MartenLonn
Ny medlem
Objektiv till Canon 550d
Tjena, ska köpa en Canon 550d och undrar då vilka objektiv man behöver om man ska filma skate och skidfilmer m.m. Kommer förmodligen också köra lite followcam.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har kollat på samyang och de finns både 8 mm och 14 mm, men vilket ska man ta?Andreas80 sa:Satsa på något vidvinkel eller fisheye lins, samyang fisheye är väll mest prisvärd dock ingen af.
Det beror ju på hur du själv vill filma. Att du kan filma längre ifrån med ett 14mm säger sig själv. Likadant med att du får mer vidvinkel/fisheye med ett 8mm.MartenLonn sa:Har kollat på samyang och de finns både 8 mm och 14 mm, men vilket ska man ta?Andreas80 sa:Satsa på något vidvinkel eller fisheye lins, samyang fisheye är väll mest prisvärd dock ingen af.
Jag har tänkt och köpa ett 18-55 och en fisheye/vidvinkel men tycker att det ser lite konstig ut på test filmer då allting blir så "runt" med 8 mm, är det då smartare att köpa 14 mm? Sen har jag även läst nånstans att canons 50mm ska vara bra men vet inte varför, kan någon förklara isåfall?F-T sa:Ifall du bara ska göra lite followcams så skulle jag köra på typ ett 18-55 istället. Men ifall du ska filma mycket folllocams och klassisk filma asnärabrädan på skate skulle jag ta 8mm samyang. Enligt mig svårt och lite tråkigt att bara köra på fisheye, bästa är att ha båda![]()
Har sökt i forumet men inte hittat det jag vill veta.assr sa:snälla sök i forumet, det finns åtminstone 4 trådar om exakt samma sak.
Blir det inte bökigt att köra followcam med sånt kort skärpedjup ellerr tänker jag fel?theseb sa:Canons 50mm 1.4 eller 1.8 är bra för att det är ljusstarkt, skarpt, kan ge otroligt snyggt skärpedjup och har bra boken. Är väl varför jag själv köpte det iaf. Sen är det inga dyra gluggar heller, så mycket för pengarna.
Okej, den setupen verkar riktigt nice men det ända jag undrar över är om det kommer se för runt ut om jag köper 8mm?FF sa:köp ett samyang 8mm/3,5, ett canon 17-55/2,8, ett canon 50/1,8 och ett canon 70-200/2,8 så har du alla objektiv du behöver.
det blir snarare bökigt att köra followcam med ett 50mm på en kamera som inte ens har fullstor sensor eller antiskak.. skärpedjupet är minsta problemetAndreas80 sa:Blir det inte bökigt att köra followcam med sånt kort skärpedjup ellerr tänker jag fel?theseb sa:Canons 50mm 1.4 eller 1.8 är bra för att det är ljusstarkt, skarpt, kan ge otroligt snyggt skärpedjup och har bra boken. Är väl varför jag själv köpte det iaf. Sen är det inga dyra gluggar heller, så mycket för pengarna.
Jag skulle nog skippa 70-200/2,8 om jag ska filma och lägga pengarna på en vidvinkel och ett fisheye med afFF sa:köp ett samyang 8mm/3,5, ett canon 17-55/2,8, ett canon 50/1,8 och ett canon 70-200/2,8 så har du alla objektiv du behöver.
angående samyang som vidvinkel/fisheye (14 resp 8mm) så är ju båda objektiven helmanuella, dvs du ställer in bländaren på objektivet. Kör du då bländare t.ex. 16 och ställer fokus på typ 20% bakom oändligheten så kommer du ju ha fokus genom i princip hela avståndsskalan.. det kanske låter konstigt att köra på F16 men i och med att man gärna vill filma i solljus så kommer det vara absolut tillräckligt med ljusinsläpp ändå en bra dag på fjället. Det är ju skitljust iochmed snöns reflektioner osv.Andreas80 sa:Jag skulle nog skippa 70-200/2,8 om jag ska filma och lägga pengarna på en vidvinkel och ett fisheye med afFF sa:köp ett samyang 8mm/3,5, ett canon 17-55/2,8, ett canon 50/1,8 och ett canon 70-200/2,8 så har du alla objektiv du behöver.
