Nya skruvar till bindningar

Mousaka

Ny medlem
tjo

Har länge letat efter någonstans man kan få tag på extra skruv till sina bindningar? Det jag är ute efter är sådan skruv man fäster bindningarna på brädan med. "4-hålsbindningar"..

Vet att det skiljer sig lite i längd på skruv beroende på märke på bindningarna. Men Har någon hittat någonting nånstans? -_-

tusen tack för svar!

Finns i järnaffärer, men då det handlar om tum-mått så är de något dyrare än vad man hoppas. Minns att jag blev besviken sist jag köpte. Handlade typ om 20:- stycket eller nåt sånt. Men det beror ju på lite var du hamnar.

Gällder det Burton kan du köpa på t.ex. Hangloose.se (eller i markbutiken). 49:- för 8p är ju billigt, men:

Frakt: 49:-
Postförskott: 49:- (Om du ej förskottsbetalar).

Vissa schyssta butiker och generalagenter kan man få gratis skruvar av om man frågar snällt ;-)

Finns i järnaffären eller vilken snowboardhandlare som helst.

Köp INTE tumstorlek om det inte står på brädan att du ska ha det. Vad jag vet så har alla M-gänga och det är betydligt enklare att få tag på (och billigare).

m6x16 tror jag skruvarna heter.

Sen kan det, som Mousaka skriver, skilja sig lite i längd beroende på märke. Antar att det har med bottenplattans tjocklek att göra...

Burtonskruvar nedan:

15522.Image.1.jpg

Snowgod sa:
Finns i järnaffären eller vilken snowboardhandlare som helst.

Köp INTE tumstorlek om det inte står på brädan att du ska ha det. Vad jag vet så har alla M-gänga och det är betydligt enklare att få tag på (och billigare).
Förstår inte vad du menar riktigt? Vad är en M-gänga?

Har Unionbindnignar.. passar väl troligen med burtonskruv också men kan ju vara bra att mäta så de har samma storlek.

Förresten.. har skruvat sönder en skruv på bingingen (skruv som håller fast bak-capen) och jag får inte upp den.. antar att det är ganska kört men någon som vet om det finns något knep för att få upp en sönderskruvad skruv? -_-

tack för alla svaren igen! =)

RickePuff sa:
Finns i järnaffärer, men då det handlar om tum-mått så är de något dyrare än vad man hoppas.
Syftade på denna dumhet. Skulle citerat så hade det blivit tydligare.

M-gänga=metrisk gänga, mäts enligt vårt vanliga metriska system och inga gammaldags tum som UNC och UNF osv. Alltså inget krångligt då det vanliga i järnaffären är M-gänga och det är oxå vad du ska ha om du inte har en jävligt udda bräda.

Angående trasig skruv: borra ett hål med mindre diameter än skruvens rakt ner i skruven från skallen sett. Sedan driver du ner en skruvutdragare i hålet och skruvar ut skruven. Går att fila till en gammal mejsel eller liknande och trycka i oxå men då är det lättare att ha sönder nåt. Skruvutdragare kostar max 50 spänn på biltema.

Ett tips, jag köpte skruv med insex skalle, skönt att slippa problem med utslitna skallar då man aldrig hittar rätt skruv mejsel. Men man får vara försiktig så att man inte drar sönder gängorna i bräddan...

Förstår inte riktigt, man borrar hål i skruven men hur får man skruvdragaren att fastna i hålet sen? tror det är verbet "driver" jag inte förstår riktigt =)

tack för svaren igen!

Mousaka sa:
Förstår inte riktigt, man borrar hål i skruven men hur får man skruvdragaren att fastna i hålet sen? tror det är verbet "driver" jag inte förstår riktigt =)

tack för svaren igen!
Köper du en skruvutdragare så är den gängad (oftast) och skruvas ner i hålet du borrat. Tillverkar du en egen så är det lättast att slipa en mejsel konisk och trycka eller knacka (=driva) ner den i skruven tills den fastnar. Då kan man sedan försiktigt skruva ut den trasiga skruven.

De här kostar 29,90 så det är ganska onödigt att göra egna: http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=81086

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp