Nybörjar twintips och pjäxor?

Hej!
Är en kille på 17 år som åkt lite skidor och blivit kär! Har åkt 2 gånger nu och jag älskar det! Så nu äre så att jag skulle vilja köpa ett par skidor/bindningar och pjäxor så vad har ni för tips? :)
Jag är ungefär 1,80cm och väger runt 80kg jag ser helst att skidorna är ett par twintips som är lättåkta.
Ett annat krav är att dom ska vara snygga jag vet att det låter som att jag är så ytligt men vem vill åka runt med ett par fula skidor? :| Så kom gärna med tips! :) tänker att det är bra att köpa nu när det är mycket utförsäljningar och sånt! :)

Peace out!

tjo jag har ett par tecno pro och det är ett bra märka men dom har tyvärr slutat säljas. Annars så finns det en massa billiga skidor, men köp inte Marker 11 sämst någonsin. dock så är det försent för dig att börja åka nu ifall du ska bli något, så jag tycker du borde satsa på något som du har hållt på med hela livet:cool::cool:

SKIDOR:
grejen när man ska välja skidor är att först och främst kolla på färgen, är skidorna blåa är det snabba skidor och om dom är bruna är dom långsamma. så om du ska köra dom stora hoppen ska du välja ett par blåa skidor och om du ska köra dom små så går det bra med brunaktiga.

KLÄDER:
När du väljer kläder så ska du kolla på storleken, kläder ger inte bara stil utan också åkfärdigheter. vill du ha mycket hangtime och snurra lite ska du ha stora kläder, vill du ha lite mindre hangtime men snurra fort ska du ha små kläder, vill du vara en ultraskifaggot ska du ha speedsuit och lyssna på avici när du åker

PJÄXOR:
när du väljer åjäxor ska du kolla på hur mjuka dom är vill du gå på topptur och sånt finns det speciella pjäxor där man kan ställa in hårdheten. när du är hikar upp för fjället ska dom vara på det hårdaste läget och dom ska vara spända på det hårdaste. när du åker ner ska det vara mjukt och du får gärna spänna upp pjäxan helt och hållet.

hoppas denna guide hjälpte och lycka till

sejtan sa:
SKIDOR:
grejen när man ska välja skidor är att först och främst kolla på färgen, är skidorna blåa är det snabba skidor och om dom är bruna är dom långsamma. så om du ska köra dom stora hoppen ska du välja ett par blåa skidor och om du ska köra dom små så går det bra med brunaktiga.

KLÄDER:
När du väljer kläder så ska du kolla på storleken, kläder ger inte bara stil utan också åkfärdigheter. vill du ha mycket hangtime och snurra lite ska du ha stora kläder, vill du ha lite mindre hangtime men snurra fort ska du ha små kläder, vill du vara en ultraskifaggot ska du ha speedsuit och lyssna på avici när du åker

PJÄXOR:
när du väljer åjäxor ska du kolla på hur mjuka dom är vill du gå på topptur och sånt finns det speciella pjäxor där man kan ställa in hårdheten. när du är hikar upp för fjället ska dom vara på det hårdaste läget och dom ska vara spända på det hårdaste. när du åker ner ska det vara mjukt och du får gärna spänna upp pjäxan helt och hållet.

Håller med, fast nu har k2 börjat ändra lite på färgerna förhållande till hastighet, så det kan bli lite svårt nu :/

Flekz-makkadellic sa:
tjo jag har ett par tecno pro och det är ett bra märka men dom har tyvärr slutat säljas. Annars så finns det en massa billiga skidor, men köp inte Marker 11 sämst någonsin. dock så är det försent för dig att börja åka nu ifall du ska bli något, så jag tycker du borde satsa på något som du har hållt på med hela livet:cool::cool:
Vad fanken är du säger?!? Jag ska ju inte direkt bli proffs åker för att det är kul!

sejtan sa:
SKIDOR:

KLÄDER:

PJÄXOR:

Tack! Det här var en riktigt hjälpfull guide! Hjälpte mig mycket! Fast jag ska inte hoppa så mycket vill ha twin tips för att enligt mig är det skönare! :-) men tack för ditt svar det var ändå mycket hjälpfullt :-)

rasmussjokvist sa:
Tror han syftar på att både sejtan och Flekz-makkadellic skojar med dig, tyvärr så är det väldigt ovanligt att få vettiga svar angående utrustning om det inte handlar om puder/tur/pistskidor på freeride. Antingen kommer du få svar av folk som skriker ut armada för att henrik harlaut åker på dom eller bara av troll.

Förövrigt så är din fråga helt åt helvete, du skriver att skidorna ska vara snygga men inte för vilken åkning du ska ha dom till. Men antar om du inte skulle hoppa så mycket att du mest ska åka pist å glida omkring så du kan köra på ett par Salomon Suspect 181cm med Marker Griffen 13. Kostar 319euro från http://www.sport-conrad.com Det är en parkskida som är rätt bra i pisten så borde passa men ska du åka mer allround och offpist får du nog kolla på något annat.

Pjäxor måste du åka och prova i butiken, ingen vet hur din fot ser ut osv å hur de kommer sitta så är meningslöst att göra det över internet.

Senast ändrad:
Utseende är det jag brukar prioritera sist. Hittar jag en skida som passar mig så köper jag den inte för utseendet, självfallet är det ett stort plus dock!

Som excellentswordf. säger så bör du vara mer specifik i vad du vill ha. Ett tips är att du åker ner till en skidbutik och hör med dem, oftast är det dyrt där men jag är säker på att de kommer kunna ge dig ett par riktigt vettiga tips.

Förövrigt så måste du vara beredd att spendera en del på pjäxor, vill du ha en bra pjäxa så kommer du få punga upp ett par tusingar! ;)

Den här skidan Scott Jib TW 2014 får man många brudar med, den är ju också blå så den är ju ''snabb''. Jag ligger i ungefär samma vikt och längd klass som dig och jag tyckte den var skön och lätt att åka på. Smacka på ett par Marker Griffon på den där också så går de fin fint sen ska du se. :)

Flekz-makkadellic sa:
inte försent http://en.wikipedia.org/wiki/Andreas_Håtveit

Tillbaka
Topp