Nya skidor till medelåkare med beslutsångest.

Fredrik1

Ny medlem
Hej,

Behöver lite hjälp med val av skidor.
Har i år åkt ca 4 dagar i Romme och Järvsö och fått mersmak och vill investera i BRA skidor.
Tanken är att nästa år försöka åka ca 30 skiddagar. Förhoppning finns om en vecka i alperna.

Jag kommer förmodligen hålla mig till pisten framöver.
Jag har hittat bra pris på VÖLK RTM 84 177 cm ca 5300 SEK men funderar på om de kanske är för bra för mig och svåråkta?

Annars verkar Salomon XDR 84 Ti fått bra i betyg
Sedan är frågan ska man ha 80 eller 84 mm?

Dessa är väl de jag går och funderar på. prislappen ligger på ca 5 000 för samtliga utom Salomon XDR 80 TI som går att få för ca 3500.

K2 IKONIC 80TI

VÖLK RTM 84

Salomon XDR 80 ti

Salomon XDR 84 Ti

ROSSIGNOL EXPERIENCE 84 HD

BLIZZARD QUATTRO 8.0

Vad har ni att rekommendera?

lajet

Ny medlem
Har Extreme Frontier 80 175 cm som jag är nöjd med. Testade rtm 84 som jag inte fick samma känsla för. Frontier 80 är lättsam och fartstabil, hanterar de flesta förhållandena i pisten väl. Även testat frontier 85 en del som är mer fartstabil men lite trögare kant till kant. Skulle dock välja 182 cm om jag fick göra om, är 184 och 80 kg... Johannes

snusen

Ny medlem
Ser ut som att du hittat en hoper bra skidor, går själv i funderingar inför nästa år och spanar lite. Lite samma inriktning som du, 90%+ pist. Det jag funderat på är om man ändå skall gå på så pass "breda" skidor? Det är ju allmountain-skidor allihopa, eller? Kör själv på ett par gamla bandit, som jag gillar riktigt mycket, men min stora fundering har varit om man ska gå på mer rena pist-skidor, dvs skidor som är mer som bandit (var ju en AM på sin tid) eller med ännu mindre midja. Så vill gärna höra dina funderingar, eftersom du kommit längre än jag i tänket verkar det som :)
Verkar detta som en dum fråga, så beror det på att jag precis återupplivat skidintresset igen efter många år. 90% av det jag åkt är på stenålders 2.10 skidor. Men fick riktigt blodad tand i vinter.

GoranC

Aktiv medlem
Alla är bra skidor, risken är att alla är för bra då du skriver att medelålder med beslutsångest.
Skulle rekommendera att du går ner minst ett snäpp på lite mjukare skidor.
Köper du för styva skidor så orkar du inte böja dom tillräckligt nör du svänger och det blir bara jobbigt med att du tycker att skidorna går rakt fram och har dåligt isgrepp.
Men du kanske väger drygt 0,1 ton och då kan det passa med styva rackare.
Mitt råd, köp ett par lite mjukare skidor och byt när du blivit bättre. Du finner skidor på nätet i Europa för halva priset mot vad uppger.
Sök på medel till avancerad åkare, dom du har i tråden har expert nivå. Visst dom funkar, men du får inte ut prestandan i skidorna.

pd

Aktiv medlem
Fredrik1 sa:
Har i år åkt ca 4 dagar i Romme och Järvsö och fått mersmak och vill investera i BRA skidor.
Tanken är att nästa år försöka åka ca 30 skiddagar. Förhoppning finns om en vecka i alperna.
Du kanske skall börja med att berätta vad som ryms i medeläkare, det är ett så vitt begrepp. Det kan ju förstås som
@GoranC skriver innefatta medelålder, men det får väl stå för honom. :) Fyra dagar och mersmak kan ju däremot innebära att det är hela din skidkarriär, men att du inte längre betraktar dig som en plogande nybörjare. Eller så innebär det att du är uppvuxen på skidor och nu äntligen hittat tillbaka. Det är ju bra skidor FÖR DIG som du letar efter.

