nybörjare: MTX/BTX vs TBT vs vanlig bräda

Iller

Aktiv medlem
Skall köpa bräda till min tjej som är duktig skidåkare men nästan helt ny på bräda. 178cm 64kg skostrlk 40. Det kommer att bli initialt mest pist men vartefter hon lär sig mest OP, ingen park för henne. Om den duger som andra-bräda till mig (183/70/duktig) för parken så är det en bonus men ej krav. Åkningen kommer att ske i alperna, Sverige och CA. Hon kommer att ta race-skidorna när det är isigt så det behövs inget is-monster men den ska ju gärna klara dåliga partier och skräpsnö också.

Mina funderingar är i princip:

1 - Standardbräda inga krusiduller?

2 - Lite finare standardbräda typ Rome Design (men den kanske blir lite för hård)?

3 - MTX-bräda för att få bättre grepp i pisten?

3.1 - BTX, jag är lite oklar över vinsten, halkig? (Hitler verkade inte gilla den i a f, se youtube-klipp)

4 - TBT, alltså Bataleon-bräda för att minska risken för kanthugg men det kanske är lite knepigare att kanta för en rookie?

Kommentarer avseende teknologi välkomnas!

Om ni vill rekommendera en bräda så skriv i så fall varför!

Tack

Jaha, det var tunt med åsikter om detta. Kanske inte så många som provat både TBT och BTX?

Jag är mest inne på en Lib Tech Skate Banan men då kommer ju längdfrågan upp igen. Personligen tycker jag om ganska långa brädor men jag har hört att det ska vara korta bananer som gäller.

Avseende ovanstående åkar-spec: 152 eller 156 för att duga till pist och puder?

Utan att ha provat någon av dina kandidater så säger jag 156, ska du åka pist samt puder i första hand så känns 156 bra i förhållande till din vikt/längd.

Har provat tbt och tyckte de va asnice och bra för att slippa kanthugg. Tyckte det var enklare att carva på en tbt än en vanlig bräda. Har inte provat rocker än.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp