Oakley Linser !

lukasskog

Ny medlem
Oakley Linser !
Tjena !! Tänkte köpa en ny lins till mina crowbar i år. Behöver en lins för mulet och snöit väder. Jag undrar vilken lins son är bäst till detta väder :D

Och var kan man köpa det i sverige ?

Oakley Linser !
Jag skulle välja Hi Perm. eller Hi Yellow. Dessa två är kontrasthöjande och har högt ljusinsläpp. Om du vill köpa en billigare variant så kan du köpa bara Permission men som inte är lika bra eftersom den inte är kontrasthöjande.

Oakley Linser !
I princip alla Oakley's goggleslinser är kontrasthöjande, förutom DARK GREY, GREY POLARIZED och CLEAR.

Ibland undrar jag om man borde peta ihop en linsguide till Oakley. Både min inbox och forumet börjar bli fullt på frågor snart. Men som sagt tusen gånger tidigare, sök i forumet eller kolla http://www.oakley.com. Där står all info man kan önskas sig.

Oakley Linser !
jet sa:
I princip alla Oakley's goggleslinser är kontrasthöjande, förutom DARK GREY, GREY POLARIZED och CLEAR.

Ibland undrar jag om man borde peta ihop en linsguide till Oakley. Både min inbox och forumet börjar bli fullt på frågor snart. Men som sagt tusen gånger tidigare, sök i forumet eller kolla http://www.oakley.com. Där står all info man kan önskas sig.
Gör det... Kan bara bli bra med en sådan...

Oakley Linser !
någon med erfarenhet från clear linsen?

tänkte köra fire iridium för soliga dagar och clear för dagar med massiva dump! känns dock som risken är stor att det ser ut som man har på sig ett cyklop?

iom att den är mycket billigare än dom andra känns den som ett okej köp! ( 40$ vs 70$):)

Oakley Linser !
johyn sa:
någon med erfarenhet från clear linsen?

tänkte köra fire iridium för soliga dagar och clear för dagar med massiva dump! känns dock som risken är stor att det ser ut som man har på sig ett cyklop?

iom att den är mycket billigare än dom andra känns den som ett okej köp! ( 40$ vs 70$):)
Kändes enligt mig dumt. Fire är en lins som inte behövs ofta då dagarna man verkligen behöver den går att räkna på en halv hand.

Jag tycker inte heller att det är en bra ide med en clear lins som kompliment. Du säger att du vill använda den dagar då det dumpar. Du kommer inte se något alls typ. Satsa hellre på en hi yellow som är extremt kontrasthöjande och bra enligt egna erfarenheter.

Sen kan du kanske köra en dark grey istället för fire om du vill hålla priset nere. Den kostar som en clear lins och är extremt mörk. Jag gillar clear själv men då under kvällsskidåkning eller liknande.

Oakley Linser !
okej tack för feedback!

Kanske uttryckte mig lite fel, hade isf tänkt använda clear linsen vid sämre förhållanden, typ vid mulet,snö eller mörker.

yes har tittat en del på dark grey, varför är den så billig? :rolleyes:

Oakley Linser !
johyn sa:
okej tack för feedback!

Kanske uttryckte mig lite fel, hade isf tänkt använda clear linsen vid sämre förhållanden, typ vid mulet,snö eller mörker.

Jo Clear kan väl funka i sämre förhållanden kanske, men jag hade ändå satsat på en mer kontrasthöjande lins då du nu bara har fire för soliga dagar och clear för mörkt. Inget för flatljus eller liknande. Clear är som sagt inte så bra för snö och mulet enligt mig.

Oakley Linser !
johyn sa:
Snabbt kopia av vad jag svarade på samma fråga tidigare idag på FR mailen.

Skillnaden på Grey Polarized och Dark Grey är stor. T.ex. en komplett Crowbar med Dark Grey kostar 1150 SEK, en Crowbar med Grey Polarized kostar 1950 SEK.

Dom ser likadan ut och bygger på en neutral grå lins utan spegelbehandling. Med neutral menas att de ej är kontrasthöjande. Alla andra goggleslinser är dock kontrasthöjande förutom CLEAR.

Skillnaden mellan Dark Grey och Grey Polarized är att Grey Polarized har ett polariseringsfilter som helt eliminerar bländande reflektioner. Extremt skönt soliga dagar och ett givet val för alla som vistas i miljöer med mycket sol och reflektioner (vårskidåkning, fiske, golf, bilkörning osv.) Bländande refektioner är mycket starkare (upp till 3 gånger starkare) än vanligt solljus och det som gör att man ofta får ont i huvudet och kisar. Bländande reflektioner försämrar även djupseendet. Sök i forumet om du vill ha mer info då jag svarat på denna fråga många gånger förut. :-)

Dark Grey är dock bara en grå "billig" lins utan polariseringsfilter. Trevlig soliga dagar men ej att rekommendera vid dåligt väder.

Senast ändrad:
Oakley Linser !
bra info, tackar så mycket.

När man ändå har en expert i tråden kan jag passa på och fråga om man kör dark grey för soligare dagar, funkar det att köra budgetvarianten "clear" eller borde man köra "Hi yellow" linsen för mulet väder osv?

Oakley Linser !
johyn sa:
bra info, tackar så mycket.

När man ändå har en expert i tråden kan jag passa på och fråga om man kör dark grey för soligare dagar, funkar det att köra budgetvarianten "clear" eller borde man köra "Hi yellow" linsen för mulet väder osv?
Jag tycker att du borde köra Hi Yellow vid dåligt väder. En kontrasthöjande lins kommer iaf göra det bästa av situationen medan en CLEAR inte hjälper till då den är just klar och neutral. Glöm inte heller att Dark Grey också är en "budget" lins utan vare sig polariseringsfilter eller spegelbehandling.

Oakley Linser !
Lånar tråden för en fråga, om trådskaparen går med på det....

Jag undrar vart man kan få tag på linser till ambush? typ en fire lins, helst inom Sverige

Tack

Tillbaka
Topp