Nybörjartips/Svårt att komma upp på kant

aanton1

Medlem
Hej! Behöver råd till tjejen som är nybörjare på skidor.
Hon tar sig ner för de flesta röda/blåa pister men har svårt att få upp skidorn på kant. Får känslan av att hon inte riktigt vågar trycka på i svängen. I svängarna blir det snarare att hon bromsar farten och nästan sladdar i dom.

Är svårt att försöka lära henne mig själv men har ni några tips?
Ska man börja med att böja på knäna och "vika in" ena knät för att få upp skidorna på kant?

Skidskola så klart.
Ge din tjej ett par privattimmar med en skidlärare som present, så slipper ni bli osams. Kostar några spänn men vad är familjefriden värt?

aanton1 sa:
Hej! Behöver råd till tjejen som är nybörjare på skidor.
Hon tar sig ner för de flesta röda/blåa pister men har svårt att få upp skidorn på kant. Får känslan av att hon inte riktigt vågar trycka på i svängen. I svängarna blir det snarare att hon bromsar farten och nästan sladdar i dom.

Är svårt att försöka lära henne mig själv men har ni några tips?
Ska man börja med att böja på knäna och "vika in" ena knät för att få upp skidorna på kant?
Några timmars skidskola är självklart grundtipset. Annars är en god ide att inledningsvis öva i lätta flacka backar för att succesivt gå vidare ... Men lite oklart vilken nivå din flickvän egentligen är på? Om hon som du sägerkör röd/blå pister och "nästan sladdar" skulle jag nog säga att hon passerat nybörjarnivån. De flesta kör på mer eller mindre helsladd i brantare partier.

/MM

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp