Finns väldigt mkt som passar in på dem kriterierna. Ännu mer om du tar bort delvis onödiga funktioner som snölås etc. Snölås har jag märkt på många märken inte tillför speciellt mkt, förutom onödig vikt och bulk, då de oftast är for stora i de storlekarna som behövs på skidkläder för offpiståkning. Jag är 187 cm och runt 80 kg, och jag måste ha XL på ex Houdini, Norröna, Haglöfs etc. för att få plats med ryggskydd och tranciever och fortfarande ha plats att röra sig utan att glipor eller rörelsefrihet hindras. På både Haglöfs (Vassi) och Houdini (Rollercoaster) har då snölåsen blivit alldeles för stora för att fungera.
Har hela nuvarande vintern kört på Fjällräven Bergtagen jacka som är utan snölås, och allvarligt talat det fungerar precis lika bra ,enligt mig, utan snölås när man kör med ryggsäck.
Mitt råd, kör något ställ som sitter bra på dig när du drar på dig all utrustning som du har när du kör offpist och prova att röra dig rejält för att se att inte rörelsefrihet hindras. De flesta märken gör bra grejer idag som är både tåliga, andas och är vattentäta till både rimliga vikter och priser. Om det sedan står goretex, eco-shell, dermizax eller annat membran-fabrikat på spelar inte en avgörande roll för val av ställ. Det viktiga är enligt mig på skidkläder att det är trelagers, har bra slittålighet och att det finns utrymme att röra sig, samt att jackan går ner tillräckligt långt över rumpan.