Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Nya skidor till medelåkare med beslutsångest.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PederL" data-source="post: 1099560" data-attributes="member: 165477"><p>84 ti kan passar dig bra som är lite tyngre och längre, det är ungefär samma korta svängradie på dem som 80 (till exempel 15 meter för 179 cm långa). Med tanke på din vikt, längd och erfarenhet så tror jag att 179 cm XDR 84 ti blir bra. 172 kan kanske fungera också, mer manöverbarhet till kostnad av viss stabilitet men frågan är om det inte blir för kort då?</p><p></p><p>Jag vill bara kommentera en sak: Jag är själv mycket van skidåkare med flera år i alperna bakom mig (långt bakom mig) med mer teknik än styrka nuförtiden, men lägger fortfarande carvingsvängar med bra teknik. Med dessa XDR kan jag forma svängen nästan som jag vill, väldigt skönt. Att sladda på dessa skidor funkar naturligtvis också bra, men det är på kant i carvingsväng de visar sin riktiga potential. Men det är definitivt en skida att växa med, och jag tror dessutom att de är mer lättåkta än många andra (lite hårdare och tyngre ) skidor i detta segment. </p><p></p><p>Mjukheten i toppen tror jag till exempel är en fördel när man åker i pucklar, eller ger sig ut i mjukare snö/offpist. Och definitivt bra för mig som inte är värsta muskelpaketet. Hårdare och tyngre skidor kan naturligtvis ha sina fördelar ibland, så allt man väljer blir ändå en kompromiss. En isig dag vill man kanske ha mer metall i skidan, likadant om man vill bränna på ordentligt i galet snabba storslalomsvängar. Men XDR funkar till väldigt mycket, dessutom är de lätta att bära till och från backen!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PederL, post: 1099560, member: 165477"] 84 ti kan passar dig bra som är lite tyngre och längre, det är ungefär samma korta svängradie på dem som 80 (till exempel 15 meter för 179 cm långa). Med tanke på din vikt, längd och erfarenhet så tror jag att 179 cm XDR 84 ti blir bra. 172 kan kanske fungera också, mer manöverbarhet till kostnad av viss stabilitet men frågan är om det inte blir för kort då? Jag vill bara kommentera en sak: Jag är själv mycket van skidåkare med flera år i alperna bakom mig (långt bakom mig) med mer teknik än styrka nuförtiden, men lägger fortfarande carvingsvängar med bra teknik. Med dessa XDR kan jag forma svängen nästan som jag vill, väldigt skönt. Att sladda på dessa skidor funkar naturligtvis också bra, men det är på kant i carvingsväng de visar sin riktiga potential. Men det är definitivt en skida att växa med, och jag tror dessutom att de är mer lättåkta än många andra (lite hårdare och tyngre ) skidor i detta segment. Mjukheten i toppen tror jag till exempel är en fördel när man åker i pucklar, eller ger sig ut i mjukare snö/offpist. Och definitivt bra för mig som inte är värsta muskelpaketet. Hårdare och tyngre skidor kan naturligtvis ha sina fördelar ibland, så allt man väljer blir ändå en kompromiss. En isig dag vill man kanske ha mer metall i skidan, likadant om man vill bränna på ordentligt i galet snabba storslalomsvängar. Men XDR funkar till väldigt mycket, dessutom är de lätta att bära till och från backen! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Nya skidor till medelåkare med beslutsångest.
Tillbaka
Topp