nybörjare letar skidor

tobyo

Ny medlem
nybörjare letar skidor
Tjenare. en antusiastisk nybörjare här som är sugen på nya skidor. letar efter ett par lättåkta skidor som det även går att 'växa' i som skidåkare. kommer spendera runt 4veckor i våra svenska fjäll och åker kanske 30/70 offpist/pist, åker gärna mellan pisterna och i skogen. åker häldre långsamt och lägger täta svängar än långa snabba i pisten.
hoppas jag gett tillräckligt med info. jag har sökt på forumet och letat efter nån passande skida men utan framgång så hoppas jag får några bra förslag. tack på förhand!

i övrigt är jag 1.90 och väger 80kg

nybörjare letar skidor
Hej

Det låter på din beskrivning som den offpist du mestadels åker är sån som är närbelägen pisten och att det inte är någon puderjakt på ensliga toppar och då passar det nog bäst med en all mountain-skida för din del.
All mountain-skidor är något som blir populärare för varje år och det finns en uppsjö av modeller på marknaden, men några du kan ta och kolla upp är:

Atomic Nomad Highnoon - En skida jag själv inte åkt, men jag har åkt dess storeror i serien (Crimson) och den uppfyller alla krav för en all mountain-skida. Går bra på skär i pist utan att sladda om det tycker upp en isfäck och är följsam nog att åka utanför de pistade nedfarterna.

Nordica Hot Rod Afterburner - En ganska hård och vridstyv modell som har ett bra isgrepp och går att åka skrämmande fort på utan att den vill vobbla eller sladda. Kräver dock en del av åkaren.

Elan Magfire 12 - Denna skida skulle jag kolla in närmre om jag var du. En skida som inte gör bort sig varken i pist eller utanför. Magfire-serien finns i olika hårdheter och där 12:an hamnar i mitten och borde vara det bästa valet för dig.

Fischer WATEA 78 - Den smalaste och mest pistorienterade av i Fischers Watea-serie. Kan nog ses mer som en offpistskida för pist än tvärtom.

Fischer AMC 76 - Fischers all mountain-modell. AMC finns också, precis som Magfiren, i olika modeller där 76 ligger i mitten. En skida som dock har rätt stor radie vilket kanske inte passar just dig.

Salomon X-Wing 8 - En skida i all mountain-kategorin som jag dock tycker är ganska tråkig i pisten och som inte vore mitt val bland dessa skidor, dock kan den passa dig.

Völkl Unlimited AC 30 - Den mest krävande av skidorna av de jag nämnt, kanske tillsammans med Nordican. Kräver tyngd, muskler och en åkare som vågar för att komma till rätta, men kan du leverera det så har du en trogen kompis över hela berget.

Vilken längd du ska ha på skidan är ju personligt och upp till dig att avgöra, men jag skulle satsta på en längd omkring 176cm när det kommer till dessa skidor och den åkprofil du nämnde.
Hoppas att detta hjälper dig lite på vägen, men i slutändan är det du som ska avgöra. Det bästa är om du kan vänta till vintern och åka någonstans där du kan provåka skidorna innan du bestämmer dig.

Lycka till!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp