nybörjare, vill ha tips på utr :)

Hej , jag har åkta bräda i massor av år mest utanför pisten. Nu tänkte jag testa att åka skidor eftersom jag vill prova att tura och kunna ta mig fram lättare på transportsträckorna. Jag tänkte beställa följande på Sportconrad. Feedback på detta kit emottages tacksamt: Skidor: K2 Pinnacle 95, Bindningar Marker Kingpin 10 med 100mm skistoppers, Pjäxor: Dynafit Radical.

Vad tycks om detta paket? o vad ska jag har för stavar? tänkte också köpa en airbag: Dakine signal 25l

All feedback o tips är mycket välkommna tack på förhand/Jacob

Det är bra utrustning du kikar på. Tänk bara på att det kan vara svårt i början med lätt turutrustning. Inte lika stabilt som "vanliga" skidor, bindningar och pjäxor. Speciellt om man inte kört så mycket skidor innan. Har du ambitionen att tura mycket rekommenderar jag grejerna du länkade, annars finns det lite tyngre grejer som är mer stabila och som funkar lite bättre i pisten. Vad gäller stavar är det skönt att ha teleskopstavar när man turar. Det finns en uppsjö olika modeller. Airbagen verkar bra, jag hoppas att du redan har tranciever, spade och sond.

listagangstern sa:
Det är bra utrustning du kikar på. Tänk bara på att det kan vara svårt i början med lätt turutrustning. Inte lika stabilt som "vanliga" skidor, bindningar och pjäxor. Speciellt om man inte kört så mycket skidor innan. Har du ambitionen att tura mycket rekommenderar jag grejerna du länkade, annars finns det lite tyngre grejer som är mer stabila och som funkar lite bättre i pisten. Vad gäller stavar är det skönt att ha teleskopstavar när man turar. Det finns en uppsjö olika modeller. Airbagen verkar bra, jag hoppas att du redan har tranciever, spade och sond.
De här grejorna går definitivt inte in i kategorin "lätt turutrustning" utan snarare som "allround alpinutrustning", bör inte vara några som helst problem i pisten så länge du inte ska köra snabbt, brant och hårt. Tror definitivt det är bra grejor, om de passar dig har jag däremot ingen aning om ...
/MM

Säkert bra grejor alltihop som funkar över hela berget. Inget jag provat eller övervägt själv.
Stora frågan är om du har provat pjäxorna? Få saker som kan förstöra en dag på berget så brutalt som fel storlek och/eller passform på pjäxorna. Om du ska lägga lite extra pengar på något och köpa lokalt så är det definitivt pjäxor.
Och glöm inte passande hudar (och ev. stegjärn) för turandet! :) Tips på passande stavar: Black Diamond Traverse.

@mountain_man håller med om att de inte tillhör de lättaste grejerna med tycker nog ändå att de tillhör kategorin "lätt turutrustning". I jämförelse med rambindningar etc. Nyfiken, vad anser du vara lätt utrustning?
Grejerna funkar helt klart i pisten men om man som jag gillar att trycka på lite så tycker jag att framförallt pjäxorna är lite klena.

@listagangstern
"Lätt turutrustning", tjaa, det finns ju mycket skojigt i den här kategorin. Och om vi plockar ut något som i ala fall är lite kraftigare än det mest anerexiala (om nu det ordet existerar?). Bara ett exempel.

Skidor: Blizzard Zero G 95 128-95-112 1150 gr/st
Bindningar: Dynafit TLT Speed Radical 341 gr/st
Skor: Dynafit TLT 7 999 gr/st

Finns ju lättare grejor än det här ... men skulle jag nog ändå klassa in som "lätt turutrustning", och en utrustning som jag tror fungerar finfint för utförsåkningen så länge det är någorlunda mjukt ...

Men det är klart, ska man trycka på i hård pist är inte ett par lätta turskor optimalt även om jag nog tror att Dynafit Radical hör till de hårdare.

/MM

Senast ändrad:
Kul att du vill testa skidor!

Skidorna kan jag tyvärr inte uttala mig om. Innan du beställer pjäxorna- knalla iväg och prova dem.

Förhoppningsvis har du kollat dina fotmått på alla håll och kanter, men jag påpekar det ändå eftersom du skriver att du är nybörjare på skidor: det är STOR skillnad på olika pjäxor i samma storlek: lästbredd, hur de sitter runt hälen, över vristen, spännenas placering (kan bara de klämma ganska ordentligt och totalsabotera en dag på berget i ungefär samma utsträckning som vilket benbrott som helst). Även storleken kan skilja sig mellan olika märken. Visst kan du anpassa en pjäxa som inte sitter bra i ganska stor utsträckning, men det kan kosta en bra slant, tar tid och det är inte givet att just det du behöver åtgärda är möjligt på just den pjäxan.

