nya skidor

gone_golfing

Ny medlem
nya skidor
Nu har jag tänkt att köpa nytt.
Jag har äntligen tänkt att köpa carvingskidor, men behöver lite tips och råd.

- Nuvarande skidor: Rossignol / typ slalom ( 6 år sedan jag åkte på dom) 180 cm
- Vikt:105
- Längd:165
- Åkstil:helst i branta pister, lössnö, det mesta.
- Erfarenhet: Jag har åkt mycket skidor,och vill kalla mig ganska erfaren/duktig men det börjar bli 6-7 år sedan sist.
Jag har provat carvingskida 1 gång men det var väl det sita jag gjorde, sedan dess inget mera.
Min fråga är hur långa bör jag ha, jag vet att man kör med en del kortare skidor nuförtiden.
Mvh
gone_golfing

nya skidor
Hej!

Valet av skidlängd beror helt och hållet på vilken skida du väljer. Själv väger jag in på 92 kg (utan kläder) och kör på skidor med längderna 165, 182 och 192 cm.

Din vikt gör att du bör titta på de mer avancerade (läs dyrare) skidorna i respektive fabrikants sortiment. Dessa skidor har i allmänhet en mer avancerad uppbyggnad och tål en tungviktare som du (och jag).

Jag uppfattar det som du vill ha en allroundskida som fungerar bra i både pist och offpist. Då faller direkt kortsvängsskidorna bort (slalomskidor med 12-13 m svängradie). Utan vad du bör titta på är en skida med en svängradie på mellan 17 och 21 meter och en midja på omkring 80 mm. Men se det här bara som ett riktmärke, mina Hendryx Purple Haze är utmärkta allroundskidor med en midja på 113 mm ...

Med tanke på din vikt bör du välja en förhållandevis lång skida som normalt är styvare än en kort av samma modell. En viss hänsyn måste även tas till din längd, men jag skulle tro att en skida mellan 180 och 190 cm kan vara rätt.

/MM

nya skidor
Ok, tack för ditt svar.
Jag har kört på 180 cm på mina gamla laggar hela tiden, och trodde kanske att jag skulle ha lite kortare när jag skaffar mig carvingskidor.
Men jag köper dina argument.
/GG

nya skidor
Hej

Skulle rekommendera dig att satsa på en avancerad skida med en längd av 170 till 180cm
Lite beroende på vilken skidmodell du bestämmer dig för.

Med tanke på din vikt bör du även satsa på en bra bindning som tål dina 105kg

Kolla gärna ditt FR-mail

/Andre

nya skidor
Skidlängder är helt omöjligt att föreslå nästan. Jag är lite som mountain man här och har olika skidor. JAg har ett par på 190cm och ett par på 160. Allt beror på vad du vill göra. Eftersom carvingskidor har olika beteenden och svängradier så blir modell och längd väldigt viktigt. Om jag vill åka på rena skärande kortsvängar plockar jag ut mina atomic sl9 på 160 cm. De har en radie på 11m. Då jäklar svänger det. Vill jag däremot cruisa runt i pisten eller åka offpist tar jag ut mina 190cm Völkl Gotama. De har en radie på 29 meter. Det är två helt skilda världar. Det jag vill komma till är att du bör prova lite varierade skidor för att få en idé om vilken typ du vill ha. Testa att hyra första gången nu annars, så kan du byta runt lite och få en idé om vilken radie du trivs med och så...

Sen när det kommer till att kunna använda skidor i olika fören så blir ju allt en kompromiss. Midjemåttet spelar ju ganska stor roll. Men samma sak där, hyr och testa så ser du vilken typ av skida du trivs bäst med. Vill man smiska pist så är ju egentligen en midja nere på 65mm att föredra (tycker jag iaf) men en sån skida blir också väldigt "orolig" och vill svänga hela tiden så går inte att koppla av alls. Har man en bredare midja blir skidan segare från kant till kant men samtidigt lite lugnare. Men som sagt, man måste prova olika...

nya skidor
Med tanke på att det var såpass längesen du åkte och inte åkt på carving förut så vill du förmodligen ha nåt i 170 cm spannet med en midja på 70-nånting mm. Med tanke på din vikt vill du ha en styvare skida som inte blir som spaghetti när du trycker till.
Riktiga carvingskidor på 65mm är kanonkul i pisten men är allt annat än energibesparande så det kanske är att ta i att börja sin carvingkarriär med dom. Dom brukar vara allt annat än trevliga att åka sladdsväng på också, vilket jag nästan kan lova att du gör eftersom du inte åkt carving förut och då kommer dom bara verka nervösa och opålitliga.

Men bäst är att prova lite grejjor innan du bestämmer dig så du har några referenspunkter.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp