Objektiv till Canon 550d

MartenLonn

Ny medlem
Objektiv till Canon 550d
Tjena, ska köpa en Canon 550d och undrar då vilka objektiv man behöver om man ska filma skate och skidfilmer m.m. Kommer förmodligen också köra lite followcam.

Objektiv till Canon 550d
MartenLonn sa:
Andreas80 sa:
Satsa på något vidvinkel eller fisheye lins, samyang fisheye är väll mest prisvärd dock ingen af.
Har kollat på samyang och de finns både 8 mm och 14 mm, men vilket ska man ta?
Det beror ju på hur du själv vill filma. Att du kan filma längre ifrån med ett 14mm säger sig själv. Likadant med att du får mer vidvinkel/fisheye med ett 8mm.

Objektiv till Canon 550d
Ifall du bara ska göra lite followcams så skulle jag köra på typ ett 18-55 istället. Men ifall du ska filma mycket folllocams och klassisk filma asnärabrädan på skate skulle jag ta 8mm samyang. Enligt mig svårt och lite tråkigt att bara köra på fisheye, bästa är att ha båda :)

Objektiv till Canon 550d
F-T sa:
Ifall du bara ska göra lite followcams så skulle jag köra på typ ett 18-55 istället. Men ifall du ska filma mycket folllocams och klassisk filma asnärabrädan på skate skulle jag ta 8mm samyang. Enligt mig svårt och lite tråkigt att bara köra på fisheye, bästa är att ha båda :)
Jag har tänkt och köpa ett 18-55 och en fisheye/vidvinkel men tycker att det ser lite konstig ut på test filmer då allting blir så "runt" med 8 mm, är det då smartare att köpa 14 mm? Sen har jag även läst nånstans att canons 50mm ska vara bra men vet inte varför, kan någon förklara isåfall?

Objektiv till Canon 550d
Canons 50mm 1.4 eller 1.8 är bra för att det är ljusstarkt, skarpt, kan ge otroligt snyggt skärpedjup och har bra bokeh. Är väl varför jag själv köpte det iaf. Sen är det inga dyra gluggar heller, så mycket för pengarna.

Objektiv till Canon 550d
theseb sa:
Canons 50mm 1.4 eller 1.8 är bra för att det är ljusstarkt, skarpt, kan ge otroligt snyggt skärpedjup och har bra boken. Är väl varför jag själv köpte det iaf. Sen är det inga dyra gluggar heller, så mycket för pengarna.
Blir det inte bökigt att köra followcam med sånt kort skärpedjup ellerr tänker jag fel?

Objektiv till Canon 550d
köp ett samyang 8mm/3,5, ett canon 17-55/2,8, ett canon 50/1,8 och ett canon 70-200/2,8 så har du alla objektiv du behöver.

Senast ändrad:
Objektiv till Canon 550d
Andreas80 sa:
theseb sa:
Canons 50mm 1.4 eller 1.8 är bra för att det är ljusstarkt, skarpt, kan ge otroligt snyggt skärpedjup och har bra boken. Är väl varför jag själv köpte det iaf. Sen är det inga dyra gluggar heller, så mycket för pengarna.
Blir det inte bökigt att köra followcam med sånt kort skärpedjup ellerr tänker jag fel?
det blir snarare bökigt att köra followcam med ett 50mm på en kamera som inte ens har fullstor sensor eller antiskak.. skärpedjupet är minsta problemet

Objektiv till Canon 550d
Andreas80 sa:
FF sa:
köp ett samyang 8mm/3,5, ett canon 17-55/2,8, ett canon 50/1,8 och ett canon 70-200/2,8 så har du alla objektiv du behöver.
Jag skulle nog skippa 70-200/2,8 om jag ska filma och lägga pengarna på en vidvinkel och ett fisheye med af
angående samyang som vidvinkel/fisheye (14 resp 8mm) så är ju båda objektiven helmanuella, dvs du ställer in bländaren på objektivet. Kör du då bländare t.ex. 16 och ställer fokus på typ 20% bakom oändligheten så kommer du ju ha fokus genom i princip hela avståndsskalan.. det kanske låter konstigt att köra på F16 men i och med att man gärna vill filma i solljus så kommer det vara absolut tillräckligt med ljusinsläpp ändå en bra dag på fjället. Det är ju skitljust iochmed snöns reflektioner osv.

Objektiv till Canon 550d
Min fråga till dig Herr trådskapare är hur pass mycket koll du har på en systemkamera och vad som skiljer olika linser åt?

Väldigt många skumma svar i denna tråden..

