Nyår med familjen - Tignes eller Val T?

psortti

Medlem
Hej Forumet!

Jag skall boka in en alpresa med familjen (fru + barn 13 och 15 år) över nyårshelgen nästa säsong och vill boka en riktigt snösäker skidort. Jag funderar på antingen Tignes eller Val Thorens.

Har forumet någon åsikt om vilken av dessa orter som passar bäst för en familj med tonårsbarn över nyår?
Är det väldigt mycket raj-raj ("busliv") i Val Thorens nyårshelgen? VT är ju känt som ett "partyställe"... Är Tignes lite "lugnare" (eller inte)?
(Skidåkningsmässigt tror jag att dessa orter är ganska likvärdiga).

Tacksam för all input:)

Patrik

Knuta

Medlem
Tjena.
Åkte till Tignes över Jul och Nyår 12/13.
Bodde här: Lägenhet Tignes
Boendet ligger på översta torget närmast alla liftar, väldigt smidigt!
Upplevde övre delen av Tignes som extremt lugn, ville man ha lite liv och rörelse fick man ta bussen ner till en av de lägre delarna. Dock fanns det restauranger och matbutiker i närheten.

Har besökt Val T 2ggr och det känns betydligt mer party.

Är det lugn familjesemester ni är ute efter hade iaf jag satsat på Tignes.

kappakomplett

Aktiv medlem
psortti sa:
Hej Forumet!

Jag skall boka in en alpresa med familjen (fru + barn 13 och 15 år) över nyårshelgen nästa säsong och vill boka en riktigt snösäker skidort. Jag funderar på antingen Tignes eller Val Thorens.

Har forumet någon åsikt om vilken av dessa orter som passar bäst för en familj med tonårsbarn över nyår?
Är det väldigt mycket raj-raj ("busliv") i Val Thorens nyårshelgen? VT är ju känt som ett "partyställe"... Är Tignes lite "lugnare" (eller inte)?
(Skidåkningsmässigt tror jag att dessa orter är ganska likvärdiga).

Tacksam för all input:)

Patrik
Hur såg det ut i år, var det mkt snö i Val Thorens över nyår? I Tignes?

Force9

Ny medlem
Hej Patrik,

Håller med om att dessa två orter på hög höjd är att föredra så tidigt på säsongen. Vi var i Tignes Val Claret början jan både 2014 och 2015 med riktigt bra ski-in/ski-out läge. Det senare året var det allmänt dåligt med snö i Alperna den perioden men åkningen över 3000m i Esp. Killy var riktigt bra.
Om er familj inte känner behov av att träffa en massa svenskar kan jag rekommendera Tignes. Det är mycket britter och även en del danskar där, vilket betyder minimal konkurrens om lössnön. Vi bodde långt upp i byn där det var tämligen lugnt. Festglada britter i stora grupper förekommer och det lär innebära en viss risk för extra stök under nyårshelgen.
Om ni har lugnet och skidåkningen i fokus, och väljer Esp. Killy, så skulle jag föredra Tignes som bas jämfört med Val d'Isere. Det är förhållandevis glest med folk där den bra åkningen finns runt Tignes.
Val Thorens kan jag inte uttala mig om lugn vs stök då det var många år sedan jag var där. Bergen och snön lär dock vara lika bra som förr.

Freyda

Medlem
Hej!
Tignes - billigare och mer laidback.
Ingen av dom är fullfjädrad familjeresort med gröna och blåa långa stora backar utan branter. Vet att Tignes jobbar med att bli mer tillgänglig för alla, och den utgrävda halfpipen kommer mejas ner och bli en grön backe till nästa säsong.

Orterna är ju sammankopplade genom liftsystemet, så du kan ju besöka båda utan problem.

/Frida

STORPOTATEN

Aktiv medlem

@psortti Svaret på frågan är... La Plagne.
En ort många förbiser av oförklarlig anledning. Ligger i princip mitt emellan Val T och Val D, och liftsystemet räcker och blir över utan problem. Tillsammans med Les Arcs bildas Paradiski; http://s3.onthesnow.com/images/trailmaps/savoie-haute-savoie/la-plagne/xlarge.jpg
Priserna är lägre och stämningen väldigt laid back. Består av ca 10 byar där de flesta är lite tråkiga, men funktionella, skapelser utan charm. Vill man ha lite mer charm ska man kika på byarna Les Coches och Champagny. Les Coches ligger för övrigt väldigt bra till om man ska ta sig över till Les Arcs, och Champagny är en riktig gammal bergsby.

Lycka till.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp