Nya skidor Fischer Motive 76, svåråkta

Magicfow

Ny medlem
Hej,

Efter många års frånvaro (15år) från skidbackarna, valde jag att testa åka lite utförs med brorsans ungar.
Hyrde skidor från skidanläggningen, det blev ett stycke Fischer Motive X 74 samt pjäxor.

Nåväl, det gick väldigt bra, vågade köra på i branta backar och hade stort förtroende för hyr skidorna, höll inte tillbaka något, så bra att jag funderade på köpa nya skidor och pjäxor. Drog iväg till XXL och köpte Fischer Motive 76 samt Fischer Viron X8.5 pjäxor, vallade skidorna, samt ställde in bindningarna, tog mått samt längd hos den lokala skidanläggningen enligt konstens alla regler.

Dagen efter tar jag och min flickvän en tur ute i backen som ligger nära från där vi bor. Jag känner direkt att skidorna är lite "oroliga" eller spårkänsliga när vi åker upp med liften, och även att det är svårsvängd vid vissa situationer nedför. "Ena skidan svänger och den andra fortsatte rakt ner" Jag upplever okså att dom hugger lite för bra i svängarna när det väl blir sådana, litet förtroende för nya skidorna och körde saktare än jag gjorde med hyr skidorna, höll tillbaka rätt mycket.

Då är min fråga egentligen om det går att "hänga om skidorna, eller slita ner stålkanterna lite eller få dom någon grad som gör att dom blir lättsvängda? För jag misstänker att dom är nya och fina i kanterna vilket gör att dom "hugger bra" så bra att jag inte vågar åka fortare med dom.

Jag räknas in som medel åkare med troligtvis fel teknik, väl den typiska sportlovsåkaren som klarar av lite högre fart, om skidorna är någorlunda förlåtande.

Bild och info på skidorna från uthyraren:
https://www.fischersports.com/se_se/motive-x

Bild och info på mina nya skidor
https://www.fischersports.com/se_se/motive-76

Längden på hyrskidan är 160cm , mina nya är på 161cm

Jag har googlat överallt på internet, svar som "lär dig tekniken först, eller gå i skidskola först" undanbedes.
svar på mina frågor eller något kringliggande beaktas.

Med vänliga hälsningar

Senast ändrad:
Hej!

Jag har inte koll just på Fischerskidorna men jag känner igen ditt problem ... sannolikt är det så här!

1. Mer avancerade skidor
Dina nya skidor är mer avancerade än de du hyrde vilket sannolikt innebär att de är styvare och mer dämpade, de kräver lite mer teknik, kraft och fart för att komma till sin rätt. Men å andra sidan blir de mycket roligare när du lärt dig bemästra dem.

2. Vassa kanter
Dina nya skidor har antagligen vassa fina kanter som gör att de inte sladdar så lätt och kan kännas lite "styriga". Det första att göra är att dra av kanterna med ett bryne i topp och bakdel. Dvs. slöa stålkanten 10-15 centimeter i varje ände av skidan. Är de vassa ända ut gör det stor skillnad.

Hjälper inte detta kan du gå vidare och försiktigt "dra av" lite längre del av stålkanten tills det känns bra att åka.

3. Konkava skidor
Inte så troligt, men ibland är skidorna inte jämna under. Har du råkat ut för ett par som är konkava, dvs stålkanterna är högre än belaget på undersidan är de hopplösa att åka på. Kontrollera med en linjal, sickel, plastskrapa eller något liknande. Skidan ska vara absolut jämn under, är den inte, är det oftast lätt att fixa med en planslip. Det kan XXL fixa!

Jag gissar på att det är en kombination av 1 och 2 ...

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Hej!

Jag har inte koll just på Fischerskidorna men jag känner igen ditt problem ... sannolikt är det så här!

1. Mer avancerade skidor
Dina nya skidor är mer avancerade än de du hyrde vilket sannolikt innebär att de är styvare och mer dämpade, de kräver lite mer teknik, kraft och fart för att komma till sin rätt. Men å andra sidan blir de mycket roligare när du lärt dig bemästra dem.