Mizze sa:
Kul att du vill testa skidor!

Skidorna kan jag tyvärr inte uttala mig om. Innan du beställer pjäxorna- knalla iväg och prova dem.
Och sedan köper du dom såklart i butiken du provat dom i vilket givetvis är en välrenommerad skidbutik med kunnig personal.

Man vill ju inte vara en av dom som använder en skidbutik som provrum för pjäxor och sedan beställer på S-C ;)

Skidor och allt annat klickar du såklart iväg på nätet då det är förslitningsvaror!

"Och sedan köper du dom såklart i butiken du provat dom i vilket givetvis är en välrenommerad skidbutik med kunnig personal.
Naturligtvis. Jag håller med föregående talare- tankemiss där. Sorry 'bout that! Är det något du bör köpa på plats, är det just de pjäxor du provat (i alpinbutik med kunniga bootfitters- de har kunskap om sådant som anatomi, skaftvinklar, sulor med mycket, mycket mer som vi vanliga, dödliga skidåkare bara märker av när vi gör fel eller åker i pjäxor som inte passar oss).

Senast ändrad:
Å självklart kan den duktiga bootfittern känna när nybörjarens pjäxa är nog snortight och har rätt skaftvinkel och flex för hur jag åker och trivs ned?
För bra för att vara sant, har varit på välrenommerad pjäxbutik och fått för stora pjäxor, helt beroende på min egen okunnighet.
När jag lärt vad jag vill ha av pjäxan, som inte kan beskrivas i ord, har jag lyckats köpa pjäxorna jag vill ha på "normal" sportbutik. Med medhavd gjuten sula och en ungs bakad pjäxa så är det nu dom bästa pjäxor jag haft.
Men köpa pjäxor från SC, kan jag väl göra för att ersätta dom jag har. Mina fötter fixar pjäxorna med en normal ungsbakning.
Men du skriver att du vill pröva tura och ta sig fram på transportsträckor. Då hade jag köpt t.ex Marker F12 och "vanliga" pjäxor till Pinnacle 95. Skidorna är ju inga turskidor, mer av diverse olika former av pist och funkar offpist.

/GC

Senast ändrad:
Å självklart kan den duktiga bootfittern känna när nybörjarens pjäxa är nog snortight och har rätt skaftvinkel och flex för hur jag åker och trivs ned?
Nej, självklart inte. Men jag antar naturligtvis att du som nybörjare fixade en gjuten sula och hade koll på alla frågor man behöver ta ställning till vid pjäxprovning när du gick till den vanliga sportbutiken det första du gjorde? Och grattis om du hittar fungerande pjäxor som inte kostar en förmögenhet och finns att få tag på överallt. Det gäller tyvärr inte alla.

Det kan naturligtvis bli fel även med hjälp av en kunnig bootfitter, men min erfarenhet är att risken minskar betydligt jämfört med att som nybörjare läsa om pjäxornas egenskaper på nätet, mäta längden på foten och beställa dem oprovade. Huruvida man betalar det (vanligen) dyrare priset i alpinbutiken eller ej är väl upp till en själv. Jag föredrar att ha femtioelva olika pjuckmodeller att prova. Därför väljer jag att stödja alpinbutiken, dels för att alternativet ska finnas kvar men också för att jag som regel inte köper pjäxor oprovade.

Mizze
Jag köpte inte pjäxorna hos den renommerade butiken som nybörjare. Ville ha en bättre styvare pjäxa. Kom hem ganska nöjd. Men efter en säsong var dom på tok för stora, åkte tillbaka och fick padding på innnerskorna.
Han med ett par till, blev ett par Pinnacle 130 LV då. Ett enormt lyft från mina Atomic 110flex.
Men efter att ha läst på ganska gott här på forumet och efter ett par hundra skiddagar. Så fick det ganska bra att köpa ett par pjäxor i mindre storlek och med riktigt smal läst. Salomon xmax 120, strl 27,5 till mina 28,3 mm långa och 103 mm breda fötter med låg vrist. Å det var en säljare på Stadium som rekommenderade att jag skulle pröva dom. Köpte dom nån månad senare då K2 pjäxorna bara blev större. Satt som en smäck. Dom har funkat fint nu i ca 90 skiddagar. Och efter montage av Boosterstap blev dom ännu bättre.
Att jag lyckats med att få det så bra är mer tack vare detta eminanta forum och allt man kan läsa om hur det skall kännas, och ca 45 dagar per säsong dom sista 10 åren.

Senast ändrad:
tack för info o goda råd men anser ni att den pjäxan jag valt Dynafit Radical kommer att upplevas som lite för instabil vid vanlig piståkning? Ursprungligen tänkte jag köra på Scott Coasmos men hörde att de var för lätta så nu har jag ändå valt något mer stabila dojor..

Tillbaka
Topp