Nya trender?

Johab

Ny medlem
Nya trender?
Har arbetat 5 säsonger nu med att hyra ut skidor och i år så har det kommit väldigt många personer som har fått rekommendationen att åka breda skidor eller all mountain-skidor. Börjar undra vad det är som har dykt upp? För mig som har varit inne i ämnet ett par år nu så är all mountain så standard att jag inte har tänkt på att det går att fråga efter.
Ha också i åtanke, apropå breda skidor, att detta är på en anläggning som det inte går att åka offpist i.

Förvirrad skiduthyrare

Nya trender?
Dom vill prova på hur det är att åka skidor med bredare midja för att se hur det känns. Finns ju generellt en fördel med bredare midja om man åker till olika typer av orter på olika typer av berg. Skulle säga för en majoritet av åkare är under 80 mm i midja meningslöst. Och många kan tjäna på att gå upp mot 90.
Säljs mycket 90-100 midjor i dagsläget för dom som åker 1-3 veckor.
Många är nyfikna på bredden helt enkelt.

Nya trender?
Jag som avancerad medelakare instammer i allt som Dallan skrev, men jag brukar istallet peka pa att de bredare skidorna inte bara ar battre offpist utan ocksa (mer viktigt for de flesta) i normalt uppakta pister dar det ligger snovallar etc, och/eller pa varkanten eller i mildare klimat nar snon blir litet tyngre, dvs just de mkt vanliga forhallanden som brukar ge mindre erfarna akare bekymmer.

Sa min fundering har varit den motsatta - varfor har det tagit sa lang tid for denna utmarkta trend att sippra ner till semesterakarna? Jag tror att motstandet nere pa kontinenten ar en faktor.

Nya trender?
Och jag som både gammal och skolad ser inga som helst fördel med att åka på breda skidor i en anläggning
Det innebär bara att kreti och pleti kan ta sig utanför och åka upp allt finfin offpiste, de åker dessutom runt i stora svängar i backarna helt utan förmåga att köra kortsväng.
#detvarbättreförr #jagärintebitter #framtidsfientlig

Nya trender?
fredw sa:
Jag som avancerad medelakare instammer i allt som Dallan skrev, men jag brukar istallet peka pa att de bredare skidorna inte bara ar battre offpist utan ocksa (mer viktigt for de flesta) i normalt uppakta pister dar det ligger snovallar etc, och/eller pa varkanten eller i mildare klimat nar snon blir litet tyngre, dvs just de mkt vanliga forhallanden som brukar ge mindre erfarna akare bekymmer.

Sa min fundering har varit den motsatta - varfor har det tagit sa lang tid for denna utmarkta trend att sippra ner till semesterakarna? Jag tror att motstandet nere pa kontinenten ar en faktor.
Bra tillägg, glömde nämna varför man tar en bredare midja :)

Och visst är har det en del med kontinenten att göra, envisa tillverkare som gör nybörjarskidor och hyrskidor i smala bredder.
Varför ska man åka runt på det dom tävlar på stenhårt underlag med?
Visst om man bara åker hårt före, men vem gör det.

Nya trender?
Jag tycker att piståkandet blir onödigt tråkig med breda skidor. Har flera olika varianter för olika ändamål, men ska jag mestadels åka pist blir det så mycket roligare med ett par SL-skidor!
Nu är jag en sån där konstig typ som inte upplever något problem med SL-skidor en seneftermiddag i Gästrappet. Har även gjort ett par storbergsåk i Zermatt i 50 cm puder med SL-skidor. Det gick det med, men där hade det förstås varit bättre med ett par breda.

Är man intresserad av att utveckla sina svängar och har åkare som Reilly McGlashan som förebild, så är ett par breda skidor inte de bästa verktygen, men om man bara vill hasa vänster, höger, vänster längs fallinjen i hög fart, eller i bästa fall vicka upp ytterskidan på kant i några GS-inspirerade svängar, så funkar det förstås, men hur kul är det?

Nya trender?
Tränar man på korta skärande svängar med ett par breda lagg med inte allt för stor radie (runt 18-20m) så får man öva upp en grym tekninik , måste kanta betydligt mer än med ett par sl-skidor med radie 12-14m. Kan bli riktigt kul när man får till det kan jag lova.

Atrende sa:
Är man intresserad av att utveckla sina svängar och har åkare som Reilly McGlashan som förebild, så är ett par breda skidor inte de bästa verktygen, men om man bara vill hasa vänster, höger, vänster längs fallinjen i hög fart, eller i bästa fall vicka upp ytterskidan på kant i några GS-inspirerade svängar, så funkar det förstås, men hur kul är det?

Nya trender?
Det är säkert en fråga om bristande teknik från min sida men jag vågar inte carva i hög fart på mina sl-lagg när det är för mjukt i backen.

Har lyckats "köra fast" dem i snön eller så tar en pjäxa i en snöhög när man ligger på kant vilket lett till en del rätt spektakulära krascher. När det är hårt är de underbara men de förhållandena har inte uppenbarat sig så ofta i pisterna när jag åkt på sistonde.

Ett par skidor på 80-90 i midjan har, för mig, varit en bra kompromiss mellan carvingprestanda och möjlighet att lägga upp skidorna på kant i hög fart utan att behöva oroa sig.

Nya trender?
j0ppe sa:
Det är säkert en fråga om bristande teknik från min sida men jag vågar inte carva i hög fart på mina sl-lagg när det är för mjukt i backen.

Har lyckats "köra fast" dem i snön eller så tar en pjäxa i en snöhög när man ligger på kant vilket lett till en del rätt spektakulära krascher. När det är hårt är de underbara men de förhållandena har inte uppenbarat sig så ofta i pisterna när jag åkt på sistonde.

Ett par skidor på 80-90 i midjan har, för mig, varit en bra kompromiss mellan carvingprestanda och möjlighet att lägga upp skidorna på kant i hög fart utan att behöva oroa sig.
Du slår huvudet på spiken. Har inget med sin teknik och göra skulle jag säga, skidan är för smal för underlaget, skulle säga att en smal midja fungerar bättre vid oldschool åkning än vid carving i mjukt före då man bredställer skidorna. Lättare och sladda upp mjuk snö än att skära igenom, du tappat större delen av ytan i skäret.

Nya trender?
RWD sa:
Tränar man på korta skärande svängar med ett par breda lagg med inte allt för stor radie (runt 18-20m) så får man öva upp en grym tekninik , måste kanta betydligt mer än med ett par sl-skidor med radie 12-14m. Kan bli riktigt kul när man får till det kan jag lova.
Javistt, men av dem man ser i backarna är det väldigt få som kan åka så. Är det någon slags fasthet i underlaget har skidorna ändå en rätt plankig känsla jämför med en smalare och racigare med samma radie.

Nya trender?
dallan sa:
j0ppe sa:

Du slår huvudet på spiken. Har inget med sin teknik och göra skulle jag säga, skidan är för smal för underlaget, skulle säga att en smal midja fungerar bättre vid oldschool åkning än vid carving i mjukt före då man bredställer skidorna. Lättare och sladda upp mjuk snö än att skära igenom, du tappat större delen av ytan i skäret.
Det kanske kan ha med åkarvikt att göra också. Jag är lättviktare och det ska till bra mjukt underlag i kombination med kantning på portåkarnivå innan det blir ett problem för mig, men är det så mjukt åker jag troligen av andra anledningar ändå på en annan skida. Det är ju långt ifrån ett normalt pistunderlag.

Nya trender?
Kanske inse att man kan behöva mer än ett par skidor om man åker mer än en vecka om året. Skidor med am karaktär är trots att några av skidorna funkar bra i pisten en kompromiss. Åka runt med en lössnöskida i pisten är sådär... Nä jag slår ett slag för att en riktig pistskida bör finnas i var mans skidgarderob.

Tillbaka
Topp