Nybørjare vill ha lite mer avancerade skidor

keckepro

Ny medlem
Hej!

Ska lægga brædan på hyllan och koncentrera mig lite på skidåkning, vilket jag inte sysslat med på tio år, denna vinter.

Behøver dock køpa ett par skidor. Problemet ær att jag kommer nog åka en hel del offpist men ofta (nær vædret inte tillåter annat) kommer jag få hålla mig i pisten. Så jag behøver någon form av kompromissskida. Eftersom jag åkt en hel del førr i tiden så tror jag att jag ska kunna komma in i åkandet relativt snabbt och kænner dærfør att det ær onødigt att slænga pengar på entry level saker. Dæremot vil jag inte ha det dyraste heller, men ett par skidor som ær jævligt bra allround och ligger hyffsat i pris. Parker besøks sællan eller aldrig.

Om mig: 183 cm, 80kg fast køtt.

Har ni några tips? Fjolårsmodeller ær också ok.

Jag måste nog rekomendera Head Mojo 94. Funkar sjukt bra i pisten och bra i lössnö, om den inte är för fluffig. Då kan den vara lite för hård. Den kostar 7500 med bindning. Helt klart värt varenda öre.

Om du inte ska jibba mycket utan vill ha bra åkegenskaper i första hand så ta till lite i längd, kanske tie cm mer än kroppslängd, beroende på hur skidan känns när du testar. Lite extra längd tycker jag känns bra utanför pisten.

Kolla in t ex: Völkl Mantra, Blizzard Titan Argos IQ, Line Prophet 90, Dynastar Legend Mythic, Elan 888.

Finns såklart många fler. Dessa borde kunna hittas begagnat till bra pris eller "nya-förraåretsmodell" till vettiga pengar.

Tips: satsa på bra pjäxor först!

Vad kommer du uppskattningsvis åka mest? Och vad vill du helst åka? Det är två viktiga frågor. Om du nu vill ha ut mest av offpist men kommer åka mest pist så får ju du besluta hur mycket du kan tumma på pistegenskaperna, såväl radie som spann, flex och bredd kan ju skilja sig ganska rejält beroende på hur dina prioriteringar ser ut.

Det som anses vara allround ,generellt, i midjan på denna sida ligger nog mellan ~95-~120 mm. Beror lite på vart och hur man ska åka. Däremot skulle allt ifrån 80 (ja, det finns folk som tycker att det är "allround") och uppåt passa dig, återigen med hänsyn till prioriteringar.

Modellerna Snowgod nämnde är alla bra men de skiljer sig en del i jämförelse med varandra. Också olika längder på samma modell gör stor skillnad, i synnerhet på årets mantra. Snowgod har jäkligt rätt i att du först och främst ska lägga tiden och pengarna på ett par ordentliga pjäxor, det är den viktigaste delen i utrustningen.

Vill du ha mycket sväng eller föredrar du SG-svängar?

vad ska jag satsa på i längd tycker ni? om jag säger såhär. det kommer nog bli 50/50 pist och offpist. mycket beroende på i vilket sällskap man åker

Själv tkr jag att ett par allround skidor borde ligga mellan 98-115mm i midjan. Völkl Gotama är ett väldigt bra alternativ, den har fint flyt i puder och väldigt bra bett i pisten.
Vad gäller längden så beror det ju helt på men i ditt fall så funkar nog 183cm bra (Tänker på Gotama nu).

Om du inte vill ha en riktigt så stor skida (105mm) så kanske K2 Seth funkar, völkl mantra är också en bra skida , dock något smalare (96mm). Lycka till

/Blide

Tillbaka
Topp