Nyinköpta Salomon BBR 7.9

bumpas

Ny medlem
Hej!
Vart precis inne på en sportaffär och de hade utförsäljning på Salomon BBR 7.9 - 169cm (3250kr), så det blev en spontanhandling. Nu kommer dock tveksamheten om jag har ett par bra lagg som kan ersätta mina Head Monster 77. Jag har haft mina monster sedan 2006 och varit mycket nöjd med dem! Jag kommit ner några kilo (~72kg, 173cm) och numera blir det mest piståkning med mindre utflykter till havet så jag vill ha mer "svängvänliga" skidor.

Vad tror ni, kommer jag att bli nöjd med dessa skidor? Läst mycket om 8.9 modellen och 7.9 ska ju vara mjukare och det tror jag passar mig bättre, för mina monster känns det som om jag får jobba mycket aktivt med för att ha roligt på i pisten.

Tack!
Björn

Det finns två typer av BBR-testare. De som älskar dem och de som hatar dem. Jag tror inte ett forum kan säga till dig vilken av typerna du är tyvärr!

Ja, det verkar som om de får alla att komma i någon del av skalan. Så, egenligten är det en jätechansning...de kan passa perfekt eller så kan det bli att sälja dem efter nästa års testning. Kommer ju inte att kunna köra mera iår...

Den kommer def. vara enklare/kräva mindre aktiv åkning innan det blir roligt jämfört med Monstern. Mycket sväng och en form som kan skapa de flesta svängar om man har lite teknik och kreativitet.

Utan att veta hur långa dina Monster är och hur duktig åkare du är så tror jag att 169 i 7.9-modellen kan bli för vek skida för en normal herre. Jag har bara kört 8.9 i 176 och det var perfekt för en svängig pistskida/instruktörsskida. Hade jag köpt den och haft till allt hade 8.9 i 186-längden varit enda valet för mig...

Ja, det är en sak som jag funderar på, men jag tror att jag är lite av en lättviktare med mina 72kg... :-)

Monsterna är 177, och de har varit bra och fungerat för all praktisk off-pist och olika fören. Kanske ska säga att jag har ju bytesrätt på skidorna, så det är en av anledningen till att jag vill ha lite mera "exper"åsikter. :-)

Vattendroppe sa:
Det finns två typer av BBR-testare. De som älskar dem och de som hatar dem. Jag tror inte ett forum kan säga till dig vilken av typerna du är tyvärr!
Jag tror i ärlighetens namn inte speciellt många hatar skidan för att de objektivt tycker att den går dåligt... Det är nog mer andra faktorer som spelar in så att säga.

Skulle den gå dåligt har du i alla fall en cool skida!

felix sa:
Skulle den gå dåligt har du i alla fall en cool skida!
Nja, det är ju snarare det som i så fall är ett problem. Det är ju svårt att hitta någon mer "ocool" skida än BBR:en om du frågar folk i vissa kretsar :)

Enligt legenden Pancho Snöfall den bästa skidan som någonsin byggts. Behöver, enligt honom, en hel del inkörning innan man förstår sig på den. Jag har aldrig testat den, så vad vet jag.

spyned sa:
För någon som är 1.77cm lång vad passar bäst för mig jag tänkte längdmässigt sätt på Salomon BBR 7.9? Gillar och trycka till i svängarna och inte för många svängar heller. Provade 176 och 186 men kmr inte ihåg vilket som passade mig så skulle gärna behöva lite hjälp!
Om det var 176 och 186 du provade, kan det vara så att det var 8.9 du provade?

Tycker oavsett att du ska ta den långa om du är normalviktig eller mer, även om det är olika längder på de olika modellerna. Ta 8.9 i 186 så blir det bra..

Tillbaka
Topp