Nybörjare - tävlingsskidor vs. Avancerad - vanliga

Marcus_Jensen

Ny medlem
Tja,

jag har en kompis som åkte lite(!) skidor som yngre. Sen 1999 har han haft ett uppehåll och har börjat ordentligt igen i år.
Har har nyligen köpt ett par Head i.SL RD WC skidor som tillhört en WC-åkare och han åker otroligt bra på dom, han får ett jämt tryck ut med hela skidan och allt ser bra ut förutom lite bakvikt då och då.

Jag däremot har åkt en hel del skidor hela mitt liv och jag har ett par Head Supershape Magnum som är relativt mjuka jämfört med hans SL RD. Jag har väldigt svårt att få tryck och när jag står på hans kan jag omöjligt böja skidorna i svängarna. Jag ser ut som en nybörjare på dom!

Han väger 57 kg och är 170 lång.
Jag väger 74 kg och är 175 lång.

Hur kan han klara av att köra på ett par WC RD skidor utan problem och jag som är en rutinerad åkare kan knappt svänga på dom?

Det krävs en viss teknik för att en tävlingsskida ska fungerar på det sätt den är till för. ju större kraft du ger skidan desto mer kommer den ge tillbaks. En vanlig skida kräver dock inte samma kraft och vinkel för att få den skjutsen. Testa att tryck till mera och försök skapa "C" vinkeln? med kroppen, sen släpp trycket innan du går ur svängen ska du få se på åka. :)

En stor del är att skapa vinklar och bygga upp tidigt stöd på kanten.
Det innebär att du dels måste få till vinkeln från höft och nedåt och sen för att kunna balansera det så måste du ha fart, dels måste du få till tidig kantning så att det byggs upp, successivt, belastning på skidan.
Börja i flack terräng och lägg på fart och försök sen få till mycket kantning på båda skidorna.

Du är sannolikt van vid att dina egna skidor går direkt in i svängen i låg hastighet på mjukt underlag. Ett par styva skidor behöver lite mer fart och kraft för att komma in i svängen. När du ställer dig på de hårdare skidorna och i låg fart försöker få dem in i svängen händer sannolikt inte mycket och du försöker trycka runt dem utan resultat ... detta är speciellt påtagligt om skidorna har vassa racetrimmade kanter som inte i första hand låter dig gå in i sladd!

Du måste släppa på och låta skidorna göra jobbet, de behöver sannolikt betydligt mer fart än dina Magnum för att komma till sin rätt. Testa i en backe med måttlig lutning (blå) och ta fart, du kommer att upptäcka att skidorna gör jobbet om du lägger dem på kant!

Det som gör mig lite fundersam är att du pratar om att "böja" skidorna ... med ett par väl skurna SL skidor får du en förhållandevis kort svängradie utan att behöva pressa skidorna. En skidlektion i carvingteknik kanske är på sin plats!

/MM

Senast ändrad:
Tack för så många svar! Jag får helt enkelt börja studera hans åkteknik och försöka ta efter lite hehe..

:D

Tillbaka
Topp