Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Nya skidor Fischer Motive 76, svåråkta
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 1072775" data-attributes="member: 13863"><p>Hej!</p><p></p><p>Jag har inte koll just på Fischerskidorna men jag känner igen ditt problem ... sannolikt är det så här!</p><p></p><p>1. Mer avancerade skidor</p><p>Dina nya skidor är mer avancerade än de du hyrde vilket sannolikt innebär att de är styvare och mer dämpade, de kräver lite mer teknik, kraft och fart för att komma till sin rätt. Men å andra sidan blir de mycket roligare när du lärt dig bemästra dem.</p><p></p><p>2. Vassa kanter</p><p>Dina nya skidor har antagligen vassa fina kanter som gör att de inte sladdar så lätt och kan kännas lite "styriga". Det första att göra är att dra av kanterna med ett bryne i topp och bakdel. Dvs. slöa stålkanten 10-15 centimeter i varje ände av skidan. Är de vassa ända ut gör det stor skillnad.</p><p></p><p>Hjälper inte detta kan du gå vidare och försiktigt "dra av" lite längre del av stålkanten tills det känns bra att åka.</p><p></p><p>3. Konkava skidor</p><p>Inte så troligt, men ibland är skidorna inte jämna under. Har du råkat ut för ett par som är konkava, dvs stålkanterna är högre än belaget på undersidan är de hopplösa att åka på. Kontrollera med en linjal, sickel, plastskrapa eller något liknande. Skidan ska vara absolut jämn under, är den inte, är det oftast lätt att fixa med en planslip. Det kan XXL fixa!</p><p></p><p>Jag gissar på att det är en kombination av 1 och 2 ...</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 1072775, member: 13863"] Hej! Jag har inte koll just på Fischerskidorna men jag känner igen ditt problem ... sannolikt är det så här! 1. Mer avancerade skidor Dina nya skidor är mer avancerade än de du hyrde vilket sannolikt innebär att de är styvare och mer dämpade, de kräver lite mer teknik, kraft och fart för att komma till sin rätt. Men å andra sidan blir de mycket roligare när du lärt dig bemästra dem. 2. Vassa kanter Dina nya skidor har antagligen vassa fina kanter som gör att de inte sladdar så lätt och kan kännas lite "styriga". Det första att göra är att dra av kanterna med ett bryne i topp och bakdel. Dvs. slöa stålkanten 10-15 centimeter i varje ände av skidan. Är de vassa ända ut gör det stor skillnad. Hjälper inte detta kan du gå vidare och försiktigt "dra av" lite längre del av stålkanten tills det känns bra att åka. 3. Konkava skidor Inte så troligt, men ibland är skidorna inte jämna under. Har du råkat ut för ett par som är konkava, dvs stålkanterna är högre än belaget på undersidan är de hopplösa att åka på. Kontrollera med en linjal, sickel, plastskrapa eller något liknande. Skidan ska vara absolut jämn under, är den inte, är det oftast lätt att fixa med en planslip. Det kan XXL fixa! Jag gissar på att det är en kombination av 1 och 2 ... /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Nya skidor Fischer Motive 76, svåråkta
Tillbaka
Topp