Nya skidor! Hjälp sökes :))

x3lA

Medlem
Jappjapp!
Tänkte ta o skaffa mig nya skidor då jag knappt håller till i de pistade backarna längre!
Åkte förra året (då jag var 182cm lång) på et par salomon sentinel i 177cm. Dessa var mina än så länge bredaste skidor (94mm midja). Hade tidigare åkt på parkskidor för det mesta.
Jag valde 177cm längden för att jag tänkte mig att det skulle vara lite lättare att kontrollera, då jag inte var direkt van vid någon större bredd alls på skidor.
Nu är jag inne på att skaffa mig ett par nya och har funderat på ett par k2 sidestash, som jag också hittat för ett absolut överkomligt pris!
Jag väger cirka 74kg och undrar vilken längd ni tycker att jag borde ha på skidorna!
Är en hyfsad åkare på 17 år och har snittat 2-3 veckor skidåkning per år sedan jag var 5!

Tack på förhand!

Du vill ha ett par nya skidor men skriver inte specifikt till vad?

Längd säger jag 185-190cm ifall du tänkt åka skidor och inte jibba.

Skrev ju att jag inte håller till i de pistade backarna! Off-pist o puderåkning blir det för det mesta!

Lite överallt i chamonix, kanske blir en vecka i österrike. Sen blir det 3 dagar hemsedal sen är det oklart vad resten blir!

181 cm Av Sidestashen är rätt längd för dig om du vill ha en allroundskida med bra flyt utanför pisten. 188 cm är onödigt stora med tanke på din vikt. 174 cm för korta för bra flyt i lössnö (men kan vara kul i pisten).

/MM

MM har rätt, 181cm blir rätt för dig. Sidestash är fö en pålitlig o trygg skida i blandade offpist förhållanden.

Tillbaka
Topp