Nygammal - hur ska pjäxorna kännas?

Norrskenet73

Ny medlem
Har bestämt mig för att ta upp slalomåkningen igen efter sådär 15 års uppehåll. Har en son på 4 som ska lära sig så det kommer bli sparsamt med eget åkande första tiden. Köpte mig ett par Salomon Quest Access i stl 24 (min fot är 23,6 - 23,7). När jag tar på mig skon och går omkring med den så tar tårna i hela tiden men när jag böjer benen något så släpper "trycket" . Bör jag byta till 24.5 eller är det normalt att tårna tar i när man går "upprätt"? Skulle vara såå tacksam för svar eftersom jag har möjlighet att byta fortfarande.

Min fot är 26, har strl 26,5 på pjäxan. När jag står raklång så tar det i tårna, men när jag flexar (böjer på knäna i ställningen då man åker) så sitter den perfekt. Känn efter själv

De allra flesta pjäxor har samma skal för storlek 24 och 24,5, vilket innebär att när innerskon formats är det typ samma pjäxa. Det är således ingen poäng med att byta upp till en litet större innersko.

Tårna ska ta i när man står rakt upp i pjäxan och sen ska trycket släppa när man flexar fram och får bak hälen precis som du beskriver.

Jag tycker snarare det låter som att det är risk för att du har för stora pjäxor om foten är precis över 23,5 och skalet anpassat för 24,5. Väldigt många kör i för stora pjäxor vilket blir störigt så fort man gör något annat än att hänga i barnbacken.

Har du testat skalen utan innerskor? Annars gör det och se hur mycket plats du har.

Tack för era svar! När ni går i pjäxorna, tar de i även då?
Byta till mindre funkar inte, provade 23.5 i butik och det är uteslutet.
Jag har precis köpt de här och hade de på mig en halvtimme här hemma. Antar att de formar sig något med tiden...?

Vill inte tjata om det här med att du eventuellt behöver mindre pjäxor, men har du testat 23,5 och 24,5 utan innerskor?

Pjäxor som känns tighta i butiken kan mycket väl kännas för stora efter någon veckas användning.

Och ja, tårna brukar ta i om man går upprätt i pjäxorna.

Hahaha... Nej jag har inte testat att ta ur innerskon, är rädd att behöva vålda när jag ska sätta tillbaka den :-)
Jag har förstått att en del har väldigt tighta pjäxor för optimal åkning men i mitt fall är alternativet en större pjäxa, jag vägrar riskera att de är för trånga. Utifrån vad du säger så behöver jag inte en 24.5.
Jag pratade med en kille som jobbar i skidbutik i fjällen, han påstod att det endast är BREDDEN som skiljer halvstorlekarna, kan det verkligen stämma??? Ingen annan har sagt det. Men egentligen har ju inte halvstorlekarna någon större funktion som jag ser det?
Jag kommer att åka, säg 5-10 dagar per säsong och om det blir mer och pjäxorna visar sig för stora så får jag byta, värre är det inte.

Tips på vettiga skidor? Bättre beg eller billigare nya? Twintip, är det helt uteslutet om man inte "leker i backen" eller är det vilket som?

Tillbaka till skidåkning efter ett uppehåll på sisådär 10 år gjorde jag en del bra och en del fel i liknande situation.

Bra:

- Hyrde och lånade skidor första två-tre säsongerna för att testa runt lite och veta vad jag ville ha.
- Körde lite fler, men kortare, resor
- Barn i skidskola, de lär sig sjukt mycket mer i grupp med andra kids och riktiga instruktörer
- Köpte egna pjäxor, men inte enbart bra (se nedan)
- Åkt med bättre åkare än jag själv (inte så svårt, iofs...)

Det har hänt en hel del på skidfronten kan man lugnt säga. Har nu ett par allmountain lagg som jag är klart nöjd med, enormt mycket bättre än de skidor jag körde med på under 90-talet. Skulle egentligen vilja ha två par (pist, puder/rando) men det motiverar vare sig budget eller tid. Än så länge...

