Nya Twintips, dam?

alexth

Ny medlem
Nya Twintips, dam?
Hej, jag funderar på att köpa ett par rossignol scratch girl bc. Detta är ju en dammodell men spelar det någon större roll? Jag åker lite överallt park, pist, off-pist, skogen osv.

Jag är alltså man och väger 76kg och är 183 lång. Jag vill gärna ha skidorna lite mjuka så är det något att satsa på eller är det bättre att köra på killskidor?

Tacksam för svar

Senast ändrad:
Nya Twintips, dam?
Dom görs inte i tillräckligt långa längder för dig enligt min åsikt, satsa istället på ett par unisexskidor med mjukare flex.

Nya Twintips, dam?
170 räcker verkligen inte.. Skulle gå på ungefär 185 cm om jag var du : ) Kolla vanliga scratch bc annars ! Grym skida ! Heter brigade och s5 bc i andra årsmodeller.

Nya Twintips, dam?
alexth sa:
finns i 170, bör inte det räcka?
Min flickvän som är 13-14 cm kortare än du och 20kg+ lättare åker på dom och tycker verkligen inte att dom är långa.
Kolla på lite mjukare skidor som t ex K2 Kung Fujas. Line har även dom aningens mjukare twintips.

Nya Twintips, dam?
Jaha, men jag gjorde testet på https://www.freeride.se/content/92/ och fick resultatet 172 cm. Det är väl lite av en smaksak också, eller? Jag vill inte ha långa, klumpiga skidor. Men å andra sidan är allt det här väldigt nytt för mig och jag får höra olika saker från alla håll. På stadium var jag och kollade K2 FUJATIVE och killen där sa att jag utan problem kunde använda 169cm. Så har jag kollat på den här också (180): http://www.blocket.se/vi/19891557.htm?ca=11_s . Det är svårt att välja...

Senast ändrad:
Nya Twintips, dam?
Givetvis är det en smaksak, dock kommer du nog att "växa ur" ett par för små skidor rätt fort. Jag tror inte du ska vara rädd för att gå upp till åtminstone 180cm. 179 på K2 skulle kunna funka iom att dom är långa i längderna så att säga.

Nya Twintips, dam?
Om du inte tror att freerides medlemar vet vad dom pratar om så strunta bara i att lyssna och gå och köp dig dina Scratch gilr bc i längden 170cm eller ett par fujative i 169cm. Det kommer säkert att funka bra i parken men kommer att fladdra i pisten och dyka i opisten.

Nya Twintips, dam?
Tack för alla svar, men nu blev det K2 Fujative 169cm iaf. För mig som aldrig testat twintips förut, var tycker ni jag skall sätta bindningarna?

Nya Twintips, dam?
alexth sa:
Tack för alla svar, men nu blev det K2 Fujative 169cm iaf. För mig som aldrig testat twintips förut, var tycker ni jag skall sätta bindningarna?
ingen idé o tänka allmountain med den längden för dig så sätt den på true center eller någon cm bak så fåru blire cooolt i parken..

Tillbaka
Topp