Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Nya skidor, "Pist all day"?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1145010" data-attributes="member: 12152"><p>Dom riktigt smala pistskidorna är inte bara smala i midjan utan även i deras användningsområde. Jag ser personligen ingen anledning att gå under 80mm i midjebredd, så du har rätt inställning där. 68-79mm skär fast för mycket och går inte bra i mjukare underlag vanligen. Jag gillar själv skidor runt 85mm och 16-18 meters radie bäst för piständamål och har de senaste vintrarna helt sålt av allt som är smalare. Förr körde jag SL 165cm (12m), gamla FIS 21m Racestock GS runt 185cm (från den goda tiden när racestock fanns i rimlig radie innan reglerna ändrades) och butiksracer "RC" 17-18m radie i längd kring 175cm. Alla dessa tre ersattes inför förra säsongen med ett par Extrem Frontier 85 som jag verkligen föll pladask för vid test. 80:an som du nämner har jag också testat, men jag tycker den blir lite för nervös med sin kortare radie. Jag hade lika gärna kunnat välja en Völkl RTM 84/86 förmodligen eller något annat märke, men det viktiga är insikten av att ett par 85mm:are av rätt sort helt och hållet klarar av rollen som pistskida för min del. Jag har inte en enda gång saknat smalare skidor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1145010, member: 12152"] Dom riktigt smala pistskidorna är inte bara smala i midjan utan även i deras användningsområde. Jag ser personligen ingen anledning att gå under 80mm i midjebredd, så du har rätt inställning där. 68-79mm skär fast för mycket och går inte bra i mjukare underlag vanligen. Jag gillar själv skidor runt 85mm och 16-18 meters radie bäst för piständamål och har de senaste vintrarna helt sålt av allt som är smalare. Förr körde jag SL 165cm (12m), gamla FIS 21m Racestock GS runt 185cm (från den goda tiden när racestock fanns i rimlig radie innan reglerna ändrades) och butiksracer "RC" 17-18m radie i längd kring 175cm. Alla dessa tre ersattes inför förra säsongen med ett par Extrem Frontier 85 som jag verkligen föll pladask för vid test. 80:an som du nämner har jag också testat, men jag tycker den blir lite för nervös med sin kortare radie. Jag hade lika gärna kunnat välja en Völkl RTM 84/86 förmodligen eller något annat märke, men det viktiga är insikten av att ett par 85mm:are av rätt sort helt och hållet klarar av rollen som pistskida för min del. Jag har inte en enda gång saknat smalare skidor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Nya skidor, "Pist all day"?
Tillbaka
Topp