Nybörjare utan erfarenhet

jonapaloma

Ny medlem
Hej!

Jag är sugen på att börja åka telemark. Har gjort det förut men det var nåt enstaka tillfälle för nästan 10 år sedan. Jag hyrde då jag var i Åre sist.

Jag hade tänkt åka mest i pist för är sällan i fjällen å kan åka offpist. Det är också mindre troligt att jag åker offpist då jag ju inte kan åka :P

Vad ska jag ha för grejer?

Har också försökt på sportaffärer där jag bor men ingen har någon kunskap eller ens säljer telemarksutrustning.

/Micke

Då tror jag att bindning/pjäxa av systemet NTN kan vara lämpligt. Tex dessa för skärande kortsväng :)
Pjäxa: Scarpa TX Comp
Bindning: Rottefella Freeride
Riser/Platta till bindningen
Skida: Head Worldcup i.SL eller Head Supershape i.Speed

har läst nåt om att en NTN system inte riktigt är för nybörjare. Stämmer detta och isf hur?

Jag är ganska kort med små fötter. Brukar bli ett "problem" för det mesta för mig tyvärr. Vad finns det att välja på då?

Senast ändrad:
Spontant tycker jag det borde vara tvärtom, lättare börja med ett stabilare system som NTN. Borde iofs inte skilja mycket mot 75mm-systemet med moderna pjäxor. Att börja på ett system med gamla lågskor i läder tror jag inte på. Beror iofs kanske på vilken teknik man vill utveckla: "traditionell" telemarksladd eller "modern" alpin carving.

Scarpan jag nämnde ovan finns från storlek 25. Jag har den modellen och även om den anses vara stabil så tycker jag tom mina innerskor till mina alpinpjäxor känns stabilare...

Senast ändrad:
Jag tror inte att det spelar så stor roll vilket system man väljer. själv har jag bytt från 75 mm till Meidjo (tech-NTN-hybrid) men upplever ingen dramatisk skillnad. 75 mm kan nog forfarande vara lite lättare att hitta begagnat.

Spontant skulle jag nog inte välja en slalom carver som första telemarksskida. De skidorna trivs bäst på kant och det kan ta ett tag innan man får till de rena skärande telemarkssvängarna.

Jag hade tänkt att använda "riktiga" pjäxor, inte några läder för så mycket vet jag att det är enorm skillnad. Har testat både delarna och oj vad mycket lättare det var med plast-pjäxor.

Har testat ett par Garmont Veloce äldre modell storlek 38 och de var för små. Har som sagt inte möjlighet att testa några pjäxor men testade lite alpina pjäxor och 25/25.5 kändes bra.

För mig är det en kostnadsfråga också. 75mm är väl lite billigare nya?

Vad ska jag ha för skidor?
trodde carving var bra/lättare att börja med än typ "raka" skidor. men har ju lite koll.

i stället för pistcarver kan bredare skida (fortfarande med midja) och mer accentuerad rocker vara bra. Kanske ofta beskrivs som en allmountainskida

///

Raka skidor ska du naturligtvis inte ha, men du behöver kanske inte välja en skida med väldig smal midja och kort radie. Jag har själv åkt på ett par Fisher RC4 SC (midja på typ 62 mm och radie kring 11 m) och det var tufft att få dem att komma till sin rätt (men det kan ju ha berott på min förmåga). Nu åker jag på ett par K2 BackUp (82 mm midja och radie på c:a 17 m) egentligen en backcountryskida men den gör sig väldigt bra i pist också, Lätt och smidig, och det vill jag gärna ha i telemarksutrustning.

Det finns nog mycket i lämpliga skidor i allmountainsegmentet också. Jag skulle inte välja en allt för bred skida om du bara kommer åka pist, det riskerar att bli onödigt stort och tungt. (Jag har dock aldrig testat någon riktigt stor skida med lös häl, så jag kan ha fel där.)

Ja, 75 mm bindningar kan du hitta betydligt billigare än NTN.

