Nybörjar Longboard

• Trådstartare Trådstartare JvD
  • Start datum Start datum

JvD

Ny medlem
Nybörjar Longboard
Ska köpa en longboard, den första jag kommer äga. Vet dock inte vad jag bör köpa, behöver därmed lite hjälp. Information följer så ni lättare kan hjälpa mig…

Behov: Cruisa på stan, ta sig till bussen snabbare än att gå, sparka sig hem till polarna utan att behöva ta med en cykel jag behöver låsa osv. Är inte ute efter att hoppa, eller göra något överdrivet stiligt på stan, även om det ska gå att hoppa upp på trottoarkanter osv.

Kunskaper: Ganska minimala, har läst en del på nätet, men allt är inte lätt att veta. Artiklar och dylikt utgår från att man kan basic, vilket jag inte ens kan, vilket gör det svårt att lära sig särskilt mycket.

Kan för övrigt inte åka nånting. Lirade skateboard i typ 5 minuter när jag var 5 år, men mor och far tyckte väl det var för farligt så det blev typ aldrig något. Det var dessutom en bräda för typ 100 spänn jag fick på ett barnkalas, den väger sjukt mycket och suger mustigt hårt.

Det jag skulle vilja ha i utbildningsväg: Länkar där man kan läsa om hur en longboard är uppbyggd. Vart sitter raisers? Hur monterar man hjul och vilka delar består dessa av? Enkla körtips inför köp av bräda!

Brädan: Lagom lång, ca 1 meter antar jag. Lagom stora hjul, den ska rulla bra! Kvalité vad det gäller truckar osv, den får gärna hålla någon säsong om jag nu fastnar för det! Tittade på en warp bräda inne på stadium, men dessa suger tydligen, så jag har letat andra, vad jag anser bättre alternativ runt om på nätet. Min uttänkta bräda just nu är som följer på länken nedan:

http://www.kahalani.se/product_info.php/cPath/31_130/products_id/578

Randal truckar vilket sägs vara bland det bästa! Snygg bräda, hårda och relativt stora hjul vilket bör ge bra fart. Den är med/stif, är det att rekommendera för en nybörjare eller vad bör man ha?

Har även tittat på följande, men den känns så lång och stor….

http://www.kahalani.se/product_info.php/cPath/31_130/products_id/658

Släng gärna på med tips om vad jag bör köpa och inte köpa! Argumentera för det du tycker så det inte bara blir tomma åsikter som flyger, då får jag knappast något att tänka på då jag kan så otroligt lite redan. Är inte heller beredd att lägga en spänn mer än 3000 tusen, och det är ju redan jävligt mycket då det är min absolut första bräda. Vill dock ha lite kvalité på brädan så man ger longboarding en ärlig chans och inte ger upp pga kass hardware.

Tack på förhand

// Jon

Nybörjar Longboard
över 2 000 brukar du få en bra bräda. själv tycker jag att det är mycket roligare med mjukare brädor men det är en smaksak. warpbrädorna suger! dom borde förbjudas! randall är mkt bra truckar!

gå in på longboard.se! där hittar du många brädor och du kan fråga aom allt i det forumet!

Nybörjar Longboard
Tja!

Började åka longboard nu i sommras å ojj va man blir fast direkt, har den med hela tiden, dock en sleten Sector 9 120lång, ska byta upp mig till nått goare nu när våren kommer. Köpte en billig bräda för 1600 för jag var som du, hade inte stått på en bräda i hela mitt liv, ja föredrar en lite längre bräda för att leka, G-turn, walk the plank och cross steppa, visst låter som man e duktig... och kan inte alls nått bra men kan va gött om man bara ska cruisa till kompisar och långa sköna backar:)

polaren har den brädan i andra länken, han är allt nöjd jallefall. beror väll på hjul och truckar men den e helt ok! både rullar och svänger bra.

http://www.whoisadamcolton.com/ - Nice tricktips och basics typ=)

Gl, Ciao!

Nybörjar Longboard
Kan rekommendera Lush Longboards. Köpte en Kilima från dem i somras och är riktigt nöjd. Med frakt hem till dörren gick hela kalaset på ca 2500kr vilket jag tycker är ett riktigt bra pris.

/Harald

Nybörjar Longboard
Raiserpads a.k.a. raisers är en oftast svart plastbit du sätter mella trucken och brädan för att höja hjulbasen vilket gör att det blir lättare att carva och köra slalom med brädan, dock blir den inte lika stabil.

Hjulen är numer gjorda av urethan som utvinns av olja, det finns olika hårda hjul efter vilket syfte du vill ha.

Nybörjar Longboard
Dude..

Holey har fått mycket bra kritik och de har en jäkligt sjyst slutfinish. MEN jag tycker randall är roligare, varför är svårt att säga.

Jag kör en gordon n' smith fibreflex 38" som jag köpte för nånstans runt 2400.

Kan verkligen rekomendera att köpa en bräda runt 1 meter, då längre brädor lätt blir tråkiga vid annat än just cruising - vilket du kommer tröttna rätt snabbt på.
Med en bräda runt 1m har du en annan känsla och roligare svängmöjligheter.

En kahalani bräda med randall eller holey och ett par sjysta hjul (runt cirkus 78a) så har du en ultimat bräda!

Nybörjar Longboard
78a är alltså en bra hårdhet vad det gäller hjulen? Hur stora bör dme vara? 70mm känns lite om man vill åka snabbt, eller? Skulle vara trevligt att komma upp i 80mm eller dylikt, men det är bara en spontan tanke grundad kring vilken fart man kan cruisa upp brädan i.

Nitelife: Varför är holey-truckar bättre? motivera gärna, annars har jag ändå inget att gå på i slutändan när jag gör mitt val!

tack igen, kommer nog mer frågor allteftersom!

Nybörjar Longboard
storlek på hjul beror ju helt på vad du vill ha brädan till.ska du cruisa rekommenderar jag runt 70 ska du bara åka nerför så är större bättre.
små hjul accelererar snabbare men har lägre toppfart.skönare att sparka runt med ett par 70 hjul än ett par 80

men ska du åka feta backar och vill ha hög fart så är stora hjul bra men inte så cruis vänliga.

jag kör på 76 det funkar till det mesta

Nybörjar Longboard
Men, Kahlani "king of the hill" och citycruiser är sköna. Kör själv på en 44" earthwing supercharger, paris-truckar, 77mm/75a strikers. Sweet.

Senast ändrad:
Nybörjar Longboard
Checka in min longboard som är tilsalu.

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=29922

Det är en slipstream som är en kopia så att säga på Sector 9ns populäraste bräda cr2an.
denna bräda fungerar sjukt bra och är inte för lång för att vara tråkig i svängarna men är ändå sjukt stabil för sin längd. har ett par randall 2 truckar och dom är till för att svänga mkt och man kan ha den i medelbranta backar.

Om du inte vill lägga ner så mkt pengar och ändå få vad du betalar för så är min bräda riktigt prisvärd!

Du kan ju höra av dig om du är intresserad. dempa_kung@hot

Nybörjar Longboard
Kan tilläga att www.longboard.se har en väldigt bra sida om longboarding som någon nämnde längre upp och du kan ställa en hel del frågor i deras forum och så har dom olika guides om hur du åker och vad du bör tänka på när du köper en bräda och dom har ett väldigt brett sortiment av olika lonboards.

Om du addar mig på msn kan jag ge dig en hel del olika tips på hjul och andra grejer för jag kan en hel del så att säga :P

Senast ändrad:
Nybörjar Longboard
easyD sa:
Nosskire sa:
Är i samma situation som författaren, vad tror ni om en :
http://www.nordsurf.se/
"NORD skateboard FISH
2'4 x 7 x 0.5 "
Kort. 2'4" är väl strax över 60 cm (28")?
Jo, men fan så snygg :)

Jag vill ha en bräda att cruisa omkring på, ta med i husbussen, åka till skolan på etc. Vill inte ha en 1.5 meters planka.

Kommer jag bli nöjd med en 60 cm ? Har ju aldrig åkt förut satt..

Nybörjar Longboard
Nosskire sa:
easyD sa:
Nosskire sa:
Är i samma situation som författaren, vad tror ni om en :
http://www.nordsurf.se/
"NORD skateboard FISH
2'4 x 7 x 0.5 "
Kort. 2'4" är väl strax över 60 cm (28")?
Jo, men fan så snygg :)

Jag vill ha en bräda att cruisa omkring på, ta med i husbussen, åka till skolan på etc. Vill inte ha en 1.5 meters planka.

Kommer jag bli nöjd med en 60 cm ? Har ju aldrig åkt förut satt..
Tveksamt. Man vill ha långt mellan truckarna:)

Annars blir det speedwobble...

Nybörjar Longboard
Först rekonderar jag stark att köpa brådan på Kahalani, dom e väldigt schysta och hjälpamma
Randals truckar kommer funka bättre att cruisa med jämfört med holey.

Jag skulle välja än kahalni bräda framför fibertec men fibertec är fortfarande ett bra val. Jag har själv tetsat den första brädan du var inne på och tycker den är jävligt skön, dock med andra truckar och hjul. Bor du nära söder på stockholm så kan du gå in och tetsa brädor.

70 mm är vanligaste stroleken på hjul och funkar nog bäst för crusing.

Nybörjar Longboard
de finns inget nybörjar longboard, för det är ingen ide att köpa en warp. du utvecklas så snabbt och det är inte alls svårt att lära sig. gillar du snabba svängar å flex rekommenderar jag loaded. gillar inte sector 9 speciellt mkt, konstigt flex i dem och gullwing truckar som följer med ifall du kör komplett gör inte lika fina å stabila svängar som randal å holeys. loaded är fina grejer

Nybörjar Longboard
Tja

Tjena jag har tänkt att köpa en longboard och har spanat in en från Slipstream. Den heter The Concave Pin och jag undrar om det är en bra första longboard?:)

Nybörjar Longboard
på boardlife kan man köpa slip stream i olika grader typp för 1600 sen 2200 sen typp 2600 samm brädA BARA OLIKA TRUCKAR OCH HJUL BRA BRÄDER(Y)

Nybörjar Longboard
kahalani.se är sidan du ska satsa på! billigt och otroligt bra leverans tid. randall II 180 är truckarna och hjulen är orangatang durian 75mm i hårdhet 83A! stora med bra rull! vad gäller bräda skulle jag säga loaded derwish eller loaded Tan Tien ! bäda brädorna har droppade truckar så känslan blir bättre! bra kvalla och som sagt var, inget slår känslan i loaded brädorna. kalaset går på cirka 3500 men det är det värt! du kommer ha en sjukt rolig sommar om du väljer dessa saker!

Tillbaka
Topp