Nya Zeland

Nya Zeland
Jag funderar på samma sak, fast nästa sommar, lr ja vet väl inte när du hade tänkt... För att vara petig vill jag påpeka att Nya Zeeland stavas m 2 e, men d spelar väl kanske ingen roll...

Nya Zeland
Jag har ingen personlig erfarenhet av en säsong på Nya Zeeland, men jag bodde med två tjejer (en från Canada och en från USA) hela vintern som har gjort säsong där. Jag var själv intresserad utav att göra säsong där den här sommaren så jag ställde en hel del frågor. Det jag kom fram till var att orten man skulle åka till var antingen ”The Remarkables” eller ”Coronet Peak”. Båda orterna ligger nära till Queenstown. Vad det gäller åkningen så är det tydligen inte så mycket att hänga i granen, har fått för mig att det är som i sälen fast utan träd. Vädret är häller inget vidare det kanske snöar ena dagen men sen regnar det nästa, ofta mycket dimma. Queenstown däremot var tydligen en grym stad med bra uteliv, väldigt mycket att göra (surf om man har våtdräkt, bungee jump, forspaddling, mm..).

Detta låter ju inte helt fel om man ändå bara hade tänkt gå hela sommaren och vänta på att det ska bli vinter igen. Det som fick mig att backa ur var ekonomin. Allting är i stort sätt billigare på Nya Zeeland, vilket gör att man inte tjänar så bra, plus att det är som på de flesta andra orter att tillfällig säsongs personal har de lägsta lönerna.

Visst det hade ju inte varit några problem att åka dit och klara sig alldeles utmärkt hela säsongen men man kan nog inte räkna med att ha några pengar med sig hem, och då är det ju bara en månad kvar till den riktiga säsongen börjar.

/r.

Nya Zeland
hallo,har inte heller så mycket koll på nya zeeland, men har stor lust på att åka dit har beställt hem en massa kataloger å sånt...planerar väll att åka dit te hösten, för att cykla å köra bräda.men som sakt hade vart kul å veta lite mera om säsongs jobb.
jaja back to work.
om nån vet nåe kul så bara lägg in ett besked.

Nya Zeland
det största området ligger på nordön o heter whakapapa, liten stad, ok skidområde. jag skulle nog göra en säsong i queenstown eller i wanaka, i queenstown har du tillgång till två ok områden, inte så mycket fallhöjdsmetrar dock, men en riktigt skön stad där det e mest säsongare och händer mest, riktig actionsport stad med alla grejer du kan tänka dig, bra mtb åkning också. wanaka e oxå assoft, lite mindre men hur fint som helst, åkningen bra, lite brantare, men det är inga stora berg utan ungefär som här i sverige. finns en del ställen där man kan åka helikopter skidåkning på sydön som e bra, å där e man i princip själv att tävla om pudern, mt hutt på sydön ska du dock försöka undvika, inget säsongarställe.. hoppas du har fått lite klarhet.../jacob

Nya Zeland
Det finns flera små ställen som e bra men man ska nog räkna men att åka runt istället för att hänga en hel säson på samma ställe (men ska man jobba då skulle jag välja mella Whakapapa (störst tror jag men inte högst eller brantast, ligger på nordön) Treble Cone bästa stället vid Wanaka (favorit stället), sydön, liten mysig by men goo stämning hyfsad åkning, eller möjligen The Remarkables” eller ”Coronet Peak dessa två inte så stora eller bra ställen vid Queenstown större stad med en massa "wannabees" men visst säkert en massa partaj oxå. Sen finns det en hop med mini små ställen typ två liftar men men tuff skidåkning Tempel Basin (liften var tyvärr stängd när vi pssserade förbi där det två dagaran vi tänkt åka där). Vi åkte runt men en campervan ganska kul att kunna åka precis vart man vill och även då kunna stanna hur länge man vill på ett och samma ställe. NZ är ju inte så stort... VAd man ska tänka på är att man i princip aldrig bor vid liftsystemen utan nere i en by så det är bil möjligen buss på de större ställena som gäller varje dag.
May the powder be with u/MAra FAra

Tillbaka
Topp