Ja! Köp inte ett jävla 50mm för att filma skidor och skate... trodde Sebbe kunde sina saker, men uppenbarligen inte. Dessutom saknar det "IS" alltså bildstabilisator. Hur kul är det när man vill köra follows etc? Fasta objektiv är till för "konstfilm" där man leker och har sig med skärpedjup osv och ska stå på stativ eller dolly. Det är ingen regel, men min åssikt. Kolla filmerna på youtube och vimeo där dom använder fasta objektiv utan stativ!Andreas80 sa:Blir det inte bökigt att köra followcam med sånt kort skärpedjup ellerr tänker jag fel?theseb sa:Canons 50mm 1.4 eller 1.8 är bra för att det är ljusstarkt, skarpt, kan ge otroligt snyggt skärpedjup och har bra boken. Är väl varför jag själv köpte det iaf. Sen är det inga dyra gluggar heller, så mycket för pengarna.
Jag är ganska ny inom detta område.maertin sa:Min fråga till dig Herr trådskapare är hur pass mycket koll du har på en systemkamera och vad som skiljer olika linser åt?
Väldigt många skumma svar i denna tråden..
Ja, det ger otroliga resultat och jag hade själv gärna haft ett, men det är inget bra första objektiv för någon som vill filma skidor, skate, followcams etc. Skulle vara om han redan har ett vanligt objektiv (normalzoom med IS) och vill komplettera med ett 50mm, men då verkar han ändå vara mer inne på ett fisheye och det är rätt långt ifrån ett 50mm.theseb sa:Haha Felix! Har du provat filma med ett 50mm?Ger otroliga resultat om du kan hantera fokus och stativ. Vilket knappast är särskilt avancerat. Sen funkar det helt okej handhållet för mig i vart fall.
Canons 50 är mer än dugligt som första objektiv. Gäller bara att använda det på rätt sätt.felix sa:Ja, det ger otroliga resultat och jag hade själv gärna haft ett, men det är inget bra första objektiv för någon som vill filma skidor, skate, followcams etc. Skulle vara om han redan har ett vanligt objektiv (normalzoom med IS) och vill komplettera med ett 50mm, men då verkar han ändå vara mer inne på ett fisheye och det är rätt långt ifrån ett 50mm.theseb sa:Haha Felix! Har du provat filma med ett 50mm?Ger otroliga resultat om du kan hantera fokus och stativ. Vilket knappast är särskilt avancerat. Sen funkar det helt okej handhållet för mig i vart fall.
Så objektivet som följer med när man köper kameran är inget att ha? Det var nån som skrev innan att det blev skakigt med ett fast 50mm, men jag har tänkt att använda ett stativ och då borde det väll bli bra?marer sa:Jag har aldrig sagt att 50mm är det bästa för honom. Dock har jag dementerat en massa felaktigheter som ovanstående har propagerat för emot just denna lins.
Väldigt dumt att säga att ett 50mm 1.8 med säkerhet inte kommer vara något för honom dock. Beror ju helt på hur filmscenerna kommer vara uppbyggda.
Klart vidvinkel är lättare att hantera vid followcam, men det behöver absolut inte vara snyggare. Dessutom skriver han ju att han bara ska köra lite follows.
Zoombara objektiv är smidigt, jag använder min mest för att kunna få med det jag vill få med utan att behöva röra mig i förhållande till motivet så mycket. Undviker att använda den under själva filmningen dock då det är svårt att få till det flowigt, trots att jag har bromsad zoom.
Som slutord tycker jag du ska satsa på ett billigare normalzoom objektiv som funkar som allround. Tamrons 17-50 2.8 är riktigt prisvärt. Finns ett nysläppt lite dyrare med inbyggd IS med.
