Nya skidor

Ewa_H

Ny medlem
Nya skidor
Min dotter som är 9 år har ett par vanliga slalomskidor som börjar vara för små. Borde man satsa på carvingskidor? Hon har vissa problem med koordinationen och har inte lämnat plogstadiet. Lillasyster är betydligt bättre på att åka. Om ett par nya skidor (istället för begagnade vanliga) ger 9-åringen en fördel kan det ju vara värt att satsa på. Enligt personal i sportaffärer är det ju så men de vill ju sälja skidor...

Nya skidor
Hejsan.

För att spara pengar tycker jag nog att du ska försöka få tag i ett par begagnade carving-lagg till tjejen. Ungar växer så fort och därför kan hon ha växt ur de du köper nu till nästa säsong med nytt skidinköp som följd.

Det kan gå ganska fort i 9-års-åldern när det gäller skidåkning.

Så helt plötsligt kan det vara så att hon kommer underfund med hur hon ska göra...och det går ju faktiskt bra att ploga med ett par carvisar så länge.

Se till bara att de inte är för långa.

//Andreas

PS. Det går inte bättre för att hon har ett par nya (dyra) skidor. Men det skulle jag nog också ha sagt om jag jobbade i sportaffär. ;-)

Nya skidor
hej, jag tycker att du för att spara pengar borde köpa ett par carvade skidor till tösen. jag sitter inne på ett par, om du är intresserad får vi hoppas att dom inte är för långa. dom är 165 cm långa. men jag hara även ett par lite kosrtare par. till billiga pengar förståss!

Nya skidor
Min dotter, sju år, började på ett par traditionella, men vi fixade ett par nya carvingskidor (till ett mkt bra pris) till henne inför den här säsongen. Det märks en betydlig skillnad, vilket hon också påstår, när hon åker. Nu utvecklas barn fort, när de väl kommer igång, men bra utrustning underlättar. Längden har inte så stor betydelse i början och i den åldern (jo, om de är för långa) och din minsta dotter kan ju ta över dem när det är dags att byta...
Lycka till!

Nya skidor
Hej Ewa!

Jag tycker inte att du skall köpa ny utrustning till dottern.

Barn växer snabbt och det är bättre att lägga lite mer pengar på på skidskola och liftkort än på utrustning.

Ett par begagnade skidor kan dock vara en god investering, att hyra barnskidor kostar ca 250 kr/vecka i Sälenfjällen och för mellan 500-1000 kr hittar man snart finfin barnutrustning. Ett par veckors användning för vardera barnet har alltså betalt utrustningen, en utrustning som sedan kan säljas.

Varför inte besöka Friluftsfrämjandets bytesmarknad? Där säljs begagnad utrustning till bra pris. Utrustningen som säljs kontrolleras så att det inte är några funktionsodugligt skräp som säljs.

När såväl äldsta som yngsta dottern vuxit ur utrustningen kan du besöka bytesmarknaden igen och sälja grejerna där.

Friluftsfrämjandet i Uppsala har bytesmarknad lördagen den 8 februari. MAn behöver inte vara medlem för att få komma och köpa/sälja begagnad utrustning för friluftsliv. (Checkar mottages ej så ta med kontanter.)

Plats: Hågadalsskolan, Granitvägen
Försäljning: 13.00 - 14.00

Var där tidigt, barnutrustning försvinner ofta fort....

Ha det bra och lycka till i vinter!

Nya skidor
Tack för alla råd!
Vi har varit på två bytesmarknader, utan framgång dock. De kortaste carvingskidorna var 140 cm långa, min dotter bara 135 cm. Istället blev det ett par nya extraprisskidor. Vi premiäråkte igår och döm om min förvåning när ungen plötsligt kan svänga utan att ploga!
Att hyra skidor till barn är ingen bra affär. De nya skidorna kostade 600:- inkl bindningar. De kan användas till våra två barn i ca 4 säsonger sen säljer vi dem för 200:-. Att hyra en vecka kostar ca 250:-.....

Ewa

Nya skidor
...höll jag nästan på att säga!
Visst märks det skillnad på flickans åkning och som du säger, pengarna får man igen.
God tur!

Nya skidor
Allt nöje kostar pengar man kunnar spara.. frågan är bara vad man får tillbaks. :)
En bra kommenter när man står högst upp på åreskutan, 15 sekundmeter och -25 grader varmt.. "kom ihåg att vi har betalat för det här, så njut."

Tillbaka
Topp