Nya skidor

• Trådstartare Trådstartare Frez
  • Start datum Start datum
F

Frez

Guest
Nya skidor
Mors!

Jag är ute efter råd på nya och beggade skidor som skulle kunna passa mig. Har åkt en hel del skidor genom åren och är väl att betrakta som avancerad i min åkning. Ganska så kraftfull då jag haft lite probbs i början med carvingtekniken efter att ha åkt atomic raceskidor offpist i många år innan. Måste trycka en del då :-). Mina senaste skidor är ett par Extrem Freedom 193cm (första årsmodellen) som fungerat väl och varit trevliga, om än inte upphetsande. Men nu vill jag ha lite mer djävlaranamma i laggen. Jag åker numer inte så mycket offpist, det blir någon vecka i Kittelfjäll per år, så ett par mer pistbetonade lagg vore roligt. Och kortare kanske! Freedom-plankorna ligger trevligt i svängarna men kan ibland kännas lite sladdriga i pist. Och de har lite för stor radie för att jag ska trivas optimalt.

Lite hjälp: 28 år i god kondition. 188 cm lång, 85 kg. Ganska aggresiv åkare.

Tack för hjälpen.

Nya skidor
Det låter som om du vill ha ett par stabila friåkningsskidor som man kan stå på ordentligt med. När jag var i St:Anton under Januari månad så hann jag teta en massa lagg. De jag tyckte var bäst, fartstabila och bra i både pist och offpist var
Scott intoxica FR
Völkl vertigo motion
Stökl stormrider fry
Den skida jag tyckte var bäst av dessa var stormrider:na, dessa var otroligt sköna. De var bå¨de lättåkta och fartsabila, även smidiga i uppkörd offpist i tät skog. De andra två skidorna var också mycket bra, scott:en var enormt fartstabila, dessa är att föredra om man väger mycket eller åker attans fort. För mig passade stökl skidorna bäst (svårt att veta vilka du tycker om). Jag rekomenderar någon av ovannämnda skidor.

Nya skidor
tja tja!! den absolut roligaste skidan i vinter heter atomic sx11.. (supercross) har vunnit nästan alla skidtester som den har varit med på.. en ny skida som man kan säga e en hybrid mellan tävlingsskida slalom och tävlingsskida storslalom..
absolut den roligaste om man håller sig i pisten. har åkt på en jävla massa andra skidor också men denna slår det mesta...

skidan finns i 160,170,180 cm.. och i ditt fall så e det nog ingen tvekan om att du skall ha 180.. en svängradie på 18 meter får du med måtten 105,66,96..

(jag jobbar "för" atomic.. så atomic skidorna känner jag till det mesta om)

ligger på 7000 kr inkl platta och en 6-14 bindning..

hä på re..

Nya skidor
Hmmm. Alla dessa låter ju trevliga.

Man kanske kan gå på ett par storslalom-/slalomlagg eller möjligen ett par allroundskidor med inriktning mot pist. Stöckli stormrider verkar ju trevliga om man läser tester. Atomic verkar också mycket "lattjo" om man får uttrycka sig så. Får nog ta och testa lite när jag passerar Idre nästa gång.

/Frez

Tillbaka
Topp