Hmm jag blir inte riktigt klok på vad jag ska ha för skidor. Men mycket är väl en vanesak.

Där jag bor säljs ingen telemarksutrustning så jag kan varken testa pjäxor eller fråga nån. Så jag känner mig väldigt lost :(

Min personliga åsikt är (vet att många inte håller med mig här) köp inte 75 mm vad du än gör utan satsa på NTN, särskilt om du är intresserad av att köra new school med skärande sväng (carving). Att hålla på att sladda runt i pist tröttnar man snabbt på (också min högst personliga åsikt) Köper du 75 mm riskerar du bara att vilja byta prylar om ett år eller två. Då är det bättre att lägga några hundralappar till på en NTN-bindning. Det kan vara värt att kolla begagnatmarknaden. XXL har också Rottefella Freedom till bra pris https://www.xxl.se/rottefella-rottefella-freedom/p/1104871_1_style. Jag kör själv på den bindningen och tycker den är fantastisk.

När det gäller skidor tycker jag inte du ska köpa en alltför smal, renodlad pistskida. Satsa iställer på något ur all-mountain-segmentet med mellan 80-100 mm i midjan. Där kan du hitta ganska många olika skidor som presterar utmärkt i pist men som även funkar hyggligt utanför pisten.

För att snabbt komma igång med åkningen och tekniken tycker jag att du ska gå en kurs eller liknande. Varje år i januari anordnas en telemarkfest (läger) i Fjätervålen som samlar flera hundra telemarkåkare, allt från kompletta nybörjare till avancerade åkare. De har ett väldigt bra upplägg där deltagarna delas in i mindre grupper (5-10 pers) baserat på hur van åkare man är och vad man är intresserad av och där varje grupp åker hela helgen tillsammans med en duktig instruktör. Vet att det finns en del andra kurser också runt om i landet. På större skidorter brukar det även finnas möjlighet att hyra en egen instruktör några timmar, vilket kan vara en bra investering.

Lycka till och välkommen till telemarkvärlden :-)

För mig så betyder priset mer med tanke på hur mycket det kostar. Vet inte helt säkert att det är nåt jag kommer satsa på. Enda anledningen till att jag funderar på att köpa nytt är att det är svårt att få tag på beg i min storlek. För övrigt ligger jag typ mitt emellan dam och herr :( Är 162 cm 70 kg med 38.5-39 i skostorlek.

Har förstått lite att pjäxor är rätt viktiga men jag har ju inte möjlighet att testa då det inte finns några att testa. Vad ska man gå efter och hur är skillnaden i hur det ska kännas mellan alpin och telemarkspjäxor?

Men jag antar jag får chansa på skor även om det kan bli dyrt att hålla på att skicka pjäxor fram och tillbaka om de inte passar.

Gotur.se har tele-pjäxor. Tror att du får betala ev returfrakt själv. Du kan ju kolla med dem innan om det är ok att skicka till ett ombud nära dem för det brukar vara billigare än till dörr. Då finns tex Schenker (privpack?).

Är hyra ett alternativ? Hyra allt? Köpa pjäxa hyra skidor?

Utrustningspriserna är en nackdel med telemark. Antar att det är de små volymerna och få konkurrenterna som är orsaken. Det är tyvärr de där priserna du får räkna med. Med lite tur kan du hitta pjäxor något billigare utomlands hos t.ex. Sport-Conrad och Telemark-Pyrenees men då blir krånglet med eventuella returer förstås ännu större.

Senast ändrad:
Genom boxtale.com hittade jag ett fraktalternativ (FedEx) för €36 (beror på vikt o mått) till Telemark Pyrenees i frankrike... Vad tar Postnord, Schenker tro?

Så köp flera storlekar och returnera de som inte passar.

Så billigt som möjligt :P

Nä men vet att priset för att åka telemark är högt så egentligen finns det inte så mycket å välja på. Det är väl nåt man får ta.

Ja största problemet är att jag inte kan testa pjäxor nånstans där jag bor. Visst går det att köpa flera modeller å sen skicka tillbaka de som inte passar men känns verkligen inte optimalt :( Sen verkar det ju inte finnas så många stället på nätet ö.h.t som har telemark i Sverige.

