Nya pjäxor

Yakumo

Medlem
Nya pjäxor
Ska lägga pengar på nya pjäxor och tänkte be om lite tips på vad som passar.

Kör allround-åkning, puder när det bjuds men det blir mycket pist oxå.

Vill ha så styv som möjligt tror jag utan att jag behöver knäppa upp pjäxorna i liften.

Förslag?

Nya pjäxor
Jag är precis som du ute efter ett par nya pjäxor. Det finns ju många parametrar som man ska ta hänsyn till vid köp av ett par nya pjux. Hur ser din fot ut, är utseendet på pjäxan viktig, hur är din åkstil mm.

Personligen har liknande åkinriktning som dig samt extremt breda fötter(skalet kommer behövas tryckas ut med värme oavsett vad jag väljer för pjäxa). Mina val står i dagsläget mellan Salomon crossmax 10/xwave 10 och Nordica Beast.

Salomons ytterskor är enligt pjäxtryckare mycket smidiga att arbeta med, sen gillar jag hälgreppet och styvheten i crossmax och xwave 10. Nackdelen är ju är de ser inte så vackra ut direkt.

Nya pjäxor
Jag har ett par xscream 10 tror jag dom hette (orange skal som är lite genomskinligt), med formgjutna sulor. Och jag är extremt nöjd. Jättebra pjäxa. Men det allra viktigaste när man köper pjäxa är ju att den passar, så pjäxval lär ju vara helt individuellt.

Om du i butiken känner dig lite orolig för att pjäxan kan vara för mjuk, var inte det. Den känns helt annorlunda ute i backen när det är minusgrader ute.

Nya pjäxor
Gällande styvheten i pjäxorna så är min personliga uppfattning att aldrig ha ett par med flex under 90, mjukare än så och jag tycker de blir för svampiga. Men sånt är ju givetvis beroende på hur mycket man väger och vad man tycker är skönt, själv väger jag ca 83 kg.

Nya pjäxor
Tjena!

Kommer en ny serie till i år från Nordica som heter "Speedmachine". Topppjäxan där ska vara riktigt bra.
Tidigare har Nordicas pjäxor passat de som har lite bredare fötter (bortsett Dobermann-serien & Beast) men den här ska sitta riktigt tajt och ha ett grymt hälgrepp.
I flex ligger den någonstans under det man i butik kallar för "race".
Kan dock kosta en del har jag en känsla av..

Har inte haft den på foten själv, än mindre åkt i den. Men de som nämnt ovanstående är duktiga skidåkare, en del t.o.m försörjer sig på åkningen..

Lycka till!

Mvh//

Nya pjäxor
svenskskiduthyrning (med caps): vad menar du mellan 0-10 eller 0-14? finns ju pjäxor med sisådär 150 flex...

Nya pjäxor
Precis vad jag skriver, ett pjäxmärke kan använda sig av vilken skala som helst så länge som det inte finns en bestämd skala för flex på pjäxor

Tillbaka
Topp