Nybörjare undrar över utrustning.

Nitz

Ny medlem
Tjena. Har åkt bräda ett par år men enbart på semesterveckor, men funderar på att sticka iväg och åka en längre tid. Frågan är då bara vad jag skall ha för något? Och frågan gäller allt!

Jag är c:a 185 cm lång och väger 80 kilo.
Åker nästan aldrig i pist, bara pipe och hopp.
Är det värt är att inföskaffa sig ett ryggskydd? (Hjälm känns ganska uppenbart..)
Längd på brädan? Lämplig bräda? Jag kan tilläga att jag avskyr step-in-bindningar, så förslag på bindning uppskattas. Har testat Flow´s och gillar den typen.

Vad behöver jag mer förutom boots och bräda?
Byxor, ryggsäck, googles, handskar? Var hittar jag bra saker och var blir jag inte skinnad :D

Jag känner mig aningen vilsen så svar uppskattas verkligen.

Tack på förhand!

Hjälm vet du ju redan, och det ska du självklart ha. Giro.com har sjysta, sweet, red också.
Endel påstår att det är onödigt med ryggskydd i parken och pisten och säger att det bara hjälper i off-pisten, men nog är det jäkligt skyddande när du hänger i parken också.
En känd svensk slalom åkare för några år sedan skråade igenom ett litet skogsparti för att komma till en annan backe krashade i det lilla skogspartet när han bara gled igenom och blev förlamad. Så använd ryggskydd!

Ryggsäcken du ska ha är Dakine, har olika modeller men rekomenderar Dakine Heli pro som är det lämpligaste, Rymmer en tröja, kamera, macka, spadfack m,m

Goggles finns det ju hur mkt som helst av, Oakley, Electric, Anon, Scott, Spy, Quiksilver och massa mer.

Kolla omdömen, kolla bilder och välj. Oakley är ju både snygga och bra. Men köper du dom blir du tvilling med nästan varenda parkråtta i backen.
Anon checkboard är grymt soft!

Handskar är det ju bara att du provar villka du tycker är sköna, snygga och bra.
Combi har en mängd riktigt bra handskar.

Saker hittar du i forumet: Skriv in det du är intresserad av i forumsöket och vips så får du upp massa trådar angående det du sökte om, tex "Vad har kundvagnracing för hemsida?"..
Att rekomendera är amerikanska sidor som brukar ha riktigt sjysta sidor, dock är frakten dyr..

www.backcountry.com

www.scottusa.com har riktigt sjysta byxor. www.oakley.com också.

Obs. Vet inte alls hur jag orkade eller varför jag skrev så mkt, hade helt enkelt bara lite skrivlust..

tjena.klart jag ska ge dig lite tips. en helt klockren snowboardtillverkare just nu är salomon. de gör helt suveräna brädor med en centrerad stans cilket är jäkligt skönt.. helt klart ska du ha en platta på ryggen oxå om du kör pipe o bogjunmps. satsa på en platta från något mc företag.. de är oftast riktigt stabila och ger sig inte efter ett par smällar..

killen ovaför har egentligen med allt. bastard;)

aja.. gliiid luugnt. j

Tillbaka
Topp