GoranC

Aktiv medlem
pd sa:
Fredrik1 sa:
Du kanske skall börja med att berätta vad som ryms i medeläkare, det är ett så vitt begrepp. Det kan ju förstås som
@GoranC skriver innefatta medelålder, men det får väl stå för honom. :) Fyra dagar och mersmak kan ju däremot innebära att det är hela din skidkarriär, men att du inte längre betraktar dig som en plogande nybörjare. Eller så innebär det att du är uppvuxen på skidor och nu äntligen hittat tillbaka. Det är ju bra skidor FÖR DIG som du letar efter.
Medelålder :) satans stavningskontroll. Jag har nog passerat den men åker på betydligt nyare och för den skull mer avancerade skidor :)
Antalet skiddagar per år brukat väl bli i övre medelåldern. Så ganska så bra frågor som
@pd tar upp som forumet behöver någon form av svar på, som medelvikt mm, för att komma med lite råd.

Fredrik1

Ny medlem
Hej. Tack för samtliga svar.

Mitt åkande som liten var ca 7 dagar per år fram till för ca 10 år sedan då jag gjorde mig illa och skadade minisken 1 vecka innan en alpenresa. Efter det blev det en 4 dagars alpenresa året efter och sedan dess har skidorna stått. Åkte på dem en gång i år och sålde sen de skidorna fått jag hade dåliga erfarenheter från dem. Head c110 (65 mm)

Har fått låna ett par k2 amp rictor 80 xti 170 cm från 2016 som var grymt sköna.

Skulle vilja ha ett par rtm 84 men jag är rädd att jag får en dålig uppfattning då jag har för lite erfarenhet för att bemästra dem.

Just nu lutar det åt Salomon xdr 80 ti.

Jag är 30 år 85 kg på 185 cm.

dallan

Medlem
Med tanke på din storlek skulle jag tro att en 177 RTM84 inte borde va helt fel om du tänkt att åka så mycket som du säger.

Men visst XDR skidorna är mer lättåkta, även ikonic.

pd

Aktiv medlem
Fundera på vad som är viktigt för dig just nu och på vad du kommer att prioritera längre fram. Om du åkt fyra dagar efter ett tio år långt uppehåll så skulle jag gissa att du framför allt är i behov av att ha riktigt skoj och att åka på ett par förtroendeingivande skidor som låter dig hitta tillbaks och utvecklas. Om du trivs på de K2 som du fått låna så kan du ju höra om du kan få hyra dem.

Efter ett tag, och det är antagligen redan nästa säsong om du tänker åka 30 dagar, så kan det vara dags att byta till ett par skidor som inledningsvis utmanar dig. Då vet du förhoppningsvis att du verkligen kommer att fortsätta åka så du inte köper ett par nya hyllvärmare. Under tiden kan du ju passa på att hyra lite olika och åka på något skidtest. Med lite mer åkning i benen blir det också mera rimligt att ta det där steget uppåt som du siktar på.

Själv gjorde jag ett sånt utmanande byte inför sista alpresan i år, ökade 22 mm i bredd och 21 cm i längd. Utan någon som helst provåkning innan köpet. Efter första dan undrade jag vad f-n jag köpt och övervägde att gå in till skiduthyrningen. Kände mig osäker och klumpig, gjorde tre praktvurpor av typen yard sale och körde på en stackars guide. Lägg därtill kass sikt, ett ömt skenben och att vi åkte runt Sella Ronda. Dag två var det bara till att svälja stoltheten och spendera i undervisningsbackar. Sakta men säkert hittade jag skidorna och i slutet av tredje dan när det var puckelsorbé i branterna då började det äntligen stämma överens. Efter en privatlektion dag fyra var lyftet ett faktum och jag åkte bättre än någonsin. Hade jag provåkt dem innan köpet så hade jag inte köpt dem för jag hade inte bemästrat dem. Och för bara ett år sedan så hade jag förmodligen gett upp redan efter första eller andra vurpan för steget hade, åtminstone mentalt, varit för stort. Så hitta de skidor som utmanar dig lagom mycket för stunden.