Fel:
- Köpte för stora pjäxor. Har känt detta ett tag. I år gick jag ned en hel storlek (!) från 29.5 till 28.5, båda Atomic, och kan nyss hemkommen efter 6 skiddagar i Cham säga att det var ju inga problem alls trots viss oro.
- Borde hålla igång åkningen bättre...

Så, köp inte för stora pjäxor skulle jag säga. Det är kass. Jag är en hyfsad entusiast, men långt ifrån något fenomen.

Norrskenet73 sa:
Hahaha... Nej jag har inte testat att ta ur innerskon, är rädd att behöva vålda när jag ska sätta tillbaka den :-)
Jag har förstått att en del har väldigt tighta pjäxor för optimal åkning men i mitt fall är alternativet en större pjäxa, jag vägrar riskera att de är för trånga. Utifrån vad du säger så behöver jag inte en 24.5.
Jag pratade med en kille som jobbar i skidbutik i fjällen, han påstod att det endast är BREDDEN som skiljer halvstorlekarna, kan det verkligen stämma??? Ingen annan har sagt det. Men egentligen har ju inte halvstorlekarna någon större funktion som jag ser det?
Jag kommer att åka, säg 5-10 dagar per säsong och om det blir mer och pjäxorna visar sig för stora så får jag byta, värre är det inte.

Tips på vettiga skidor? Bättre beg eller billigare nya? Twintip, är det helt uteslutet om man inte "leker i backen" eller är det vilket som?
Din kompis har fel. Det som skiljer dessa make-believe halvstorlekar är enbart tjockleken på den medföljande innersulan. Innerskon är lika lång och skalet lika stort.

I övrigt tycker jag du ska returnera pjäxan för att sedan försöka hitta en 23.5'a som är lång i storleken samt gjuta en bra sula.

Det verkar i mina ögon vara en för stor pjäxa, du borde ha 23,5. Finns det sedan någon kritisk punkt som en knöl eller nåt där det klämmer djävulskt ska butiken trycka ut pjäxan.

Byt pjäxa och om de inte har bra och kunnig service, byt butik oxå.

Men jag förstår inte, är det inte cm man mäter pjäxorna i? Motsvarar inte stl 23,5 23,5 cm? Det låter otroligt lite om min fot är 23,7 utan socka?

Dock förstår jag att om man har en formgjuten sula blir foten något kortare men jag hade inte tänkt läggs ut de pengarna för de få tillfällen jag åker.

Jo, det är cm! 23,5 låter väldigt nära 23,7 medan 24,5 låter nästan en cm för stort...

Pjäxor känns alltid tighta när innerskon är helt ny, men till sist är det skalet och inte innerskon som håller fast foten. Jag fattar inte varför det inte är standard att man tar ut innerskon och kollar hur mycket utrymme som finns i skalet när man provar pjäxor i butik.

Har du typ två cm eller mer kvar på längden i skalet kommer det bli svårt att sitta fast.

Sen är det som nån redan har skrivit, man kan göra ett skal större men inte mindre.

Med vänlig hälsning, har själv åkt en hel del med för stora pjäxor i mina dagar...

ibland kan en lite för stor pjäxa fortsätta kännas bekväm och erbjuda "barnbackepassform". Har du hittat en sån till en relativt rimlig peng är det ju inga problem att satsa på en mindre pjäxa senare om du kommer på att du vill utveckla din åkning mer. Ibland kan dock lite för stora pjäxor bli obekväma eftersom man måste spänna dem för hårt och spänna foten mer när man åker.

@Norrskenet73
Mycket snack om fotens längd ... visst är det en grundläggande faktorer, men även fotens bredd, volym och övriga proportioner är avgörande för val av storlek och pjäxmodell.

Grundregeln är att ett ny sko ska sitta snortajt på foten utan att klämma. Kan du överleva att stå/gå i den en timma hemma i köket/vardagsrummet är det ett gott tecken på att den kan vara OK. Men det ska inte vara bekvämt och en befrielse att få av dem ...

"Problemet" är att innerskon töjer sig och formar sig efter din fot efter någon/några dagar på berget. Är den bekväm när den är ny blir den med största säkerhet för stor efter några dagars skidåkning.

