Nya Pjäxor ?

Nya Pjäxor ?
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=43032

Finns info lite om mig, köpte supersport skidorna har funkat fint hittils i backen. Hursom funderar på att köpa nya pjäxor också just nu åker jag på ett par Lange 70 CRL pjäxor. Men de är begagnade införskaffade så för ganska många år sen så är väl dags för uppdatering. De har storleken 28.5 vilket jag skulle tro är för stort ... Även om jag får kämpa för att få i/ur foten ibland. Har normalt sett 42-44 i skostorlek, och har en ngt längre vänsterfot. Brukar tycka ibland att dammodellerna brukar sitta bättre på foten :P. Hursom frågan var mest om ni har ngt att rekomendera och om man kan gå till vilken butik som helst för att få bra hjälp med val av pjäxor om man kan åka till stadium osv och få bra tillpassning ?. Tycker att de pjäxorna som jag har haft nu funkar hyfsat, dock har jag smala ben så jag spänner alla spännen till max, och vill spänna ännu hårdare ! :(

Pris upp till ca 5000 :- typ.

Senast ändrad:
Nya Pjäxor ?
hur ser ditt fotvalv ut? har högt eller lågt? resten av det du beskriver passar ganska bra in på min fot och jag har pratat med ett fåtal bootfitters senaste tiden.

Nya Pjäxor ?
Med en snabb googling för att kolla precis vad det betyder heh ... Så får jag väl säga att jag har ett ganska högt fotvalv tror jag ? Hur mäter man det ?

Stämde in i alla fall att jag har förhårdnad som beskrivet respektive "hammartår" i alla fall ena foten. Som beskrivet på http://www.fothalsan.se/fotskada/fotsta.htm

Kan tillägga att jag brukar direkt få verk på utsidan av foten (framförallt höger) i de pjäxor jag har nu under lifttransporter ...

edit2: Är det värt att gå in till en skidbutik i backen ?

Senast ändrad:
Nya Pjäxor ?
Verk på utsidan av foten, hur känns det? Avdomnande känsla? Trycksmärta? Använder ni gjutna sulor? Det kan bero på hur ni står på foten (vinkeln på fötterna).

"[...]dock har jag smala ben så jag spänner alla spännen till max, och vill spänna ännu hårdare!"
Menar du upp mot vaden eller också nere vid foten?

Jag gjöt ett par innerskor i mellandagarna, jag kommer knappast att behöva dra åt pjäxorna särskilt hårt för jag sitter just...som gjutet. Med andra ord kanske det är din innersko som inte passar din fot särskilt bra om du upplever att du sitter löst.

En duktig bootfitter mäter och tittar på din fot och plockar fram lämpliga pjäxor efter det samt efter din nivå. Sen ryktas det om att han/hon heller aldrig släpper ifrån sig ett par pjäxor utan en formgjuten sula.. ;)
5000 kr får man en bra pjäxa så det blir inget problem, men man kommer inte undan att prova sig svettig i butik.

Nya Pjäxor ?
Trycksmärta får jag väl säga att det är pga att jag kan avlasta smärtan genom att antingen lägga tyngden på andra benet och variera fram och tebax i släpliftar. I stolliftar genom att låta bena "dingla" fritt. Använder inte formgjuten sula

Jag menar absolut alla spännen, gissningsvis är ganska mycket fel gissningsvis med de pjäxor jag har nu ?.

Bonusfrågor: Ngn som vet om det går att justera den bindning/skid kombination ssom jag har själv ? Lr är det lika bra att fråga om det i butik ? Vad kostar en formgjuten sula ?

Senast ändrad:
Nya Pjäxor ?
Som sagt, knalla iväg till en duktig bootfitter (och inte nån skridskoförsäljare på TeamSportia som aldrig åkt skidor).
Att fixa pjäxor är så sjukt mycket mer än att bara hitta rätt modell...
Men till att börja med så bör du kanske kika lite på pjukkor som Nordicas supercharger-serie och salomons falcon-serie...

Nya Pjäxor ?
lange är väldigt smala i lästen alltså bredden över fotten. jag har väldigt smala fötter samtidigt som ja har en cpe knöl som bredder ut sig ganska mycket i fram på fotten. därför har ja ganska ont och får ibland kram under foten. har du ett ganska högt fotvalv skulle ja rekommendera head pjäxorna men gå ner i strl en bit.

en bootfitter är helt klart det bästa men samtidigt oftast dyrare. vilket man ioförsig mer en gärna betalar om man köper en pjäxa som sitter skit och ångrar sig.

bootfitters brukar oftast kolla och hjälpa dig grattis sen om du tycker dom har dyra pjäxor.
gå vidare med din nyvunna kunskap om dina fötter och köp ett par pjäxor någon annanstans.

sportconrad till exempel.

lycka till

Nya Pjäxor ?
chipen sa:
bootfitters brukar oftast kolla och hjälpa dig grattis sen om du tycker dom har dyra pjäxor.
gå vidare med din nyvunna kunskap om dina fötter och köp ett par pjäxor någon annanstans.

sportconrad till exempel.

lycka till
Och hur mycket kan du anpassa pjäxorna då om du köper de på nätet???? Blir nog dyrare i slutändan ändå då.

