Objektiv till Canon 550d

Objektiv till Canon 550d
marer sa:
felix sa:
Du kanske har dåliga ögon, men jag tycker det ser väldigt skakigt ut... tänk dig sen om man till skillnad från dig vill röra sig lite snabbare och handhållet... det funkar inte. Vad är det för 50mm förresten? Jag trodde 1.4 och 1.8 saknade IS.
Filmat med 17-50 på 50. Därav IS.
Moget, jag trodde vi pratade ett fast 50mm objektiv.

Nu lämnar jag den här skiten, ni är ju alldeles för tröga... ska gå ut och grilla lite hamburgare istället.

Objektiv till Canon 550d
felix sa:
marer sa:
felix sa:
Du kanske har dåliga ögon, men jag tycker det ser väldigt skakigt ut... tänk dig sen om man till skillnad från dig vill röra sig lite snabbare och handhållet... det funkar inte. Vad är det för 50mm förresten? Jag trodde 1.4 och 1.8 saknade IS.

Nu lämnar jag den här skiten, ni är ju alldeles för tröga... ska gå ut och grilla lite hamburgare istället.
Vad är det för skillnad mellan att filma med 50mm på fast respektive ofast menar du?
50mm är alltid 50mm. Jämför med en linjal och en tumstock får du se. ;)

Objektiv till Canon 550d
marer sa:
felix sa:
marer sa:

Vad är det för skillnad mellan att filma med 50mm på fast respektive ofast menar du?
50mm är alltid 50mm. Jämför med en linjal och en tumstock får du se. ;)
Om man skriver endast 50 mm tar man ju för givet att du menar fast optik.

Objektiv till Canon 550d
Orkar inte heller fortsätta den här diskussionen längre. Hamburgare lät gott.

Hoppas du finner dit objektiv TS.

Objektiv till Canon 550d
Haha vilken skön pajkastning det blev av den här tråden.

Men jag tror man kan dra en lärdom av det också faktiskt, och det är att folk har olika preferenser. Och det enda sättet att veta helt säkert vad man själv tycker är viktigt i utrustningen är att pröva.

Även om det såklart underlättar mycket om man läser på så mkt som möjligt i förväg, så är det bara bra att höra flera olika åsikter, för att sen försöka bilda sig en egen uppfattning om vad för grejer man behöver till de specifika saker man själv ska skjuta.

Till exempel rekommendera någon ett helt manuellt 85mm objektiv från samyang med bländare ner till 1,4. Det tycker jag låter som väldigt svårt att få skärpan rätt inställed på, i de flesta praktiska fall (pga mkt kort skärpedjup), men han som rekommendera det är väl av annan uppfattning!

Som tur är det ju så med objektiv att andrahandsmarknaden är god, så det är bara att shoppa loss! ;)

MVH

Objektiv till Canon 550d
Kitobjektivet 18-55 IS är helt ok, börja med det och komplettera med mer vidvinkel senare om du känner att det skulle vara skoj. Objektiv är dyrt, onödigt att lägga en massa pengar innan man vet vad man vill ha.

Objektiv till Canon 550d
felix sa:
theseb sa:
Din tvärdryga ironi börjar bli rätt tråkig nu Felix...

Så att jag rekommenderar det som hans första objektiv/till follow cam/som handhållet har du dragit ur hatten. Och sen, vilken video är det du menar att jag länkat?
För att ta det till eran låga nivå: Det har jag aldrig sagt! Så nu är det du som tar saker ur hatten...

Angående filmklippet du hade länkat så såg jag nu att det var när vi diskuterade samyang 8mm och skakningar, inte 50mm... det var hur som helst i slowmotion och jag tycker det är helt lönlöst att bedöma hur ett objektiv presterar när klippen är i slowmotion. Du kan använda en slagborr som stativ och ändå få skakningarna att försvinna med slowmotion.

Sen är jag inte ironisk för fem öre, försöker bara rädda trådskaparen och andra från att köpa fel objektiv... det är inget bra första objektiv, om man inte redan har ett kitobjektiv eller är väldigt säker på vad och hur man ska filma men det kan jag lova er att trådskaparen inte är.
Dock är ju 18-55 kitobjektivet till 550D ett riktigt sunkigt as, köp hellre huset och ett canon 15-85, sen kan man ju även säga att samyang 8mm är ett helt okej objektiv, bra för sitt pris, dock så tröttnar man på det jävligt fort eftersom det finns ingen känsla med att kameran MÅSTE vara runt 30-50 cm från objektet man filmar för att det ens ska vara någorlunda kul att kolla på, sen måste man ju skilja på samyangs 14mm och deras 8mm då deras 14mm är ett vidvinkel objektiv och 8mm ett fisheye, skulle nog i efterhand hellre ha valt deras 14mm som är ljustarkare och mindre vidvinkel, annars tycker jag du ska satsa på sigmas 10-20, finfint vidvinkelzoom.

Objektiv till Canon 550d
Tjenatjena, har en canon ESO 550D med canon zoom lens EF-S 18-135mm. Jag tänkte unna mig och köpa ett nytt objektiv, som endast ska vara inriktat till just filmning. Så tänkte höra om man kan få några bra tips på vilket objektiv jag bör välja eller helt enkelt vad som rekomenderas (är villig att lägga ut 1000-3000kr). Kommer att filma mestadels Klipphoppning. En del säger att Canon EF 50mm f/1.8 är prisvärd och bra, men kan inte riktigt bestämma mig om jag ska köpa 1.8 eller 1.4, är jag ute och cyklar om jag skulle köpa någon av dem? Eller vet ni något ännu bättre!? Vill gärna få sådana klara filmer

Tacksam för svar!

Tillbaka
Topp