Tar tåna i när du står upprätt i pjäxan men släpper när du trycker benet framåt är sannolikt pjäxan rätt i längd, så ska det va! :-) Frågan är då hur stor den är för övrigt, snortajt utan att klämma? I så fall verkar det lovande ...

Det är nu inte så att en pjäxa som är märkt 23,5 är exakt 23,5 cm utan att den är gjord för en fot som är 23,5 cm lång, oftast finns det en marginal vilket innebär att det i vissa fall går att trycka i även fötter som är 24 cm eller något längre, men det här är ingen exakt vetenskap.

När det gäller skidor är bättre begagnat att föredra framför billigt nytt ... du kan mycket väl köpa en skida med twintip, det finns mängder med bra allroundskidor för pist och offpist med twintips. Vad du däremot ska undvika är ett par rena parkskidor med mittmonterad bindning.

/MM

Ja MM, de känns som du beskriver, obekväma men jag står ut, det är ju inte tofflor. De sitter åt ordentligt och då har jag spännena ytterst, dock den högra mer än den vänstra men det antar jag att det går till sig med tiden. Blir de för stora så innebär det troligen att jag åkt en del och det är ju bra, då lovar jag att tänka på alla er som rekommenderade mindre pjuck ;-)

Tack för alla råd!!!

Vad det gäller skidor, har det någon betydelse vad det är för kärna när man är så grön som jag är? Problemet med beg är att jag inte vet om det är en bra skida eller inte :-D

Ang skidor skulle jag nog börja med att hyra för att kunna testa lite olika modeller. Då har du kanske hunnit bilda dig en uppfattning om vad för typ av åkning du kommer ägna dig åt. Utgångspunkt kan ju vara en all mountainskida i mellansegmentet (typ 85-95mm i midjan) vilket brukar funka till det mesta. Därifrån kan du prova dig uppåt och nedåt i bredd och stuk för att se vad du fastnar för.

Och nej, i det här läget spelar det nog inte superstor roll om skidan har asp, björk, poppel, carbon, titanallager etc... Det viktigaste är att du gillar känslan du får med laggen under fötterna!

Senast ändrad:
Om man har en fot som är 26,5cm. Är det normala då å satsa på sko som är 26,5 cm? Eller ska man ha 26 cm å låta den töja sig till 26,5?

Rompa sa:
Om man har en fot som är 26,5cm. Är det normala då å satsa på sko som är 26,5 cm? Eller ska man ha 26 cm å låta den töja sig till 26,5?
Beroende på fabrikat så görs ej skalen i alla storlekar, man har istället tjockare stoppning i innerskon till den mindre storleken, var brytpunkten ligger skiljer dock ibland. Kolla vad som känns bäst och hur det ligger till med den pjäxa som är aktuell. Jag har själv ett skal som är en halvstorlek mindre än jag "borde" ha, det funkar utmärkt för mig men ger naturligtvis en riktigt tight passform.

Snowgod sa:
Rompa sa:
Beroende på fabrikat så görs ej skalen i alla storlekar, man har istället tjockare stoppning i innerskon till den mindre storleken, var brytpunkten ligger skiljer dock ibland. Kolla vad som känns bäst och hur det ligger till med den pjäxa som är aktuell. Jag har själv ett skal som är en halvstorlek mindre än jag "borde" ha, det funkar utmärkt för mig men ger naturligtvis en riktigt tight passform.
Exempel på märken med tjockare stoppning tack.

Standard är att det ligger en tjockare originalsula i helstorlekarna. Alltså samma skal och samma innersko.

bootfitta sa:
Snowgod sa:
Rompa sa:
Exempel på märken med tjockare stoppning tack.

Standard är att det ligger en tjockare originalsula i helstorlekarna. Alltså samma skal och samma innersko.
Mina Dolomite Cobra ska enligt den bootfitter som anpassade och sålde dom till mig ha denna skillnad på halvstorlekarna. Antar att de inte är unika på nåt sätt. Jag har ej kontrollerat om det verkligen stämmer då han borde veta vad han pratar om och pjäxan passar utmärkt.

Fundera på att gjuta en sula!
Fördel:
Bekvämare
Ger jämt tryck under foten. Dvs bättre blodcirkulation och därmed varmare fötter.
Håller typ 10 år.

Tillbaka
Topp