Nä jag får nog se mig i himmelen efter telemark. Det känns alldeles för dyrt om man inte har pengar att lägga. Beg. marknaden är inte heller så stor och mina storlekar är också svåra att få tag i.

Det finns ju gott om gammal telemarksutrustning i folks bodar och garage. Utrustning som kanske inte är bäst men som kan duga helt fint åt en nybörjare som vill prova på (plastpjäxor och hyfsat moderna skidor). Fråga runt på köp-och-sälj sidor på facebook så kanske du får napp. Jag har en gammal utrustning till skänks (storlek 38) men jag tror att vi inte ens bor i samma land.

Just det, ge inte upp. Hyr så får du testa lite, och bevaka begagnatmarknaden. På prylmarknaden på Östersund Telemark Club brukar det kunna dyka upp en del intressant. Lägg ut en köpes-annons. Plötsligt händer det.

Scarpa T2 tror jag är ett bra val. Jag har NTN motsvarigheten TX. Många tycker säkert att den är lite klen för piståkning men jag tycker den funkar bra.

telisjenny sa:
Det finns ju gott om gammal telemarksutrustning i folks bodar och garage. Utrustning som kanske inte är bäst men som kan duga helt fint åt en nybörjare som vill prova på (plastpjäxor och hyfsat moderna skidor). Fråga runt på köp-och-sälj sidor på facebook så kanske du får napp. Jag har en gammal utrustning till skänks (storlek 38) men jag tror att vi inte ens bor i samma land.
Har sonderat terrängen på blocket å även på ÖTC men finns inte mycket att välja på. Om jag hittar nåt är storleken fel. Det är nog mitt största problem. Jag har storlek 38.5-39 så de skulle nog inte passa ändå.

jwunsche sa:
Just det, ge inte upp. Hyr så får du testa lite, och bevaka begagnatmarknaden. På prylmarknaden på Östersund Telemark Club brukar det kunna dyka upp en del intressant. Lägg ut en köpes-annons. Plötsligt händer det.

Scarpa T2 tror jag är ett bra val. Jag har NTN motsvarigheten TX. Många tycker säkert att den är lite klen för piståkning men jag tycker den funkar bra.
Det som är synd är att där jag bor går det inte att hyra telemark. Då måste jag åka till fjällen å det känns ganska långt och dyrt för enbart det. Men det är såklart bra tips ni kommer med.

Varför är den modellen klen?

Senast ändrad:
Klen är kanske fel ord. Den är inte så hög, har lite mjukare flex och bara tre spännen. Definitivt allround skulle jag säga, men är kanske inte är lika bra på att överföra kraft till skidan som t.ex. Scarpa T1 eller Crispi XR.

Finns det ingen uthyrare i närheten av där man bor eller åker blir det ju svårt förstås. Hoppas du hittar något för det är kul att åka. (Jag har bindningar liggandes, men mina gamla pjäxor är för stora för dig.)

Hur är storlekarna på pjäxor? kan man gå efter ungefär hur alpinpjäxor sitter på foten eller är jämförelsen helt ojämförbar?

Jag kommer ju aldrig t ex att gå på tur och då är det kanske fel köra på såna som är allround? Att det är bättre att satsa på en högre pjäxa.

Jag tycker du skall välja ett system pjäxa/bindning som ger svar/motstånd direkt när du lyfter hälen och där motståndet ökar progressivt. Hur är det på den fronten med 75mm med anknäbb? Tror jag läst att efter ett tag viks anknäbben upp och du får ett glapp i svaret. Dessutom har en del pjäxor sk rocker-sula (trevligt att vandra i) som kanske också bidrar till glappet. Så NTN!