//H

Nya Pjäxor ?
Nojlas sa:
Som sagt, knalla iväg till en duktig bootfitter (och inte nån skridskoförsäljare på TeamSportia som aldrig åkt skidor).
Att fixa pjäxor är så sjukt mycket mer än att bara hitta rätt modell...
Men till att börja med så bör du kanske kika lite på pjukkor som Nordicas supercharger-serie och salomons falcon-serie...
Vart hittar man en bootfitter då ? Är det i en "skidbod" lr vad ?

Bor i dalarna aldeles nära romme alpin för övrigt.

Senast ändrad:
Nya Pjäxor ?
Köp inte pjäxorna på nätet.. Gå till en bootfitter och gör en sula samtidigt du köper pjäxan för då får du oftast ett paketpris samt att du kan gå dit och trycka pjäxan gratis.

Nya Pjäxor ?
Peter_Haggkvist sa:
Köp inte pjäxorna på nätet.. Gå till en bootfitter och gör en sula samtidigt du köper pjäxan för då får du oftast ett paketpris samt att du kan gå dit och trycka pjäxan gratis.
Fortfarande som sagt vart hittar jag en bootfitter som jag inte behöver åka till sthlm lr svenska fjällen för ?

Och vågar man gå till typ teamsportia/stadium lr inte ?

Nya Pjäxor ?
Gå inte till sportia/stadium dom brukar inte veta va dom pratar om. Vet inte om ni har nån bootfitter i dalarna? Du får luska i det. Brukar ju oftast vara dom som bara säljer skidor/pjäxor som har den kunskapen.

Nya Pjäxor ?
Peter_Haggkvist sa:
Gå inte till sportia/stadium dom brukar inte veta va dom pratar om. Vet inte om ni har nån bootfitter i dalarna? Du får luska i det. Brukar ju oftast vara dom som bara säljer skidor/pjäxor som har den kunskapen.
Okej, med andra ord borde rommes testbutik/uthyrning osv vara kvalificerade att kunna göra ett bra jobb. Då de är de enda som hyr ut osv här tror ja. Och har ca 200000 besökare per år och är sveriges största anläggning utanför fjällen ?

Nya Pjäxor ?
benknackaren: Gesunda är bättre än Romme Alpin. Om jag hade varit hemma så hade jag fixat det på Team Sportia men är i Alperna och jobbar som "bootfitter" bland annat. Men som sagt. Gesunda är ett hett tips.

Peter Haggkvist: Inte alla Stadium/Sportia är så. Ta tex där det jobbar kvalifcerad personal som Edins i Ängekholm. Det är Stadium. Stadium i Sälen/Åre. Team Sportia i Borlänge (när jag är hemma)

//H

Nya Pjäxor ?
Okej tack för tipset, dock så känns det lite långt att åka på sätt och viss, bor i säter så 11 mil drygt enkel resa känns inte så jättelockande. Särskilt inte om det inte är mycket bättre än romme, finns det ingen kompetent människa som jobbar på teamsportia i ditt ställe då ? :/

Känner mig nästan mer förvirrad också om vad som är bra, känns som att de flesta är överens om att man ska till en bootfitter. Men vill helst ej till "skidbodar" då det känns som att man lätt kan bli ganska hustlad där på allt som heter vettiga priser ... :S ... Och vanliga butiker verkar vara överens om att de 9/10 i alla fall inte har ngn koll alls typ.

Ska ner till örebro antagligen om ca 10 dagar, skulle kunna vänta tills dess om det finns ngn bra bootfitter där finns det de ?

Och hasse skulle man kunna få lite expert tips på vad som skulle kunna passa mig om jag mäter foten osv kanske ?

Tack till alla som hjälpt till och fortsätter hjälpa till. Både i denna tråd och om skidorna, helnöjd med dem i alla fall så litar på eran kunskap.

edit: kollade gesunda bergets hemsida låter absolut lovande får se hur jag gör men undrar ovan i alla fall ^^

Senast ändrad:
Nya Pjäxor ?
Finns säkert många som är duktiga i sportaffärerna men där jag bor har jag fått erfarenheten av att dom har lite kunskapsbrist. Visst man ska inte dra alla över en kant... Fel av mig..

Nya Pjäxor ?
benknackaren: är värt att åka till gesunda jag lovar..... Svårt att hjälpa utan att se foten och mäta den själv tyvärr...