Sen har vi ju det där som kallas rea, och då kan man slänga ut alla teorier genom fönstret och slå till på något bara för att.

Fredrik1

Ny medlem
pd sa:
Fundera på vad som är viktigt för dig just nu och på vad du kommer att prioritera längre fram. Om du åkt fyra dagar efter ett tio år långt uppehåll så skulle jag gissa att du framför allt är i behov av att ha riktigt skoj och att åka på ett par förtroendeingivande skidor som låter dig hitta tillbaks och utvecklas. Om du trivs på de K2 som du fått låna så kan du ju höra om du kan få hyra dem.

Efter ett tag, och det är antagligen redan nästa säsong om du tänker åka 30 dagar, så kan det vara dags att byta till ett par skidor som inledningsvis utmanar dig. Då vet du förhoppningsvis att du verkligen kommer att fortsätta åka så du inte köper ett par nya hyllvärmare. Under tiden kan du ju passa på att hyra lite olika och åka på något skidtest. Med lite mer åkning i benen blir det också mera rimligt att ta det där steget uppåt som du siktar på.

Själv gjorde jag ett sånt utmanande byte inför sista alpresan i år, ökade 22 mm i bredd och 21 cm i längd. Utan någon som helst provåkning innan köpet. Efter första dan undrade jag vad f-n jag köpt och övervägde att gå in till skiduthyrningen. Kände mig osäker och klumpig, gjorde tre praktvurpor av typen yard sale och körde på en stackars guide. Lägg därtill kass sikt, ett ömt skenben och att vi åkte runt Sella Ronda. Dag två var det bara till att svälja stoltheten och spendera i undervisningsbackar. Sakta men säkert hittade jag skidorna och i slutet av tredje dan när det var puckelsorbé i branterna då började det äntligen stämma överens. Efter en privatlektion dag fyra var lyftet ett faktum och jag åkte bättre än någonsin. Hade jag provåkt dem innan köpet så hade jag inte köpt dem för jag hade inte bemästrat dem. Och för bara ett år sedan så hade jag förmodligen gett upp redan efter första eller andra vurpan för steget hade, åtminstone mentalt, varit för stort. Så hitta de skidor som utmanar dig lagom mycket för stunden.

Sen har vi ju det där som kallas rea, och då kan man slänga ut alla teorier genom fönstret och slå till på något bara för att.
Tackar. Mycket tänkvärt.
Mvh Fredrik

Ake_Astrom

Medlem
snusen sa:
Ser ut som att du hittat en hoper bra skidor, går själv i funderingar inför nästa år och spanar lite. Lite samma inriktning som du, 90%+ pist. Det jag funderat på är om man ändå skall gå på så pass "breda" skidor? Det är ju allmountain-skidor allihopa, eller? Kör själv på ett par gamla bandit, som jag gillar riktigt mycket, men min stora fundering har varit om man ska gå på mer rena pist-skidor, dvs skidor som är mer som bandit (var ju en AM på sin tid) eller med ännu mindre midja. Så vill gärna höra dina funderingar, eftersom du kommit längre än jag i tänket verkar det som :)
Verkar detta som en dum fråga, så beror det på att jag precis återupplivat skidintresset igen efter många år. 90% av det jag åkt är på stenålders 2.10 skidor. Men fick riktigt blodad tand i vinter.
80+ mm är verkligen inte breda allmountian skidor idag.
En bra hela dagen pistskida är mellan 80 och 100mm och RTM84 är riktigt bra pistskida som överlever utanför (men fortfarande i huvudsak en pistskida).

//Åke

snusen

Ny medlem
80+ mm är verkligen inte breda allmountian skidor idag.
En bra hela dagen pistskida är mellan 80 och 100mm och RTM84 är riktigt bra pistskida som överlever utanför (men fortfarande i huvudsak en pistskida).
Tack Åke, jag har börjat inse det..Och förlåt Fredrik om jag kapade din tråd. Har lite följdfrågor, men får nog skapa en egen tråd..

Janne-G

Medlem
Hej Fredrik
Jag är dryga 50, tävlade lite som tonåring. La skidorna på hyllan och började igen som 30-åring.
Jag köpte mig ett par Völkl RTM84 176 cm för ett par år sen. De är extremt lättåkta, även att sladda med.
Lånade ut dem till kompisens dotter och lärde henne carving. Hon är 20 och sladdade runt lite lojt innan.
Kompisen som också testat tycker de är instabila i hög fart. Har nog med egna vikten att göra. Men pga full rocker har de inget spann, så ligger man inte på skär så fladdrar de lite i topparna. ;-)
Gott grepp och inger förtroende åt sin pilot.
Är även ägare till ett par Nordica Dobermann Spitfire PRO 178 cm. De skidorna är som att åka på räls. Kräver betydligt mer av sin åkare men ger även massor tillbaka. Används i jan-feb. Isgrepp som en pistmaskin.
RTM84 använder jag i mars-april när det riskerar att bli uppåkt.
Sen har jag även ett par Völkl RaceTiger SL 165 cm. En slalomracer som är sjukt svängglad men den tar lite på knän och leder. Så den används en halvdag då och då.
Alla skidor är inköpta via Ebay.de, RTM och Spitfire köptes beg för runt 2000:-/par
SL:en köptes nya för 4000.

Kanske kan det vara ett alternativ om man är osäker, att leta beg.
Frakt från Tyskland kostade mig ca 200:-

Ake_Astrom

Medlem
Janne-G sa:
Hej Fredrik
Jag är dryga 50, tävlade lite som tonåring. La skidorna på hyllan och började igen som 30-åring.
Jag köpte mig ett par Völkl RTM84 176 cm för ett par år sen. De är extremt lättåkta, även att sladda med.
Lånade ut dem till kompisens dotter och lärde henne carving. Hon är 20 och sladdade runt lite lojt innan.
Kompisen som också testat tycker de är instabila i hög fart. Har nog med egna vikten att göra. Men pga full rocker har de inget spann, så ligger man inte på skär så fladdrar de lite i topparna. ;-)
Gott grepp och inger förtroende åt sin pilot.
Är även ägare till ett par Nordica Dobermann Spitfire PRO 178 cm. De skidorna är som att åka på räls. Kräver betydligt mer av sin åkare men ger även massor tillbaka. Används i jan-feb. Isgrepp som en pistmaskin.
RTM84 använder jag i mars-april när det riskerar att bli uppåkt.
Sen har jag även ett par Völkl RaceTiger SL 165 cm. En slalomracer som är sjukt svängglad men den tar lite på knän och leder. Så den används en halvdag då och då.
Alla skidor är inköpta via Ebay.de, RTM och Spitfire köptes beg för runt 2000:-/par
SL:en köptes nya för 4000.

Kanske kan det vara ett alternativ om man är osäker, att leta beg.
Frakt från Tyskland kostade mig ca 200:-
RTM 84 är itne längrre en fullrocker skida utan har ett litet spann.
Tanken var nog att den skulle bli lite mindre krävande :)
https://www.voelkl.com/en/products/skis/piste-all-mountain/rtm-84/
Även om det i länken ingår ordet alla mountain så är det fort farande i pisten som den är tänkt i första hand (enligt mig).

GoranC

Aktiv medlem
Rtm 84 är en ganska tråkig ”gubbskida” våldsamt upphaussad. Visst är den bra men inte nått extraordinärt. Völkl Kendo, om man nu gillar Völkls DNA, är betydligt mer allround och har minst lika bra pistprestanda fast betydligt bättre på att hantera stökiga pister.
Men om du gillar K2 Rictor, varför inte köpa ett par, med den planen på åkning du har behöver du ändå flera par skidor :)
https://www.sport-bittl.com/de/k2-rictor-xti-17-18::96347.html

ErikHammarsten

Aktiv medlem
Tjenare,

Kolla även in Icelantic Sabre89. Det är en riktigt fin skida som jag tror kommer passa dina önskemål.
Jag har mest kört den i pist i olika väder och underlag, och den har verkligen levererat där oavsett förutsättningar. Tycker den är väldigt lekfull och följsam, trots att den är stabil.

Finns här:

https://skidad.com/icelantic/icelantic-sabre-89-2018/

PederL

Medlem
Hade exakt samma beslutsångest för någon månad sedan och läste massor av tester, sedan blev det ändå rean som gjorde att jag spontant valde Salomon XDR 80 ti! Jag är lite äldre men med mycket skidvana sedan tidigare, så min teknik är bra och är relativt vältränad. Jag gillar att bränna på i medellånga svängar. Väger 76 kg, 177 lång och valde 176 i längd. Jag har ingen erfarenhet av de övriga som nämns ovan (mer än att jag läst X antal tester på ungefär samtliga) men har nu åkt 2 dagar på XDR 80 ti och är väldigt nöjd så långt. De svänger kvickt om man lägger dem på kant, mycket stabila i de snöförhållanden jag testat som varit från hård morgon-manchester till eftermiddags-sörja när solen legat på. Har två par Head pistcarvers (163 och 170) sedan tidigare och de nya är speciellt mycket bättre när det är lite uppkört, men överraskande lika bra som som mina Head när det är hård manchester. XDR 80 ti är mjuka i spetsen, och det gör dem väldigt lättåkta, jag var rädd att de skulle vara för veka (enbart ett metalllager och inte hela skidan) men de är istället lätta och tillräckligt stabila. Både längre svängar och korta funkar hur bra som helst. Har altså inte testat riktigt isigt underlag ännu, och förväntar mig inga magiska egenskaper i sådana förhållanden.Om den går bra även på isigt har jag nog hittat den ultimata skidan! Jag har sett att XDR 84 ti fått, generellt sett, ännu bättre betyg i många tester men jag tror att för min del kanske 80 ti ändå var rätt, just för att jag tror att de är något mindre krävande om man inte är tung/stark. Och troligen snabbare från kant till kant på grund av mindre bredd än 84 ti. Så om du nu råkar välja dessa tror jag inte du blir missnöjd! Speciellt om du kan få dem billigt (jag betalade som sagt 3500 och det är galet prisvärt!). Det är i alla fall det bästa jag åkt på, men jag har enbart haft pistskidor, framförallt pistskidor med 12-14 m radie tidigare, men jag är glatt chockad över hur kul dessa skidor var att åka på. Extrem Frontier 80 skulle jag gärna testa (har hört mycket bra om dem) men det är en annan prisklass och dessutom längtar jag inte längre efter något annat.

CDP

Medlem
snusen sa:
Vänta nu? Skidor med ca 80 i midja är inte en allmountainskida om det var det du menade.

FJS9091

Medlem
jag är också återfallsförbrytare, hade ett långt uppehåll från skidor och började åka igen för 5 år sedan på allvar.. jag tycker nog inte att Völkl RTM serien är speciellt svårkörda, väger man +80kg så upplever jag att dom är förlåtande, lättkörda och fantastiskt isgrepp.. lite mellanmjölkskidor..
personligen hade jag gått så brett det bara går med tanke på att pisten alltid är uppkörd efter 1-2 timmar och det "flyter" på bättre med en lite bredare skida.. jag gick upp till 105mm denna säsongen och har tokroligt, nu valde jag en skida som anses "svårkörd", vilket den är men belöningen är desto större.. kombinerar dessa med Atomic FIS SL fabriksräser och lämnar Völkl skidorna på hyllan i garaget..

pake73

Ny medlem
Tänkte dela med mig av min erfarenhet även om den är rätt begränsad.
Skaffade ett par XDR 80 TI på Stadium under deras 20% alpinrea (eller var det 25...) så jag betalade bara runt 2700!!! Det måste ses som ett rent fynd. Jag gissar att de flesta skulle säga att den är bra på det mesta, men inte bäst på något. Så är det en "mellanmjölk"-skida du letar efter som ska fungera överallt föreslår jag att du skaffar 80TI och lägger de sparade pengarna på en skidresa istället!
Nu låter det som om jag bara rekommenderar dem för prisets skull, men så är det inte. Om man bortser från helt nypistade backar är detta en av de bästa skidorna jag åkt på, och även nypistat fungerar bra, även om det definitivt finns bättre skidor för morgonens manchester.

