Nybörjarfrågor

Nuire

Ny medlem
Nybörjarfrågor
Har letat runt lite bland nybörjar-trådarna men inte riktigt hittat svar på några frågor. Som bakgrund tänkte jag köpa skidutrustning efter att ha spenderat en vecka i Åre förra året, så man kan väl lungt säga att jag är nybörjare. Jag trivdes bäst i blå/röda backar där man kunde anpassa farten lite och orka med lite längre sträckor.
Anledningen till att jag tänkte köpa saker är att jag planerar åka mycket mer eftersom det var så kul ändå.

Till frågorna då:

1) Hur vet man hur långa skidor man ska ha? Är ~185cm & väger ~78kg.

2) Vad är det för skillnad på "nybörjarskidor" och de för "medelgod åkare". Om jag tittar på FISCHER PROGRESSOR 7+ t.ex. som jag såg tips om i en annan tråd så påstår Stadium att de är för medelgoda/avancerade åkare. Vilka problem kommer jag få med ett par sånna jämfört med ett par nybörjarskidor?

3) Vad är det för nackdel med twintip? Tittar man på prisjakt så finns det i princip bara twintip, fast själv kommer jag förmodligen aldrig (medvetet) åka baklänges eller hoppa i parker. Vill helst ha vanliga pist-skidor men är skillnaden så liten så jag kan köpa twintip om utbudet är större?

Nybörjarfrågor
Oj, trodde det här var triviala frågor att svara på men tydligen inte :).

Själv vet man ju ingenting alls och det känns som en säljare kan lura på en precis vad som helst.

Vill helst inte gå in på Stadium/Intersport/etc med tanke på hur usel koll de har på annan sportutrustning, och det är lite för långt att åka till någon skidort för att köpa saker.

Senast ändrad:
Nybörjarfrågor
Nu vet jag inte vart ifrån du kommer men bor du i närheten av stockholm så tycker jag att du ska besöka alpin garaget. Dom har alla typer av skidor och vet precis vad du ska ha för utrustning.
Ett tips är att köpa ett par schyssta pjäxor och sen hyra skidor på plats när du ska åka. för då får du ett par riktigt bra skidor och som jag förstår så åker du inte jätte mycket.

Nybörjarfrågor
Göteborg, har fått tips om Udens här (samtidigt som det fanns trådar här som dissade Udens rätt hårt).

Planen är väl att åka betydligt mer även om jag inte gör det än. Och efter att ha läst en hel del trådar känns det som en bra ide att börja med ett par schyssta pjäxor.

Tack för tipsen!

Nybörjarfrågor
Svar Fråga 1:

Ska du ha pistskidor för nybörjare skall du ha c:a 175 cm långa +- 3 cm kanske.

Fråga2:
Det som huvudsakligen skiljer är hur lättåkta och lätthanterliga dom är. Det kan vara skidans mjukhet tex. En mjuk skida är behöver inte åkas med stor kraft då man åker på skär men ger heller inte lika mycket tillbaka när väl börjar lära dej åka rätt och fort. En mjuk skida är mer förlåtande samt att nybörjarskidor ofta är avsmalnande bak vilket gör dem lättare att sladda med om så skulle behövas! När du känner att dina nybörjarskidor börjar kännad vobbliga vid höga farter eller vill sladda när du åker på kant är de dags att köpa en hårdare skida !

Problemen om du är nybörjare och skall åka på en "avancerad skida" är att du kommer inte kunna hantera den på det sätt som är tänkt! Det leder till att skidan kommer känas svåråkt och som om att de inte går att få runt i en sväng! Ungefär som två stenhårda plankor som inte går att åka skidor med om man inte är en duktig åkare.

Fråga 3. Ingenting ändrar en skidas egenskaper i vanlig åkning för att det är uppböjd bak! Två skidor som har exakt samma konstruktion där den ena har twintip men den andra är utan så märks ingen skillnad alls i åkegenskaper! Skidor har olika segment där man kan dela in dem i friåkningsskidor/parkskidor/pistskidor. Dessa olika segement innehar skidor med olika egenskaper och konstruktion eftersom de har olika användningsområden! Varför man påfört twintip på friåkningsmodellerna är för att de sedan några år tillbaka blev en "sport" att ta parktricken till backcountrymiljön och därför det nödvändiga med en uppböjd bak!

En åkare som gillar att åka pist gör bättre i att köpa en riktig pistskida som inte alls är lika bred och är konstruerad för att åka just pist.

Som jag uppfattar dig åker du inte mer än någon vecka per år och gör då bättre i att hyra skidor!

Nybörjarfrågor
Tillägg: En bred friåkningskida eller en parkskida är självklart inte begränsad till sina namn utan går givetvis att använda även i pisten även om en genuin pistskida är bättre för det ändamålet!

Nybörjarfrågor
Wow, utmärkt svar, tack så mycket!

Man borde ju naturligtvis skrivit upp vad det var för saker man hyrde så man hade något att jämföra mot.

Du har beskrivit känslorna mycket bra. Jag tyckte de nybörjarskidorna vobblade rätt mycket när man fick upp fart men ingen jag åkte med då hade en bra förklaring till det :). Jag tror det var ett par "medel"-skidor jag hyrde senast över en dag, och de kändes svårare att få till svängar med när det gick sakta. Men mycket bättre när man fick upp lite fart.

Det finns väl ett par anledningar till att inte hyra. Jag kommer förmodligen åka flera dagsturer, och kanske någon förmiddag/eftermiddag. Även om det är billigare att hyra krymper marginalen rätt snabbt. Sen tänkte jag köpa ett par pjäxor hur som helst eftersom jag tror det är en bra investering för upplevelsen. Och har man bara pjäxor kostar det nästan lika mycket att hyra bara skidor ändå.

Ett mycket bra svar hur som helst, fick lite svar på varför man känner som man gör :) Tack!

Nybörjarfrågor
Som uppföljning om det kanske hjälper någon annan i samma sits så slutade det hela med:

Pjäxor: Fischer soma viron 80
Skidor: Salomon XW Storm (168cm)

Tillbaka
Topp