Nya skidor. Bacon?

Cyklar

Medlem
Nya skidor. Bacon?
Hejsan!

Jag var ganska aktiv här på sidan för några år sen, dock är både emailen och lösenordet long gone så det fick bli ett nytt account.

I alla fall. Jag ska köpa nya skidor nu till säsongen (om det nu kommer någon snö)

Jag är inte riktigt den som gillar att köpa saker på postorder utan att prova det, så jag provar väldigt gärna skidorna innan jag köper dem, vilket har visat sig begränsa andelen skidor som är aktuella.

Jag har tittat ganska mycket på Line Sir Francis Bacon, men jag har inte lyckats hitta någonstans man kan provåka dem på. Men det kanske är därför att jag är en dålig letare. Har även tittat en del på K2 Domain, men det som jag ställer mig tveksam till när det gäller dem är:
1. De är fula, i min mening
2. De är symmetriska, vilket innebär att man "måste" mittmontera dem (?), vilket inte riktigt passar min åkstil, se mer nedan.
3. Inte lika breda som SFB, och jag tror att jag kommer sakna det.
Men de finns most certainly tillgängliga för mig att prova dem.

Lite om mig själv och min åkstil, då.

Jag är 186 cm lång, dock spinkig, och väger endast 65 kilo. Jag är inte mycket att hurra för i parken, och som ett resultat av det åker jag inte mycket park, även om jag chillrailar lite ibland och gör lite 360s här och var. Dock är skidor utan twintip inte ett alternativ då jag som sagt gillar att inte bara åka rakt fram, topp till botten.

Jag åker mycket i alperna, och åker mycket offpist. Dock åker jag inte från offpiststråk till offpiststråk utan att göra något annat, utan jag åker mycket pist också, men tar chanserna till offpist när de uppenbarar sig (vilket i alperna inträffar väldigt ofta).

Detta har lett till att jag har kommit fram till att jag tror att det ultimata valet för mig är en bred parkskida med rocker. Rocker är dock inte ett måste, det är bara det att jag vill prova det och jag börjar tröttna lite på mina skidor med traditionellt spann och mittmontering. Parkskida tror jag är bra därför att de är mjukare än andra skidor (?) och på grund av min ringa vikt skulle de passa mig bra. Bred, säger väl sig självt, att jag gillar offpist.

Kort svängradie är också ett plus, då jag har sjukt kort svängradie på mina skidor nu och det passar min åkstil bra. Men jag är öppen för alternativ, och då jag tröttnat lite på mina nuvarande skidor kanske det rentav är bra att skaffa sig en skida med lite längre svängradie, men jag vet inte.

Och som sagt, så vill jag allra helst ha möjlighet att provåka dem innan köp.

Så, vad tycker ni? Har ni några åsikter eller förslag på andra skidor?

Tack på förhand, MVH

Nya skidor. Bacon?
K2 obSETHed
Atomic Blog
Nordica Patron

Men jag skulle nog välja SFBn framför dessa, men kan jju va kul att kolla på andra skidor oxå :)

Nya skidor. Bacon?
AxelOnSkis sa:
K2 obSETHed
Atomic Blog
Nordica Patron

Men jag skulle nog välja SFBn framför dessa, men kan jju va kul att kolla på andra skidor oxå :)
K2 Obsethed är waaaaaaaaay för breda. Två plankor ju :p
Nordica Patron såg ganska intressanta ut faktiskt! Ska kolla vidare på dem, tackar!
Även Atomic Blog såg fina ut! Lite i bredaste laget kanske, men de tål definitivt att provas.
Men Patron och Blog ska jag helt klart hålla ögonen öppna för när tiden är inne för skidprovning!

Senast ändrad:
Nya skidor. Bacon?
Armada TST fick bra i Fri Flyts test över allrounskidor. Den fick mycket högre poäng på flyt i lössnö än Line Sir Francis Bacon samtidigt som den har kort svängradie och bra grepp i pist.

