Nyblivna skidälskare behöver hjälp med skidval

derkaderb

Ny medlem
Hejsan.
Har suttit och småläst igenom några trådar här nu och tänkte att det nog var dags att göra sig en egen användare och kanske kunna få lite mer personlig hjälp i mina frågor.
Nu under sportlovet så var jag och min sambo iväg en sväng med ett par kompisar på en liten skidutflykt till Tolvmannabacken i Kisa. Trevligt som attan var det, speciellt då vi båda tyckte det var skitkul, vilket inte ofta händer då vi har väldigt spridda hobbys i övrigt och det är väldigt svårt att få med henne ut i båten eller skogen för jakt och fiske.
Så detta är något vi snackat om att kanske försöka "satsa" på nu så att man kan göra några trevliga skidresor tillsammans i framtiden.

Jag hade sedan många år tillbaka lite enklare utrustning i form av pjäxor, stavar och snowblades(skratta inte nu:lol:) och det jag mindes var att det var väldigt kul och lätt att åka just snowblades så det var det jag rekommenderade sambon att prova också. Hon var duktig redan efter ett par åk och kunde haka på på några utflykter vid sidan om pisterna i skogen som andra åkare plöjt upp.
Men visst kändes det som man blev lite uttittad då man åkte runt på sina snowblades där. Då jag åkte senast för ca 5-6år sedan så hade var och varannan ungdom dessa kändes det som, men nu verkar tiderna ha förändrats:cool:

Men nu känner vi alltså att det är dags för en egen utrustning och kanske lite mer rejäla grejer för att kunna ha kul en hel vecka i sälen tex.
Personligen gillar jag egenskaperna hos snowblades och vad man kan göra det det, men har inte heller så mycket att jämföra med.
Snowboard går helt bort iaf.
Twintips har jag hört ska vara kul men annars är väl det Carvingskidan som man kanske ska satsa på?
Det jag gillar är iaf att kunna åka "fritt" så att säga, ser man någon liten avfart som går bland träden lite så är det ju alltid kul att försöka se sig om där lite.
Att åka så snabbt som möjligt är väl inget jag prioriterar utan man vill ju försöka få så mkt tid i backen som möjligt på vägen ner med många "svängar" eller vad det kallas, iaf i de små närliggande backarna som finns här i Östergötland, så därför ser jag det som en positiv egenskap om man kan svänga snabbt och enkelt med skidorna men även ha bra balans i lite högre farter.
Är ca 1.87 lång och väger runt 95pannor.
Är det helt enkelt bara att prova sig fram mellan de olika för att känna vad som passar ens åkstil bäst eller vad skulle ni säga man bör satsa på redan från början för att få ut så mycket nöje som möjligt? Kommer ju bli en runt 10åkdagar per år i runda slängar kanske och då vill man ju inte ha för brant inlärningskurva så att säga heller.

Ska troligen åka en sväng nu i veckan igen med en polare som har Twintips och Carving så får nog blir att prova dem båda där. Sen ligger en resa planerad inom ett par veckor till den skidanläggningen i österrike som blev utsedd till den bästa i Europa om jag förstått rätt, har en vän som bor där i närheten. Så det är ju en stor bonus om man då vet vad man bör satsa på.

Ser nu att det blev en jäkla massa text. Men alla tips och råd tar jag tacksamt emot! Fördelar/nackdelar med respektive modell.

Köp ett par "allmountainskidor" från t.ex Stadium/Intersport finns till halva priset nu, åk utvecklas, teståk andra när du får chans och byt upp dig allt efter som du utvecklas.
Runt 170 - 180 cm långa och 75-85 mm breda och radie mellan 13-18m
Satsa på ett par med minst avancerad åkare nivå, behövs för din vikt och ger mer tillbaka och man kan utvecklas på dom. Ordinarie pris bör vara över 6000kr
Grov beskrivning och det finns ett jätteurval av skidor att välja på
Men köp absolut inte för billiga/dåliga skidor. Dom tappar stabilitet och isgrepp och begränsar din åkning
Viktigast av allt är att träna teknik i flacka backar så att du lär dig att åka på rena skär vilket är så långt i från snowblades man kan komma.
Lycka till och välkommen till den fantastiska skidvärlden:)

GC

Tillbaka
Topp