Ok, det känns som om det behövs lite utredning i Helmet strap-härvan...
BigAir och radpuff är på rätt spår.
NU vet inte jag vilken hjälm du har, men om du köper till HS så passar det till verkligen alla hjälmar. Spännena står verkligen rakt ut i om man ser det framifrån! De fortsätter nämligen rakt ut från glasögonen i en linjen med glaset. Därför passar de på hjälm.
Jag har en Giro Fuse, och med tanke på vad radpuff säger så funkar nog inte vanliga Wisdom-band till någon Girohjälm, utan det är HS som gäller. Anledningen är att det vanliga bandet är inböjt vilket gör att bandet går rakt bakåt i förhållande till ansiktets riktning (hoppas ni förstår...) efter spännet, istället för som HS gå snett utåt framifrån sett.
När jag tvingade på mina Wisdom med originalbandet så var det inte kul, var nästan rädd att pajja infästningen. Men det går, men då sitter det tajt, och glasögonen tvingas ner lite, dvs. det blir dålig passform och du kan inte ha glasögonen där de skall sitta, vilket resulterar i glipa!
Med HS så sitter de skitbra, bandet följer hjälmen precis som det skall, och glasögonen kan placeras så som de skall i ansiktet, dvs. ingen glipa! Sen så får vi inte glömma på silikonbandet! Allting blir bättre med silikon! Det blir faktiskt lite svårt att glida upp glajjerna på "pannan" på hjälmen eftersom silikonen fullkomligt limmar fast bandet till kanten. Jag har svårt att tänka mig att glasögonen lossnar efter en rejäl tomahawk vilket man ser ibland. Iofs så har åkarna oftast mössa i de fallen, men ändå, de sitter som fan!!!
Det enda negativa är att banden endast finns i svart. Jag är nog tveksam om Oakley kommer börja tillverka dem i specialfärgerna som originalbanden finns i.
Hoppas jag var till stor hjälp, och fråga om det är något mer!