuka i pisten men roliga utanför och Experience 84 är sköna i pisten men inte speciellt roliga.

Anledningen till mina köptankar är att jag testade lite pistskidor senast i Italien och blev helt frälst av Völkl Racetiger GS, var helt magiska i pisten i korta och långa svängar samt förvånansvärt snälla i uppkört.
Testade bla Rossignol Hero Elite LT & ST, ST, Völkl RTM86 men fastnade inte riktigt för någon av dem, tyvärr var RTM86 trasig så bytte tillbaka till Racetigern direkt så fick ingen direkt uppfattning.

Åker 75/25 pist och är verkligen sugen på kantgrepp, har läst på lite om Code L pro, Deacon, Mantra M5 men inte testat, era tankar?
Är väl iofs inga problem att ha flera skidor men vore nice med en skida för hela dagen i pisten. Gillar inte när det blir för uppkört ala VM8an utan vill ha något stiff som kan bränna igenom, oklart hur Racetigern trivs där?

Salut,
Det är bara att köpa om man har abstinens.
Köpte ett par RT GS förra säsongen och dom har varit sket-roliga att åka på, förvisso 196 långa men va f.n.
Det finns bara två regler med dessa missiler:
Nummer ett:Visa hänsyn i pisten,det kan dyka upp oväntade situationer när man minst anar det (lite som att köra hoj i trafiken)
Nummer två: Stå på när det ges tillfälle och ha sköj.
Att hitta ett par som räcker hela dagen i pisten finns inte i min värld,det hade blivit för tråkigt
(naturligtvis är det samma i offpist).
Det blir ett par SL-skidor antingen RC4 eller Rebels i sommar.
Planerar att hyra Trysil säsong 2028/2029 en dag bara för att slippa andra.
Ha det gött.

Som vanligt kan man inte få något som är bäst på allt, utan bredd kommer alltid med en kompromiss.Stora öppna ytor så är ett par riktiga race GS skidor svin roliga, små ytor så är SL roligare. Personligen tycker jag du två olika är bästa kompromissen för en pist quiver. Du kan gå mer mot de olika ändarna på spektrumet och få två olika personligheter på grejerna.

Jag måste dra till med det tråkiga svaret. Testa innan köper och lyssna inte på folk du inte känner.

Så försök att göra ett besök på någon utav skidtesterna som är på försäsongen i flera utav våra skidorter, eller så tar du kontakt med lite seriösare skidbutiker och testar några utav deras testskidor.

Men för att göra dig lite mer sugen på skidåkning, så kan jag läska med att säga att jag kört både MantraM5 och Deacon 74pro halva vintern, och längtar för första gången på många många år efter att få åka lite skidor igen mitt i sommaren, så bra tycker jag att de är, så se till att testa dem i vinter ;)

Salut,
@zerode inget tråkigt svar.Man skall inte lyssna på folk man känner heller,helt och hållet ens egna preferenser.
Tycker att skid-testerna ligger fel tid på säsongen?
Testade Sälen och Åre ifjol men det var svårt att göra en bra bedömning på skidorna p.g.a. förhållande.
Det är kanon att dom ställer upp och låter oss pröva nya lagg, betala dom svenska priserna är en fråga att diskutera för/nackdelar.
P3 idag på eftermiddagen så var det en lavin-hundförare som pratade,nyttigt att lyssna på så här mitt i sommaren.
Hon var riktigt bra och eftertänksam,tacksamt att dom finns.
Ha det gött i solen och om 5 månader är vi på det igen.

Hur upplevde du Deacon vs Mantra m5? Bra carving med M5? Var Deacon ok i uppkört med trötta ben? :)
Jag har fått en helt ny respekt för Völkl, grym kvalitet och riktigt stabila. Får väl kanske vänta snällt till skitest men blir lite tråkigt när snön brukar vara sådär och få backar är öppna. Får väl i värsta fall köra mitt egna test nere i Italien :D

Tillbaka
Topp