Nybörjare om precis köpt utrustning.

Knassen

Ny medlem
Tjing!

Efter ett vansinnigt kul nyår i Sälen blev jag totalt biten av utförsåkning och har nu skaffat min första utrustning. Efter en hel del läsning på här på freeride och ihärdigt diskuterande med personalen på div. sportaffärer föll valet på följande utrustning:

Skidor: Atomic Metron M9.
Vad jag har förstått så är skidorna i Metron serien en av de bästa allround skidorna på marknaden? ...och jag vill ha en allroundskida. Samtidigt så påminnde formen mycket om de hyrskidor från Head som jag åkt på tidigare, vilka jag gillade. M9an skulle passa medelgoda åkare och uppåt och jag vill ha något att växa i. Samtidigt har jag ganska lätt för att åka så jag ville inte ha en skida för gröngölingar och då kanske åka på att köpa nya nästa år.
Satsade på 164 i längd vilket kanske var lite i överkant räknat efter Atomics egen tabell. Jag väger 70kg och är 179lång.

Pjäxor: Tecnica Vento
Hade tänkt satsa på en hyftast billig pjäxa i 1700-klassen först, men enligt säljaren jag handlade av så krävs det bättre och hårdare pjäxor till bättre skidor om man vill få ut det mesta ur dem.
Var rea-pris på dessa; 2245:- mot ordpris som var 3995:- så jag svalde det.
Samtidigt satt dom fruktansvärt skönt på då man värmde pjäxan så att den formade sig efter foten.

Ni som hänger här och har lite mer vana. Låter det som jag valt bra grejer för ändamålet, eller borde jag ändå börjat lite lugnare?

utrustning är väldigt individuellt. men du borde passat på att testa skidorna innan och inte bara svälja försäljarsnacket. längden verkar för kort om du har tänkt ha dem som allroundskidor. du borde ha väntat med skidorna och testat att hyra olika skidor innan du köpte.

Nej det låter bra tycker jag när det gäller skidan M9:an är otroligt lättåkt och jäkligt fin som "vill bli bättre på carving" skida.

Angående pjäxorna är det igentligen bara du som bestämmer vad som är bra/dåligt sitter dom som du vill att dom ska sitta och ger dig det stödet du behöver är dom bra.

Jag tror du gjort ett bra köp även om jag inte vet något om Tecnica pjäxan. Skidorna torde vara lättåkta med god skjuts in i sväng, bra isgrepp och hyfsade egenskaper då det fallit någon decimeter nysnö eller till och mer. De har relativt kort skärningsradie samt med det faktum att skidan är kort upplevs de förmodligen som nervösa i högre fart och långa svängar. Således en skida att växa i och som anbefalles att köras på kant för galanta skärande svängar.

Det kan tilläggas att min tjej även köpt en Metron skida som jag hoppas blev ett bra val.

Tillbaka
Topp