All mountain skida ca 84-85 mm midja

hejdennis

Ny medlem
Tjoss! Jag är på jakt efter nytt och har gjort en del research. Som rubriken lyder är jag på jakt efter en allsidig skida med inte för bred midja. Användningsområdet kommer vara mestadels pist, 80%, så vill ha fokus på egenskaper som fungerar där.

Tre modeller som jag fastnat för:
1. Völkl RTM 84
2. Rossignol Experience 84
3. Salomon X-Drive 8.3

Har ingen personlig erfarenhet av någon utav skidorna ovan så därför skriver jag här i hopp om att få lite feedback på alternativen. Tar gärna emot tips på annan skida om någon tror sig ha ett lämpligt förslag.

Är ca 1.82 lång, väger 85kg, åker mest pist, gillar korta snabba svängar men varierar med längre carvingsvängar emellanåt. Hög fart är kul!

Senast ändrad:
Ett tips angående Salomon, titta på xdrive 8.0 FS eller 8.8 FS. Det sitter nämligen en systembindning på 8.3. Om du inte måste ha årets modell går det nog att hitta förra årets inom din budget (oförändrad i tre säsonger förutom utseende). Ska sägas att 8.8 inte är en kortsvängsskida, den ligger på ca 18 meter i radie och är styv så det krävs en hel del kraft (teknik, fart, tyngd) för att böja in den kortare. 8.0 kanske passar din beskrivning bättre. Du säger iofs att fart är kul ...

Senast ändrad:
jarnebring sa:
Ett tips angående Salomon, titta på xdrive 8.0 FS eller 8.8 FS. Det sitter nämligen en systembindning på 8.3. Om du inte måste ha årets modell går det nog att hitta förra årets inom din budget (oförändrad i tre säsonger förutom utseende). Ska sägas att 8.8 inte är en kortsvängsskida, den ligger på ca 18 meter i radie och är styv så det krävs en hel del kraft (teknik, fart, tyngd) för att böja in den kortare. 8.0 kanske passar din beskrivning bättre. Du säger iofs att fart är kul ...
Tack för input. Om jag tolkar dig rätt så är systembindningen inget du rekommenderar?

Fart är en bedömningsfråga men jag gillar fart, dock finns det tveklöst de som kör fortare och aggressivare än vad jag gör. Med det sagt så kanske 8.8 inte riktigt lämpar sig för mig.

Tillbaka
Topp