2. Vassa kanter
Dina nya skidor har antagligen vassa fina kanter som gör att de inte sladdar så lätt och kan kännas lite "styriga". Det första att göra är att dra av kanterna med ett bryne i topp och bakdel. Dvs. slöa stålkanten 10-15 centimeter i varje ände av skidan. Är de vassa ända ut gör det stor skillnad.

Hjälper inte detta kan du gå vidare och försiktigt "dra av" lite längre del av stålkanten tills det känns bra att åka.

3. Konkava skidor
Inte så troligt, men ibland är skidorna inte jämna under. Har du råkat ut för ett par som är konkava, dvs stålkanterna är högre än belaget på undersidan är de hopplösa att åka på. Kontrollera med en linjal, sickel, plastskrapa eller något liknande. Skidan ska vara absolut jämn under, är den inte, är det oftast lätt att fixa med en planslip. Det kan XXL fixa!

/MM
<3 så bra svar att andra kan lära sig av det!!

Mountain_Man sa:
Hej!

1. Mer avancerade skidor

2. Vassa kanter

3. Konkava skidor

/MM
Tack för ditt utförliga och snabba svar.

UPPDATERING:

Skidorna köptes hos XXL i Sundsvall, men eftersom jag är på jobb i Östersund, så tog jag med skidorna in till XXL i Östersund och pratade med skidverkstaden, dom tog hand om skidorna och fick tillbaka dom samma kväll även fast dom hade väldigt mycket att göra.

Skidorna är förmodligen inte konkava precis som du säger, annars hade skidverkstaden på något sätt anmärkt det.

Killen inne förstod mina problem och tyckte att mina fischer skidor var väldigt vassa i kanterna, tror han hängde dom 87-88 grader och att han slipade dom på något mer ställe, detta gick lite på goodwill. (läs gratis)

Nu är det tänkt att testa skidorna, återkommer om ämnet.

Ps: Tack till XXL i Östersund för snabb service.

Senast ändrad:
Hej.

Jag köpte också ett par motive 76 inför den här säsongen och har hunnit testa dom en knapp vecka.

Jag har inte så mycket att jämföra med utan har bytt upp mig från ett par gamla hyrskidor. Upplever de nya som helt okej och känner inte igen din beskrivning. Det kan bero på skillnader mellan våra skidor men troligare skillnad i förväntningar. Obs inget illa menat. Hoppas de funkar bättre för dig efter justeringen.

/Robert

UPPDATERING:

Prövade ut mina nya skidor efter gårdagens hängning/slipning. körde 10 rep i Gustavsbergsbacken/Ladängen. (Östersund)

Och det gick SKITBRA, nu äntligen är skidorna precis som jag vill ha dom. Något bättre på svängrespons/grepp och även bättre stabilitet i högre fart än hyrskidorna.

Tror man har slipat ner 10-15 cm längst fram och 10-15 bak om man känner försiktigt med fingrarna.

Jag är ganska säker på att skidorna låg 90 grader out of the box.

Danke! :D:D

Robbob sa:
Hej.

Jag köpte också ett par motive 76 inför den här säsongen och har hunnit testa dom en knapp vecka.

Jag har inte så mycket att jämföra med utan har bytt upp mig från ett par gamla hyrskidor. Upplever de nya som helt okej och känner inte igen din beskrivning. Det kan bero på skillnader mellan våra skidor men troligare skillnad i förväntningar. Obs inget illa menat. Hoppas de funkar bättre för dig efter justeringen.

/Robert
Dina skidor är från säsong 14/15? Kan det inte vara så att dina skidor kom levererade med 88/89 graders hängning? Vilket jag är ganska säker att mina inte var.

Om inte, så hade jag förmodligen andra förväntningar.

Tror det är årets modell. Det ser ut som på hemsidan i alla fall. Spelar väl egentligen ingen roll så länge vi är nöjda båda två.

Gött att det löste sig, det visar hur vikitgt materialet är och att vi alla har olika krav! Jag vill ha sylvassa kanter hela vägen :-)

Tillbaka
Topp