//H

Nya Pjäxor ?
Om du har smala ben så är Dalbello IL moro en bra pjäxa!.. jag åker med den sj!.. o den sitter sjukt skönt på foten!...

Nya Pjäxor ?
Jag håller helt med Hasse här, åk till Gesunda en pjäxa som sitter bra på foten kan du ha i många år men en som inte passar riktigt kommer bara ge dig problem och du kommer förmodligen vilja byta.

Nya Pjäxor ?
cruxet sa:
Jag håller helt med Hasse här, åk till Gesunda en pjäxa som sitter bra på foten kan du ha i många år men en som inte passar riktigt kommer bara ge dig problem och du kommer förmodligen vilja byta.
Okej då ska jag försöka se till att göra det såfort jag kan och får chansen !

En sista fråga bara, ska jag ta med skidorna så att de kan ställa om dem till de nya pjäxorna eller klarar man av det själv ?

Nya Pjäxor ?
Det beror på om de nya pjäxorna är större i ytterskalet än de gamla. I de flesta fall kan man bara justera bindningens bakdel. Har man oflyt, eller som jag, bytte till betydligt större skal så kan man behöva montera om bindningen. Jag lämnade in mina för detta idag.

Nya Pjäxor ?
Dr_Snow sa:
Det beror på om de nya pjäxorna är större i ytterskalet än de gamla. I de flesta fall kan man bara justera bindningens bakdel. Har man oflyt, eller som jag, bytte till betydligt större skal så kan man behöva montera om bindningen. Jag lämnade in mina för detta idag.
Jag skulle gissa på att jag kommer gå ner en storlek i alla fall kanske två, ska jag kunna justera det normalt sett själv ?

Nya Pjäxor ?
Hmm en stl kan du göra det.. Men det ingår i bootfittingen annars så är det kasst..

//H

Nya Pjäxor ?
Någon som kan tipsa om någon bra bootfitter i Sälenområdet? Är dom tillräckligt kunniga på Stadium eller ska man leta efter någon annan, privat butik? Åker upp dit och firar Jul och det skulle vara riktigt skönt att få det fixat så tidigt på säsongen som möjligt.

Senast ändrad:
Nya Pjäxor ?
ja gjöt bla sula till mina telis pjuck på stadium ski i lindvallen och tycker det blev jätte bra. hur det är men hundfjället butiken vet jag inte. sen så finns ju kaisers i lindvallen också, dom verkar ha bra koll snacka mest me dom när en tjej polare höll på att titta på nya. skulle du ha vägarna förbi stockholm så är alpingaraget ett givet val för mig har 2par alpina jag fixat där tok nöjd. lätt värt att svänga förbi om man endå är i huvudstaden nån gång då och då.

Nya Pjäxor ?
P_A sa:
ja gjöt bla sula till mina telis pjuck på stadium ski i lindvallen och tycker det blev jätte bra. hur det är men hundfjället butiken vet jag inte. sen så finns ju kaisers i lindvallen också, dom verkar ha bra koll snacka mest me dom när en tjej polare höll på att titta på nya. skulle du ha vägarna förbi stockholm så är alpingaraget ett givet val för mig har 2par alpina jag fixat där tok nöjd. lätt värt att svänga förbi om man endå är i huvudstaden nån gång då och då.
ok, modifierade dom skalet på pjäxan något då också eller? är tveksam om jag kommer åka förbi sthlm innan dess, så det blir förmodligen att fixa dom uppe i sälen. troligtvis skulle jag nog behöva forma innerskon, men också trycka ut pjäxan lite på bredden (ett par Dalbello Il Moro) eftersom jag har ganska breda fötter. letar därför efter någon butik/verkstad som har kompetensen att arbeta både med innerskon och skalet på pjäxan.

Senast ändrad:
Nya Pjäxor ?
ne jag har aldrig behvt trycka skalet något hitils utan det har mest varit lite trix med innersko sula osv jag har smidiga fötter på så vis. Kaiser hade dalbellos krypton och ilmoro pjuck förra säsongen så ja skulle tatt en sväng dit först. sen så sprutar dom skal me om det nu skulle vara intressant.

Nya Pjäxor ?
P_A sa:
ne jag har aldrig behvt trycka skalet något hitils utan det har mest varit lite trix med innersko sula osv jag har smidiga fötter på så vis. Kaiser hade dalbellos krypton och ilmoro pjuck förra säsongen så ja skulle tatt en sväng dit först. sen så sprutar dom skal me om det nu skulle vara intressant.
ok, tack för tipset. blir nog o dra förbi där och kolla med dom då. någon som vet någon mer butik/verkstad som har koll på bootfitting? (i sälenområdet)

Tillbaka
Topp