Senast ändrad:
Jag började själv med en halvhög pjäxa med tre spännen (Crispi CXP) som jag inte alls var nöjd med. Den var alldeles för mjuk och eftersom det bara var ett spänne på själva skaftet ville smalbenet pressa sig fram mellan tungan och pjäxans sidostycke när man la tryck i framkant på pjäxan. Jag tycker du ska satsa på en fullhög pjäxa med fyra spännen. En sådan pjäxa funkar dessutom precis lika bra utanför pisten också om det skulle bli aktuellt.

Med utgångspunkt från ditt läge -- svårt att hitta utrustning, liten skostorlek, nystart, vill inte lägga för mycket pengar -- så får du kanske börja med det du kan hitta. Mitt råd är att utgå från pjäxan, sikta på en med fyra spännen men rata inte en lite lägre om det är det du hittar och den passar bra (men ta inte en jättelåg typ Scarpa T4). Välj bindningssystem efter vad du hittar för pjäxor. Bindningar hittar du säkert beg, och skidor finns det ju hur mycket som helst att välja på (köp beg alpinskidor och byt bindning om du inte hittar något med rätt bindning monterad).

jwunsche sa:
Med utgångspunkt från ditt läge -- svårt att hitta utrustning, liten skostorlek, nystart, vill inte lägga för mycket pengar -- så får du kanske börja med det du kan hitta. Mitt råd är att utgå från pjäxan, sikta på en med fyra spännen men rata inte en lite lägre om det är det du hittar och den passar bra (men ta inte en jättelåg typ Scarpa T4). Välj bindningssystem efter vad du hittar för pjäxor. Bindningar hittar du säkert beg, och skidor finns det ju hur mycket som helst att välja på (köp beg alpinskidor och byt bindning om du inte hittar något med rätt bindning monterad).
Håller med. Lite så har mina tankegåbngar varit. Det där med pengar har jag nog tänkt om lite kring men försöker ju hitta så billigt som går ^^

Jag kollar på pjäxan först för att sedan utgå från den. har bara tänkt kolla på medel eller hög. De låga verkar alldeles för ostyva. Som du säger så ska den ju kännas skön. Bindningar finns ju bara 2 st att välja ifrån å skidor som du säger kan man väl ta i princip vilken som helst. Det är väl mer känslan där kanske.

största kruxet i mitt tycke är pjäxorna och skidorna. Eftersom pjäxor ska man ju prova fram men svårare då jag inte kan testa dem nånstans. Men får väl ta tjuren i hornen och köpa ett gäng pjäxor å sen skicka tillbaka dem som inte passar.

Men hur vare... kan man testa lite alpinpjäxor för att känna av storlekarna eller går det inte att göra nån jämförelse?

Senast ändrad:
Du borde kunna jämföra storlekar ganska hyggligt. Mondopoint används för både alpina pjäxor och telemarkpjäxor och den anger pjäxans innemått i cm. Sedan är själva passformen och lästen förstås en annan fråga. Där får man chansa.

Har bara åkte på telemarksutrustning 1 gång i mitt liv och det var på steg 2 kursen Alpin skidinstruktör.
Det vi genomgående märkte (alla kurs deltagare) var att alla behövde större storlek i telemarkspjäxorna jämfört med alpinpjäxorna.
Det var inte NTN system på skidorna men pjäxorna var "moderna" som jag upplevde det.

//Åke

Ake_Astrom sa:
Har bara åkte på telemarksutrustning 1 gång i mitt liv och det var på steg 2 kursen Alpin skidinstruktör.
Det vi genomgående märkte (alla kurs deltagare) var att alla behövde större storlek i telemarkspjäxorna jämfört med alpinpjäxorna.
Det var inte NTN system på skidorna men pjäxorna var "moderna" som jag upplevde det.