När jag köpte min första systemkamera använde jag kit-objektivet som följde med som ett "slit och släng" objektiv ungefär. Det blir bra bilder men inget över det vanliga. Bra att ha med på ställen där man inte behöver vara så rädd om det. Somsagt skönt med zoomen som gör det smidigt som allround objektiv när man inte riktigt vet vad det är man vill fota/filma. Fotade extremt mycket med mitt 50mm 1.8 där det gick dock. Fantastisk skärpa och klarhet i bilderna, plus lekfullheten man kunde ha med det korta skärpdjupet.MartenLonn sa:Så objektivet som följer med när man köper kameran är inget att ha? Det var nån som skrev innan att det blev skakigt med ett fast 50mm, men jag har tänkt att använda ett stativ och då borde det väll bli bra?marer sa:Jag har aldrig sagt att 50mm är det bästa för honom. Dock har jag dementerat en massa felaktigheter som ovanstående har propagerat för emot just denna lins.
Väldigt dumt att säga att ett 50mm 1.8 med säkerhet inte kommer vara något för honom dock. Beror ju helt på hur filmscenerna kommer vara uppbyggda.
Klart vidvinkel är lättare att hantera vid followcam, men det behöver absolut inte vara snyggare. Dessutom skriver han ju att han bara ska köra lite follows.
Zoombara objektiv är smidigt, jag använder min mest för att kunna få med det jag vill få med utan att behöva röra mig i förhållande till motivet så mycket. Undviker att använda den under själva filmningen dock då det är svårt att få till det flowigt, trots att jag har bromsad zoom.
Som slutord tycker jag du ska satsa på ett billigare normalzoom objektiv som funkar som allround. Tamrons 17-50 2.8 är riktigt prisvärt. Finns ett nysläppt lite dyrare med inbyggd IS med.
mm, eller så gör slowmotioneffekten ett bra jobb...marer sa:Vid 01:09 i filmen går jag bara efter och håller kameran med en hand, där gör den inbyggda IS.en och extra den extra tyngden i batterigreppet ett bra jobb.
Jag svarade:MartenLonn sa:Jag har tänkt och köpa ett 18-55 och en fisheye/vidvinkel men tycker att det ser lite konstig ut på test filmer då allting blir så \"runt\" med 8 mm, är det då smartare att köpa 14 mm? Sen har jag även läst nånstans att canons 50mm ska vara bra men vet inte varför, kan någon förklara isåfall?F-T sa:Ifall du bara ska göra lite followcams så skulle jag köra på typ ett 18-55 istället. Men ifall du ska filma mycket folllocams och klassisk filma asnärabrädan på skate skulle jag ta 8mm samyang. Enligt mig svårt och lite tråkigt att bara köra på fisheye, bästa är att ha båda![]()
Så att jag rekommenderar det som hans första objektiv/till follow cam/som handhållet har du dragit ur hatten. Och sen, vilken video är det du menar att jag länkat?theseb sa:Canons 50mm 1.4 eller 1.8 är bra för att det är ljusstarkt, skarpt, kan ge otroligt snyggt skärpedjup och har bra bokeh. Är väl varför jag själv köpte det iaf. Sen är det inga dyra gluggar heller, så mycket för pengarna.
För att ta det till eran låga nivå: Det har jag aldrig sagt! Så nu är det du som tar saker ur hatten...theseb sa:Din tvärdryga ironi börjar bli rätt tråkig nu Felix...
Så att jag rekommenderar det som hans första objektiv/till follow cam/som handhållet har du dragit ur hatten. Och sen, vilken video är det du menar att jag länkat?
Ja det skakar. Det har jag inte sagt emot. Jag laddade ju upp orginalklippet så TS ska kunna göra en egen bedömning på ett handhållet klipp med dåliga förutsättningar på 50. Det behövs glidecam/steadycam för att få bort de stora skakningarna. Oavsett hur stadig du är på handen är det nästan omöjligt att slippa undan dem gåendes.felix sa:Du kanske har dåliga ögon, men jag tycker det ser väldigt skakigt ut... tänk dig sen om man till skillnad från dig vill röra sig lite snabbare och handhållet... det funkar inte. Vad är det för 50mm förresten? Jag trodde 1.4 och 1.8 saknade IS.
Informativt inlägg.hyllengren sa:asså shit va folk gissar i en sån här tråd.. det är ju nästan löjligt..