Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Nya skidor till medelåkare med beslutsångest.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PederL" data-source="post: 1099317" data-attributes="member: 165477"><p>Hade exakt samma beslutsångest för någon månad sedan och läste massor av tester, sedan blev det ändå rean som gjorde att jag spontant valde Salomon XDR 80 ti! Jag är lite äldre men med mycket skidvana sedan tidigare, så min teknik är bra och är relativt vältränad. Jag gillar att bränna på i medellånga svängar. Väger 76 kg, 177 lång och valde 176 i längd. Jag har ingen erfarenhet av de övriga som nämns ovan (mer än att jag läst X antal tester på ungefär samtliga) men har nu åkt 2 dagar på XDR 80 ti och är väldigt nöjd så långt. De svänger kvickt om man lägger dem på kant, mycket stabila i de snöförhållanden jag testat som varit från hård morgon-manchester till eftermiddags-sörja när solen legat på. Har två par Head pistcarvers (163 och 170) sedan tidigare och de nya är speciellt mycket bättre när det är lite uppkört, men överraskande lika bra som som mina Head när det är hård manchester. XDR 80 ti är mjuka i spetsen, och det gör dem väldigt lättåkta, jag var rädd att de skulle vara för veka (enbart ett metalllager och inte hela skidan) men de är istället lätta och tillräckligt stabila. Både längre svängar och korta funkar hur bra som helst. Har altså inte testat riktigt isigt underlag ännu, och förväntar mig inga magiska egenskaper i sådana förhållanden.Om den går bra även på isigt har jag nog hittat den ultimata skidan! Jag har sett att XDR 84 ti fått, generellt sett, ännu bättre betyg i många tester men jag tror att för min del kanske 80 ti ändå var rätt, just för att jag tror att de är något mindre krävande om man inte är tung/stark. Och troligen snabbare från kant till kant på grund av mindre bredd än 84 ti. Så om du nu råkar välja dessa tror jag inte du blir missnöjd! Speciellt om du kan få dem billigt (jag betalade som sagt 3500 och det är galet prisvärt!). Det är i alla fall det bästa jag åkt på, men jag har enbart haft pistskidor, framförallt pistskidor med 12-14 m radie tidigare, men jag är glatt chockad över hur kul dessa skidor var att åka på. Extrem Frontier 80 skulle jag gärna testa (har hört mycket bra om dem) men det är en annan prisklass och dessutom längtar jag inte längre efter något annat.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PederL, post: 1099317, member: 165477"] Hade exakt samma beslutsångest för någon månad sedan och läste massor av tester, sedan blev det ändå rean som gjorde att jag spontant valde Salomon XDR 80 ti! Jag är lite äldre men med mycket skidvana sedan tidigare, så min teknik är bra och är relativt vältränad. Jag gillar att bränna på i medellånga svängar. Väger 76 kg, 177 lång och valde 176 i längd. Jag har ingen erfarenhet av de övriga som nämns ovan (mer än att jag läst X antal tester på ungefär samtliga) men har nu åkt 2 dagar på XDR 80 ti och är väldigt nöjd så långt. De svänger kvickt om man lägger dem på kant, mycket stabila i de snöförhållanden jag testat som varit från hård morgon-manchester till eftermiddags-sörja när solen legat på. Har två par Head pistcarvers (163 och 170) sedan tidigare och de nya är speciellt mycket bättre när det är lite uppkört, men överraskande lika bra som som mina Head när det är hård manchester. XDR 80 ti är mjuka i spetsen, och det gör dem väldigt lättåkta, jag var rädd att de skulle vara för veka (enbart ett metalllager och inte hela skidan) men de är istället lätta och tillräckligt stabila. Både längre svängar och korta funkar hur bra som helst. Har altså inte testat riktigt isigt underlag ännu, och förväntar mig inga magiska egenskaper i sådana förhållanden.Om den går bra även på isigt har jag nog hittat den ultimata skidan! Jag har sett att XDR 84 ti fått, generellt sett, ännu bättre betyg i många tester men jag tror att för min del kanske 80 ti ändå var rätt, just för att jag tror att de är något mindre krävande om man inte är tung/stark. Och troligen snabbare från kant till kant på grund av mindre bredd än 84 ti. Så om du nu råkar välja dessa tror jag inte du blir missnöjd! Speciellt om du kan få dem billigt (jag betalade som sagt 3500 och det är galet prisvärt!). Det är i alla fall det bästa jag åkt på, men jag har enbart haft pistskidor, framförallt pistskidor med 12-14 m radie tidigare, men jag är glatt chockad över hur kul dessa skidor var att åka på. Extrem Frontier 80 skulle jag gärna testa (har hört mycket bra om dem) men det är en annan prisklass och dessutom längtar jag inte längre efter något annat. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Nya skidor till medelåkare med beslutsångest.
Tillbaka
Topp