//Åke
Kan ju vara en sak att ha i åtanke. Nä vore suveränt om jag kunde prova storlekar men tyvärr finns det ingen möjlighet :(

Scarpa skriver "Some skiers may want to downsize up to 1 full Mondo size, depending upon preference". Samt att stlk 24.5 och 25, osv delar samma skal men att innerskon skiljer. Jag köpte 28 efter mycket mätningar och efterforskningar men nu känner jag att jag nog borde valt 26.5 alt 27. Jag har 27.5 i Head B2 alpinpjäxa med racepassning och 43.5 i tex Salomon gympaskor.

mmm2017 sa:
Scarpa skriver "Some skiers may want to downsize up to 1 full Mondo size, depending upon preference". Samt att stlk 24.5 och 25, osv delar samma skal men att innerskon skiljer. Jag köpte 28 efter mycket mätningar och efterforskningar men nu känner jag att jag nog borde valt 26.5 alt 27. Jag har 27.5 i Head B2 alpinpjäxa med racepassning och 43.5 i tex Salomon gympaskor.
Kan vara värt att ta lite mindre. Jag testade en pjäxa hos en som skulle sälja och den var 38 vilket väl är typ 24 och den pjäxan klämde där fram. därför tänkte jag att 24.5-25 skulle funka för mig.

Jag fick lite tightare pjäxa genom att klippa till en sula av en 2.5 mm tunn flexibel skärbräda från Biltema som jag la direkt i skalet i mina Scarpa. Tyvärr hann jag inte testa i backen för min pjäxbag försvann på Munchens flygplats idag. Enligt deras it-system skulle den finnas på bagagebandet. Men någon kanske tyckte att hen behövde pjäxorna mer än jag.... :(

Men egentligen...... :) eftersom du vill ha en ganska tight budget och eftersom du enligt egen utsago inte åkt så mycket.

Det borde väl innebära att du vill ha ett par lättåkta färdigborrade skidor i bindnigsstorlek small. Häng inte upp er på ordet small nu. Då får du ivf. klacken att sitta där den ska. Håll ögonen öppna efter ett par damtelisar, exempel på lättåkta i rätt prisläge dvs några hundra borde vara elan stinger, k2 super stinx, eller nån annan stinx modell, nåja ivf den typen lite modernare absolut carvbara och framförallt lättåkta skidor. k2orna har inserts så där kan du montera vad du vill utom dom senaste plattorna för NTN med 6 hål. Skorna du ska sikta på är nog ett par ganska höga.

Du kommer med rätt utrustning och övning att lära dig carva lika bra med 75mm bara du väljer rätt skidor. Orsak till det är att det har gått förut och att du är liten och lätt. En orsak till att välja mjuka fina skidor....:)
mina 5 ören :/

mmm2017 sa:
Jag fick lite tightare pjäxa genom att klippa till en sula av en 2.5 mm tunn flexibel skärbräda från Biltema som jag la direkt i skalet i mina Scarpa. Tyvärr hann jag inte testa i backen för min pjäxbag försvann på Munchens flygplats idag. Enligt deras it-system skulle den finnas på bagagebandet. Men någon kanske tyckte att hen behövde pjäxorna mer än jag.... :(
Åh fy fasen vad tråkigt. Hoppas den som tog den blev sjuk :P

har fått nys om de här så ska fara å kolla på dem imorgon.

Realmode sa:
Men egentligen...... :) eftersom du vill ha en ganska tight budget och eftersom du enligt egen utsago inte åkt så mycket.

Det borde väl innebära att du vill ha ett par lättåkta färdigborrade skidor i bindnigsstorlek small. Häng inte upp er på ordet small nu. Då får du ivf. klacken att sitta där den ska. Håll ögonen öppna efter ett par damtelisar, exempel på lättåkta i rätt prisläge dvs några hundra borde vara elan stinger, k2 super stinx, eller nån annan stinx modell, nåja ivf den typen lite modernare absolut carvbara och framförallt lättåkta skidor. k2orna har inserts så där kan du montera vad du vill utom dom senaste plattorna för NTN med 6 hål. Skorna du ska sikta på är nog ett par ganska höga.

Du kommer med rätt utrustning och övning att lära dig carva lika bra med 75mm bara du väljer rätt skidor. Orsak till det är att det har gått förut och att du är liten och lätt. En orsak till att välja mjuka fina skidor....:)
mina 5 ören :/
Du får ursäkta men jag hänger inte riktigt med om vad du menar...

Tillbaka
Topp