Nybörjare vill ha tipps på skidor

• Trådstartare Trådstartare Supen
  • Start datum Start datum
S

Supen

Guest
Hejsan, mitt första inlägg här.

Var i Hovfjället i en vecka och fick blodad tand på att åka skidor,så nu ska det köpas skidor.
Kollade på salomons hemsida och dom rekomenderade streeracer 5, bra skidor för en nybörjare eller har ni bättre tipps?

Det är ju lite svårt att ge tips på bra skidor för nybörjare, då det finns många olika nivåer på dessa. Jag rekomenderar dock ett par hyfsat långa, med lite lagom stor svängradie. Det bästa är dock att gå till en skidbutik, där får du bäst hjälp!
Lycka till

//Axel

Jag_alskar_skidor sa:
Det är ju lite svårt att ge tips på bra skidor för nybörjare, då det finns många olika nivåer på dessa. Jag rekomenderar dock ett par hyfsat långa, med lite lagom stor svängradie. Det bästa är dock att gå till en skidbutik, där får du bäst hjälp!
Lycka till

//Axel
Precis ! : D

OK tack för svaren, ska försöka hitta en bra skidbutik här i skåne, om det nu kan finnas någon här. Mvh Gotland

Härligt!! Det skidälskande folket ökar stadigt!!
Kolla på skidor nästa gång du är på en skidort, då brukar man ha möjlighet att teståka skidorna innan köp. Att köra ihop med någon som är duktig på sin sak och ser vilken typ av åkare du är kan oxå löna sig!
Att köpa skidor oprövade är inget jag rekommenderar...
Lycka till!

Jag kan bara hålla med Iana. Mycket bättre att pröva dig igenom sortimentet på plats när du åker någonstans nästa gång. Så får du en skida som passar dig. Var inte rädd för att pröva sisådär 5 skidor, du har betalat för den servicen. Och när du bestämt dig för en skida, prova den gärna i olika längder.

Rent generellt bör du som första par skidor ha ett par som är ganska mjuka i förhållande till din vikt, åtminstonde i tip och tail. Och med en hyfsat kort svängradie så du inte måste åka i mach2 för att kunna lägga ett rent skär. Och kanske någonstans mellan 15cm kortare än du själv är, till din egen längd, beroende på om du tänkte lära dig åka pist eller i blandat före..

Lycka till!

Senast ändrad:
Ärligt talat så skulle jag hyra ett tag till.

I början så utvecklas man rätt fort och du skulle igentligen behöva köpa nya skidor vart annan åkvecka. I början är det viktigt att ha skidor som hjälper en och inte hindrar en. För "bra" skidor är hindrande eftersom du inte kan hantera dom än och för "dåliga" skidor låter dig inte utvecklas.

Så fram tills du har ivarjefall 5 veckor under bältet så tycker jag du skall hyra.

Däremot så tycker jag du defintivt skall köpa pjäxor då det är viktigt att ha en pjäxa som passar ens fot samt att det är tok äckligt att bada i andras fotsvett.. ;)

Tex

Åk till ett ställe som hyr ut sitt sortiment av skidor. Se till att obegränsat antal byten ingår i hyran och börja prova. Generellt är uthyrningsställen i Alperna mycket bättre och har större utbud än svenska motsvarigheterna.
Ett annat alternativ är att köpa ett par billiga skidor, skita i prylhysterin och satsa pengarna på skidresor.
Men jag håller med TexMurphy köp ett par bra pjäxor. De flesta skidaffärer kan inte sälja pjäxor. Tror att det kanske finns 3-4 affärer i sverige som vet hur man säljer pjäxor, resten är bilhandlare. Köpa pjäxor börjar med rätt skal, rätt innerskor till skalen, rätt sula och sen skall skalen formas till dina fötter osv. trist i b örjan men skönt i retsen av ditt skidliv.

Lycka till!!!

För att kunna ge bra tips så använd dig av följande mall

Om du vill ha köpråd så ska du ha med denna information i din tråd:
- Nuvarande skidor:
- Vikt:
- Längd:
- Åkstil:
- Erfarenhet:

Tillbaka
Topp