Fredrik1

Ny medlem
pake73 sa:
Tänkte dela med mig av min erfarenhet även om den är rätt begränsad.
Skaffade ett par XDR 80 TI på Stadium under deras 20% alpinrea (eller var det 25...) så jag betalade bara runt 2700!!! Det måste ses som ett rent fynd. Jag gissar att de flesta skulle säga att den är bra på det mesta, men inte bäst på något. Så är det en "mellanmjölk"-skida du letar efter som ska fungera överallt föreslår jag att du skaffar 80TI och lägger de sparade pengarna på en skidresa istället!
Nu låter det som om jag bara rekommenderar dem för prisets skull, men så är det inte. Om man bortser från helt nypistade backar är detta en av de bästa skidorna jag åkt på, och även nypistat fungerar bra, även om det definitivt finns bättre skidor för morgonens manchester.
Stort tack. Lutar åt ett par xdr 80 eller 84 just nu.

Mvh Fredrik

PederL

Medlem
84 ti kan passar dig bra som är lite tyngre och längre, det är ungefär samma korta svängradie på dem som 80 (till exempel 15 meter för 179 cm långa). Med tanke på din vikt, längd och erfarenhet så tror jag att 179 cm XDR 84 ti blir bra. 172 kan kanske fungera också, mer manöverbarhet till kostnad av viss stabilitet men frågan är om det inte blir för kort då?

Jag vill bara kommentera en sak: Jag är själv mycket van skidåkare med flera år i alperna bakom mig (långt bakom mig) med mer teknik än styrka nuförtiden, men lägger fortfarande carvingsvängar med bra teknik. Med dessa XDR kan jag forma svängen nästan som jag vill, väldigt skönt. Att sladda på dessa skidor funkar naturligtvis också bra, men det är på kant i carvingsväng de visar sin riktiga potential. Men det är definitivt en skida att växa med, och jag tror dessutom att de är mer lättåkta än många andra (lite hårdare och tyngre ) skidor i detta segment.

Mjukheten i toppen tror jag till exempel är en fördel när man åker i pucklar, eller ger sig ut i mjukare snö/offpist. Och definitivt bra för mig som inte är värsta muskelpaketet. Hårdare och tyngre skidor kan naturligtvis ha sina fördelar ibland, så allt man väljer blir ändå en kompromiss. En isig dag vill man kanske ha mer metall i skidan, likadant om man vill bränna på ordentligt i galet snabba storslalomsvängar. Men XDR funkar till väldigt mycket, dessutom är de lätta att bära till och från backen!

PederL

Medlem
Har åkt mina Salomon XDR 80 ti nu i Åre några dagar, första dagarna extremt varmt på dagarna men frysgrader på nätterna. Detta gjorde att pister i lågzon var cementhårda på morgonen, och nu märktes att dessa Salomon har en nackdel, de blir nervösa i hög hastighet och inte samma kantgrepp som t ex mina Head Supershape Titan(som har mycket mer metall). Så det är inga höghastighetsmonster direkt (gissar att t ex Völkl 84/86 är mer för den som gillar cruising i hög fart). Men i övrigt har de funkat bra dessa dagar, men faktiskt kan jag tänka mig 84 eller 88 bredd som ännu mer optimalt, speciellt när man bränner på i en pist där det börjar bli uppkört på eftermiddagen. Men det är mer en gissning, eftersom jag inte testat andra än mina 80 i XDR serien. Kanske blir ett par 88 ti till nästa säsong, vem vet! Men i min ekvation för skidköp ingick att de gärna fick vara lite billigare, det finns ju massor av intressant som kostar 7000+ också förstås.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp