Nya turpjäxor från Dalbello

Blidee

Medlem
Läste just på TGR att Dalbello släpper ett par pjäxor nästa år som kommer ha utbytbara sulor så det passar i Dynafit bindningar. Jag vet vilka pjäxor jag ska köpa nästa år :) Vikt: 1600g

Senast ändrad:
ja, så är det nog :) Han turar väl en del nu för tiden. Blir nog grymma, ska tydligen va riktigt lätta också, runt 1600g.

Very nice. Gillar också övre vajerspännet. Borde gå att meka på på il Moron så man slipper det där skitsnowboardspännet.

Hmmm... Vet att Hjorleifsson byggde om sin tredelspjäxa (kör FT eller dalbello?) till turpjäxa i vintras.. Ska bli spännande att se vart detta bär

ja, det är bra att dom inte kör det igen. Det spännet är anledningen till att jag inte köpte Il Moro, lär ju gå sönder stup i kvarten. Inte skitkul att behöva gå ner igen efter 2 timmars hajk bara för att spännen inte håller...

...Läste just vidare i tråden på TGR och de kommer troligtvis att säljas i ganska få exemplar i december det här året. Gäller att hålla ögonen öppna nu då. Blir tydligen även en billigare variant utan hål för Dynafit bindningar.

Senast ändrad:
De har varit under utveckling i minst två år. Fanns som prototyp på ISPO för två år sedan och det skrevs lite om den då oxå...

Perkal sa:
Innebär detta att man kan skita i turbindingar eller? Är trött och retarded:)
Det innebär att man kan använda Dynafit bindningar (Rando-bindningar) som är väldigt lätta och ändå bra att åka utför med.

Det finns väl vad jag vet ingen information om flexindex eller så där på dom än men om de har samma passform och liknande flex som t.ex. Krypton Pro så är dom nog riktigt sjyssta tror jag! Skulle vara ett bra alternativ till Factor, är ju så sjukt tunga!

Oj, har dom inte släppt denna än?
Den var trots allt deras stora nyhet på ISPO för nästan tre år sedan och produkterna brukar komma nästkommande säsong.

Utter sa:
Oj, har dom inte släppt denna än?
Den var trots allt deras stora nyhet på ISPO för nästan tre år sedan och produkterna brukar komma nästkommande säsong.
Oj, var det så längesen. Kollade mer noga på tråden på TGR nu och såg att den va från början av 2008 men nu börjar folk tydligen få testa de första exemplaren så den blev upp bumpad. Jag som trodde de va en trevlig nyhet haha. Hoppas den blir riktigt bra nu när de ha utvecklat den så länge då...

Senast ändrad:
Den verkar ju minst sagt grym, dock med saftigt pris... Men med tanke på konkurrensen i kategorin tycker jag priset är acceptabelt. Cool lösning på plösen vid gång-läge...

Är det någon som vet vilken vikt en genomsnittlig ft pjäxa ligger på?

Virus Tour och Virus Free är mer eller mindre samma pjäxa förutom att Touren har Dynafit inserts och en inge ludd högs upp på pjäxan dom är altså lika styva. Virus Light har Dynafit inserts, en Pebax skal och Intuition innerrsko. Så den är lättare och ska faktisk vara lika styv som Tour och Free, men det vågar jag inte tycka till om innan jag har provat den.

Micke
-

Bra info MikeMike, tack. Du vet alltså med säkerhet att tour är lika styv och bra som free?

vi tror inte på dem då vid gå funktion blir det för många slitage ställen. För många utsatta länkarmar mm....

Någon fråga vad vikt sådana tur pjäxor brukar väga... de flesta som är lite åka i ligger mellan 1400-1800 gram... det finns lättare och tyngre också... Så där matchar dem bra...

PNyberg sa:
http://webbshop.areaventyr.se/dalbello-virus-tour-p-535-c-161.aspx

den kommer..och det verkar vara dynafit fästen oxå! ohh happy day!
Virus Light - Dynafit fästen
Virus Tour - Dynafit fästen
Virus Free - inga dynafit fästen, även om det ser ut som om det är hål på bilden som finns på PDF.

Micke

MikeMike sa:
PNyberg sa:
http://webbshop.areaventyr.se/dalbello-virus-tour-p-535-c-161.aspx

den kommer..och det verkar vara dynafit fästen oxå! ohh happy day!
Virus Light - Dynafit fästen
Virus Tour - Dynafit fästen
Virus Free - inga dynafit fästen, även om det ser ut som om det är hål på bilden som finns på PDF.

Micke
Men du svarar inte på min fråga??

Mannen-som-surfar sa:
MikeMike sa:
FF sa:
Bra info MikeMike, tack. Du vet alltså med säkerhet att tour är lika styv och bra som free?
ja det är jag säker på kolla in PDF som finns på våran hemsida!
Inte för att vara sådan men var står det i PDF något om styvheten?
OM du läser i PDF så ser du att både Free och Tour är tillverkad av samma material, vikten är mer eller mindre identisk av det kan man utläsa att dom bör vara exakt samma pjäxa förutom att Free inte har Dynafit fästen och man får en luddig kant på innerskon. Sen vet man om man har pysslat med pjäxor ett tag att man inte gärna gör fler modeller än man behöver och man försöker återanvända så mycket som möjligt mellan modellerna. Sen finns det en sak till, jag har också paratat med Dalbello agenturern i Sverige och dom säger samma sak. Så 1+1+1 blir lika med lika styva pjäxor!

Men justerar man inte styvheten med tungorna på Dalbello? Det har jag då fått lärt mig.

Och om man inte gör fler modeller än man behöver så varför gör man då två likadana förutom Dynafit på ena och en luddig kant på den andra? Är de inte bättre att man skipar ena modellen då?

Enligt de som säljer Dalbello här i Österrike där jag befinner mig nu så skall Free komma med en styvare tunga. Men hur många av återförsäljaren har sett åkt i pjäxan och kan bedöma dessa? Detta är ju bara ett forum och alla spekulerar. Utom Mårten på Åka Skidor som tydligen har åkt med en modell.

EDER Richard

Ja justerar man inte styvheten med tungorna och ytterskorna är lika? Har jag fått lärt mig när jag sålde Dalbello (och FT som bygger på samma princip).

Tillbaka
Topp