Senast ändrad:
Nya skidor. Bacon?
AxelOnSkis sa:
Oj, menade K2 kung fujas, blandade ihop midjemåttet på de två :/
Jo, Kung Fujas är ju lite mer aktuell isåfall :P Dock har jag inte hittat dem någonstans i Sverige, men man får väl hoppas att de finns i Österrike när jag åker dit.

Lundblom sa:
Armada TST fick bra i Fri Flyts test över allrounskidor. Den fick mycket högre poäng på flyt i lössnö än Line Sir Francis Bacon samtidigt som den har kort svängradie och bra grepp i pist.
Fast armada går väl inte att få tag på i Sverige förutom på postorder? Och då går ju det i stort sett bort då jag inte kan prova dem innan.

Nya skidor. Bacon?
Jag kör Nordica Patron och de stämmer in på det du vill. Helt underbara i pisten, fin rocker som gör att den flyter rätt bra, plogar inte snön, buttrar fint och är lättåkt. Ganska mjuka, med ett väldigt "genomgående" flex.

Var bor du? Man kan ju testa lite här och där.

Nya skidor. Bacon?
GOS sa:
Jag kör Nordica Patron och de stämmer in på det du vill. Helt underbara i pisten, fin rocker som gör att den flyter rätt bra, plogar inte snön, buttrar fint och är lättåkt. Ganska mjuka, med ett väldigt "genomgående" flex.

Var bor du? Man kan ju testa lite här och där.
Härligt, låter bra!

Bor tyvärr i mitten av Småland för närvarande. Bodde tidigare i Östersund, men mina föräldrar hade den dåliga smaken att flytta söderut :(

Nya skidor. Bacon?
Åk ner till alperna, brukar finnas diverse sortiment av skidor som man kan testa på de större orterna

Nya skidor. Bacon?
AxelOnSkis sa:
Åk ner till alperna, brukar finnas diverse sortiment av skidor som man kan testa på de större orterna
Det hade jag tänkt göra, men det blir ganska sent på säsongen, så jag tänkte om det fanns att prova någonstans i sverige, så att jag får tag på dem innan säsongen i princip är slut för min del.

Nya skidor. Bacon?
Cyklar sa:
AxelOnSkis sa:
Det hade jag tänkt göra, men det blir ganska sent på säsongen, så jag tänkte om det fanns att prova någonstans i sverige, så att jag får tag på dem innan säsongen i princip är slut för min del.
Armada säljs i Åre.
Skidsport har dem till försäjning, dem hyr även ut Line SFB.

Jag funderar på att köpa Line SFB eller CoreUPT Slasher, skall provåka dem när jag kommer hem till Åre från mitt gråa julfirande i södra delarna av landet. (Svär en lång ramsa att jag aldrig skall åka ner till södra Sverige igen)

Nya skidor. Bacon?
Tancoll sa:
Cyklar sa:
AxelOnSkis sa:
Armada säljs i Åre.
Skidsport har dem till försäjning, dem hyr även ut Line SFB.

Jag funderar på att köpa Line SFB eller CoreUPT Slasher, skall provåka dem när jag kommer hem till Åre från mitt gråa julfirande i södra delarna av landet. (Svär en lång ramsa att jag aldrig skall åka ner till södra Sverige igen)
Ooh, now thats good news!

Du vet inte om de har armada till uthyrning också? Jag har inte hittat det någonstans, så det kanske är för mycket att hoppas på.
En weekend i Åre hade inte suttit fel nu kan jag säga!

Nya skidor. Bacon?
Cyklar sa:
Ooh, now thats good news!

Du vet inte om de har armada till uthyrning också? Jag har inte hittat det någonstans, så det kanske är för mycket att hoppas på.
En weekend i Åre hade inte suttit fel nu kan jag säga!
Kan kolla när jag kommer tillbaka efter nyår.

Nya skidor. Bacon?
Okej. Lite av en bump, lite av en uppdatering.

Har kommit fram till att Line Blend, Line Sir Francis Bacon eller Armada TST är det jag vill ha. Men sen finns Nordica Patron, k2 Kung Fujas och Atomic Blog som lite wildcards som jag har tänkt prova om de finns tillgängliga. K2 Domain är ute ur bilden, for now.

Nu till en annan fundering.

Är det värt att köpa till Marker Jester? Har hört en del bra om den, men är det värt de extra 950/1200 kronorna?

Medföljande bindningar på SFB är Marker Griffon, och man får lägga till 950 för Jester 16 eller 1200 kronor för Jester Schizo 16 eller Jester 18 110 m. Är det värt det, och vad är skillnaden?

Tackar för alla svar!
MVH

Senast ändrad:
Nya skidor. Bacon?
Med din vikt så räcker Griffon gott o väl, jag väger 10 kg mer än dig och är lika lång, är helnöjd med den hittills :)

Nya skidor. Bacon?
Griffon = DIN 13
Jester16/jester schizo16 = DIN 16
Jester 18 = DIN 18

Desto högre DIN skala desto "kralligare" bindning som tål tyngre åkare och kan utsättas för större och kraftigare slitage innan bindningen löser ut.
Schizo bindningarna går att flytta framåt och bakåt det vill säga om du vill både kunna ha bindningen mittmonterad eller kanske bakmonterad så är det bara att flytta den mellan åket, annars skulle du behöva borra och hålla på med de andra...

Nya skidor. Bacon?
A0S-1897 sa:
Griffon = DIN 13
Jester16/jester schizo16 = DIN 16
Jester 18 = DIN 18

Desto högre DIN skala desto "kralligare" bindning som tål tyngre åkare och kan utsättas för större och kraftigare slitage innan bindningen löser ut.
Schizo bindningarna går att flytta framåt och bakåt det vill säga om du vill både kunna ha bindningen mittmonterad eller kanske bakmonterad så är det bara att flytta den mellan åket, annars skulle du behöva borra och hålla på med de andra...
Åhå, tack så mycket!

Då är alla utom Schizo helt ute ur bilden.

Men Schizo blev genast intressant. Hur mycket extra vikt innebär de? Och tappar man någon stabilitet eller dylikt i bindningen med Schizon? Och one last thing, hamnar man längre ovanför skidan med dem?

Sorry att jag är så okunnig, har kört olika varianter av Head Mojo med bindningarna som kommer med i 3 skidköp nu, så detta är första gången jag kollar på andra skidor/bindningar på sex år ungefär.

Nya skidor. Bacon?
Cyklar sa:
Åhå, tack så mycket!

Men Schizo blev genast intressant. Hur mycket extra vikt innebär de? Och tappar man någon stabilitet eller dylikt i bindningen med Schizon? Och one last thing, hamnar man längre ovanför skidan med dem?

Sorry att jag är så okunnig, har kört olika varianter av Head Mojo med bindningarna som kommer med i 3 skidköp nu, så detta är första gången jag kollar på andra skidor/bindningar på sex år ungefär.
Allt tillför vikt, men det är inget du märker av då du inte skall ut och tura med skidorna och du kommer inte stå mer än 2,5cm ovanför skidorna med undersidan av pjäxan. Om det ens är så högt!
Schizo är ett par populära bindningar av en orsak.

Nya skidor. Bacon?
Tror att jag hittat det ultimata nu.

The Griffon Schizo. Antar att det är samma som Jester Schizo fast baserat på Jester. Och dessutom kostar de bara 490 kronor extra.

Nu är jag nöjd.

Nya skidor. Bacon?
Tancoll sa:
Cyklar sa:
Åhå, tack så mycket!

Allt tillför vikt, men det är inget du märker av då du inte skall ut och tura med skidorna och du kommer inte stå mer än 2,5cm ovanför skidorna med undersidan av pjäxan. Om det ens är så högt!
Schizo är ett par populära bindningar av en orsak.
Jag tänkte mer på tyngden vid butters och små hopp och grejer, men om det inte är så mycket spelar det nog ingen roll då antar jag. Tack!

Nya skidor. Bacon?
Tror inte att du skulle få någon nytta av jesters extra höjda DIN skala, välj i så fall marker Griffon Schizo istället ;)
Griffon schizo:
Höjd över skidan 25 mm
Vikt 2458g

Griffon:
Höjd över skidan 22mm
Vikt 1890g

Har inte testat Schizo bindningarna så jag kan inte uttala mig om dem, och det blir nog svårt att få kunna prova skillnaderna på dem. Testa istället att söka här på FR :)

Nya skidor. Bacon?
A0S-1897 sa:
Tror inte att du skulle få någon nytta av jesters extra höjda DIN skala, välj i så fall marker Griffon Schizo istället ;)
Griffon schizo:
Höjd över skidan 25 mm
Vikt 2458g

Griffon:
Höjd över skidan 22mm
Vikt 1890g

Har inte testat Schizo bindningarna så jag kan inte uttala mig om dem, och det blir nog svårt att få kunna prova skillnaderna på dem. Testa istället att söka här på FR :)
Jo, jag hittade dem innan :)
Så jag tror att det blir Griffon Schizo, oavsett vilken skida jag väljer.

Sweet! Tackar så mycket för hjälpen!

Åsikter välkomnas fortfarande dock :)
MVH

Nya skidor. Bacon?
Tänker du köra hårt är schizo inte världens bästa design. Otroligt mycket plast som kan gå sönder vid aggressivare åkning.
Justeringen kräver att mekaniken är fri från is och kramsnö.

Ta en funderare. Kommer du orka sitta och justera bindningarna beroende på snöläget?

Om du åker park så är griffon en bindning att hålla sig undan, det är en bindning som passar pisten, inte park och freeride. För mycket plast som nöts ut av att man slår ihop skidorna. Sett folk nöta sönder bakdelen pga plasten.

Jester har metall på de delar som är mest utsatta.

Att mittmontering ger bättre balans i park är mest av en myt. Fördelen är att du har lika mycket skida fram som bak, att balansen skulle bli bättre är bara korkat.

Själv köpte jag SFB med Jester och monterade dem på midsole (2cm bak) för att kunna köra park och puder. Har inte hunnit testa de men gillar idén med breda skidor i parken á la Pollard.

Äger både Domains och SFB. SFB väger 150g mer per skida, jester på båda. 179cm domains, 178cm SFB

Kollat på Armada JJ?

Senast ändrad:
Nya skidor. Bacon?
Bjo-rnR sa:
Tänker du köra hårt är schizo inte världens bästa design. Otroligt mycket plast som kan gå sönder vid aggressivare åkning.
Justeringen kräver att mekaniken är fri från is och kramsnö.

Ta en funderare. Kommer du orka sitta och justera bindningarna beroende på snöläget?

Om du åker park så är griffon en bindning att hålla sig undan, det är en bindning som passar pisten, inte park och freeride. För mycket plast som nöts ut av att man slår ihop skidorna. Sett folk nöta sönder bakdelen pga plasten.

Jester har metall på de delar som är mest utsatta.

Att mittmontering ger bättre balans i park är mest av en myt. Fördelen är att du har lika mycket skida fram som bak, att balansen skulle bli bättre är bara korkat.

Själv köpte jag SFB med Jester och monterade dem på midsole (2cm bak) för att kunna köra park och puder. Har inte hunnit testa de men gillar idén med breda skidor i parken á la Pollard.

Äger både Domains och SFB. SFB väger 150g mer per skida, jester på båda. 179cm domains, 178cm SFB
Hej, tack för svaret!

Hmm. Nu fick du mig att fundera.
Jag tror visserligen att jag skulle ändra dem lite nu och då, beroende på vilka jag åker med, och det skulle jag nog göra på kvällen/morgonen, så is/kramsnö skulle oftast inte vara något problem.

Jag åker inte speciellt mycket park, men jag hoppar en del ute i "ödemarken" så att säga, samt att jag åker mycket off-pist. Mao, hade jag bara åkt pist hade jag inte köpt SFB. Så det du säger om att man slicar upp dom känns ju inte så bra.

Jag hade gärna köpt Jester Schizo, men då mina föräldrar betalar detta, då jag fick dem i julklapp, tror jag inte att de är så taggade. Men man kan väl försöka i guess.

Jag menar, Schizo är absolut inget måste för mig, då jag nästan aldrig åker park, men det hade varit gött då det inte kostar så mycket mer.

Om nu balansen med mittmontering är en myt, vad är anledningen till att man monterar bindningar på mitten? Frågar av nyfikenhet.

Och slutligen, skulle du ha något emot att återkomma och skriva vad du tycker om SFB jämfört med Domain när du provat dem?

MVH

Nya skidor. Bacon?
Jag kan säga att domain är en av de tråkigaste skidor jag kört. Skidan känns helt död och fladdrig. När man tänker fladdrig så tänker man att den är mjuk, nej den är otroligt styv under fot och mjuk där rockern börjar, vilket är långt ut på skidan. Inte så lekfull skida dvs.

Mittmonterat ger som sagt lika mycket skida fram som bak, vilket gör att skidan beter sig likadant fram som bakåt (gäller bara symmetriska skidor) och även för att det blir mer förutsägbart när man lämnar kicken fram eller baklänges. Placebo också :)

En mittmonterad skida är alltid baktung för att bindningen är tyngst vid hälen. Vår kropp anpassar sig när vi börjar rotera. Kan tänka mig 5-6cm kan göra skillnad i rotationen men 1-3cm kan inte kännas. TJ Schiller kör t.ex med 1.5cm bakmonterat och snurra 1620 utan problem.

Nya skidor. Bacon?
Bjo-rnR sa:
Jag kan säga att domain är en av de tråkigaste skidor jag kört. Skidan känns helt död och fladdrig. När man tänker fladdrig så tänker man att den är mjuk, nej den är otroligt styv under fot och mjuk där rockern börjar, vilket är långt ut på skidan. Inte så lekfull skida dvs.

Mittmonterat ger som sagt lika mycket skida fram som bak, vilket gör att skidan beter sig likadant fram som bakåt (gäller bara symmetriska skidor) och även för att det blir mer förutsägbart när man lämnar kicken fram eller baklänges. Placebo också :)

En mittmonterad skida är alltid baktung för att bindningen är tyngst vid hälen. Vår kropp anpassar sig när vi börjar rotera. Kan tänka mig 5-6cm kan göra skillnad i rotationen men 1-3cm kan inte kännas. TJ Schiller kör t.ex med 1.5cm bakmonterat och snurra 1620 utan problem.
Tack för svaret!

Jo, domain verkar inte helbra för mina ändamål, men att den är symmetrisk och allt det. Om den dessutom är tråkig så är den helt ute ur bilden.

Jo, jag har mittmonterade skidor nu, och jag har inte riktigt märkt någon skillnad i parken jämfört med mina gamla som var 3 cm bakmonterade, förutom att de är svårare att få upp över snön i puder. Placebo kan jag definitivt tänka mig att det är, för en hel del!

Det det lutar åt nu är SFB med Jester, 3 cm bak. Dock faller allting om jag inte gillar SFB, men det tror jag att jag kommer göra :)

Än en gång, tack för svaret!
MVH

Edit: Såg "kollat på armada JJ" från förrförra inlägget nu, så:
Jag har kollat lite på armada JJ. Men jag tror att den är lite för specifik för mig. Då menar jag att den är för mycket inriktad på puder, så att den inte riktigt duger åt annat. Men jag vet inte då jag inte tittat närmare på den. Tror du att den kan vara något för mig?

Senast ändrad:
Nya skidor. Bacon?
Cyklar sa:
Jag har kollat lite på armada JJ. Men jag tror att den är lite för specifik för mig. Då menar jag att den är för mycket inriktad på puder, så att den inte riktigt duger åt annat. Men jag vet inte då jag inte tittat närmare på den. Tror du att den kan vara något för mig?
Jag åkte på JJ:s i princip hela förra säsongen, och sen på Patron från början på april ungefär. Så det blev ca 80 dagar på JJ, och nu har jag ca 35 dagar på Patron. Om jag ska jämföra, utan att vara allt för partiskt, så är Patron 1000 gånger mer allround. JJ funkar bra i skogen och möjligtvis i en mjuk park. De funkar däremot inte alls jättebra att pressa i pisten. Så det är nog precis som du säger, JJ är lite för specifik för dig.

SFB har jag inte testat, så jag kan tyvärr inte uttala mig om den. Vore kul att pröva nån gång dock.

Patronen är enligt mig så allround som en skida någonsin kan bli. Funkar att kötta stenhård försäsongspist med, och flyter sjukt bra. Igår fick jag äntligen ta ut dem på ett lite större och brantare puder-fält, och det var helt fantastiskt. Tanke-styrning.

Nya skidor. Bacon?
GOS sa:
Cyklar sa:
Jag åkte på JJ:s i princip hela förra säsongen, och sen på Patron från början på april ungefär. Så det blev ca 80 dagar på JJ, och nu har jag ca 35 dagar på Patron. Om jag ska jämföra, utan att vara allt för partiskt, så är Patron 1000 gånger mer allround. JJ funkar bra i skogen och möjligtvis i en mjuk park. De funkar däremot inte alls jättebra att pressa i pisten. Så det är nog precis som du säger, JJ är lite för specifik för dig.

SFB har jag inte testat, så jag kan tyvärr inte uttala mig om den. Vore kul att pröva nån gång dock.

Patronen är enligt mig så allround som en skida någonsin kan bli. Funkar att kötta stenhård försäsongspist med, och flyter sjukt bra. Igår fick jag äntligen ta ut dem på ett lite större och brantare puder-fält, och det var helt fantastiskt. Tanke-styrning.
Sweet!
Gött att få lite olika åsikter på saker!
Jag blev väldigt taggad på Patron när jag hittade den första gången, men jag har faktiskt inte hittat den någonstans.

Hittade dock dem på alpingaraget.se nu. Men med Jesterbindningar kostar de nästan 9000 kronor, vilket antagligen är lite för mycket, men vi får se

Nya skidor. Bacon?
Cyklar sa:
Sweet!
Jag blev väldigt taggad på Patron när jag hittade den första gången, men jag har faktiskt inte hittat den någonstans.

Hittade dock dem på alpingaraget.se nu. Men med Jesterbindningar kostar de nästan 9000 kronor, vilket antagligen är lite för mycket, men vi får se
Jo, där är faktiskt Line bättre. De brukar vara ganska mycket billigare.

Nya skidor. Bacon?
GOS sa:
Cyklar sa:
Sweet!

Jo, där är faktiskt Line bättre. De brukar vara ganska mycket billigare.
Precis. Men jag ska definitivt prova dem, om jag får tillfälle.

Dock måste jag säga att jag tycker att undersidan ser supertattig ut på patronen, jämfört med SFBn, men det spelar ju egentligen ingen roll.

Nya skidor. Bacon?
Jag premiärkörde Bacon (med Jester) i Kittelfjäll i helgen och kan varmt rekommendera den. Skidan är kvick och smidig (dvärgbjörkarna kunde inte stå tillräckligt tätt ;) ) och flyter fint

Nya skidor. Bacon?
KOTJ_MF sa:
Jag premiärkörde Bacon (med Jester) i Kittelfjäll i helgen och kan varmt rekommendera den. Skidan är kvick och smidig (dvärgbjörkarna kunde inte stå tillräckligt tätt ;) ) och flyter fint
Härligt! Låter riktigt bra!

Tackar för åsikten, är riktigt taggad nu!

Nya skidor. Bacon?
Har nu kört mina SFB i allt från park och pist till halvtung nysnö i ett par veckor och gillar dom skarpt. Känns som dom kommer bli en perfekt allroundskida för mig.

Nya skidor. Bacon?
kört på mina nu i ett par dagar, då har jag endast kört park.
men där funkar den väldigt fint. inga problem att slänga runt den på rails eller hopp.
så nu väntar jag bara på lite mer snö så man kan köra träd.

prövad rätt många i samma kategori men sfb blev lätt favoriten.

Tillbaka
Topp