Objektiv till Canon 550d
Andreas80 sa:
theseb sa:
Ja! Köp inte ett jävla 50mm för att filma skidor och skate... trodde Sebbe kunde sina saker, men uppenbarligen inte. Dessutom saknar det "IS" alltså bildstabilisator. Hur kul är det när man vill köra follows etc? Fasta objektiv är till för "konstfilm" där man leker och har sig med skärpedjup osv och ska stå på stativ eller dolly. Det är ingen regel, men min åssikt. Kolla filmerna på youtube och vimeo där dom använder fasta objektiv utan stativ!

Objektiv till Canon 550d
Haha Felix! Har du provat filma med ett 50mm? :) Ger otroliga resultat om du kan hantera fokus och stativ. Vilket knappast är särskilt avancerat. Sen funkar det helt okej handhållet för mig i vart fall.

Objektiv till Canon 550d
jag kör med ett samyang 8/3,5, dock på nikon men skillnaden är inte så stor. angående bildvinkeln så är den extremt vidvinklig, man måste vara ganska nära för att få med det du vill få med. men på canon kan du ju få automatisk bländare va?
fokusen är ganska svår att ställa perfekt pga skärpedjupet som man mår illa av :S

Objektiv till Canon 550d
theseb sa:
Haha Felix! Har du provat filma med ett 50mm? :) Ger otroliga resultat om du kan hantera fokus och stativ. Vilket knappast är särskilt avancerat. Sen funkar det helt okej handhållet för mig i vart fall.
Ja, det ger otroliga resultat och jag hade själv gärna haft ett, men det är inget bra första objektiv för någon som vill filma skidor, skate, followcams etc. Skulle vara om han redan har ett vanligt objektiv (normalzoom med IS) och vill komplettera med ett 50mm, men då verkar han ändå vara mer inne på ett fisheye och det är rätt långt ifrån ett 50mm.

Objektiv till Canon 550d
felix sa:
theseb sa:
Ja, det ger otroliga resultat och jag hade själv gärna haft ett, men det är inget bra första objektiv för någon som vill filma skidor, skate, followcams etc. Skulle vara om han redan har ett vanligt objektiv (normalzoom med IS) och vill komplettera med ett 50mm, men då verkar han ändå vara mer inne på ett fisheye och det är rätt långt ifrån ett 50mm.
Canons 50 är mer än dugligt som första objektiv. Gäller bara att använda det på rätt sätt.
Bara för att canons 50 har 1.8/1.4 i bländare betyder det inte att man måste använda den inställningen. Kör på mindre bländare (högre bländartal) och få längre skärpdjup, dvs lättare att filma åkaren utan att denne kommer utanför fokus. Eftersom du troligtvis är ute när du filmar dessa sporter är det ingen konst att flytta sig i avstånd till motivet och således få med det du vill få med.
En stor fördel med detta ljusstarka objektiv är även att du kan få ner iso:n rejält vid filmning i dåligt ljus.
Att det är fast ska inte vara några problem då zoomning under filmning brukar se ganska B ut om man använder lite billigare objektiv utan bromsad zoom.

Nackdelarna är somsagt avsaknad av IS och cropen som blir i din normalsensor. Stativ är att föredra.

Objektiv till Canon 550d
Nu ska Mårten veta att de här två grabbarna som hejar för ett 50mm objektiv bara gör det för att dom tror "dom är något" inom foto och filmscenen... jag som inte kan ett piss egentligen VET att ett 50mm utifrån din beskrivning inte är något för dig.

Hur kul är det när det skakar så här? Kommer se betydligt värre ut när du filmar din extremesport:

Sen Sebastian Media AB så länkade du en film till mig för att visa hur bra 50mm fungerade för skidor, problemet var bara att hela klippet gick i slowmotion... klart inga skakningar syns då.

Sen vaddå att zoomning kommer se B ut om man inte har bromsad zoom? Man kanske sitter på ett jävligt bra ställe men är för långt borta... då är det bra att kunna zooma in? Eller om man filmar från en skoter, bil, helikopter... zoom är kung! Vill man göra "coola" inzoomningar kan man ju prova en dolly.

Cropen har jag för mig går att räta till genom att istället köpa ett objektiv runt 30mm... då blir det riktiga 50mm. Men inte säker! Är som sagt inte ens amatör men jag vet bättre än de här idioterna!!! Skönt då att jag är 100% säker på att du inte kommer köpa ett fast objektiv som varken ditt första eller andra objektiv.

Objektiv till Canon 550d
Jag har aldrig sagt att 50mm är det bästa för honom. Dock har jag dementerat en massa felaktigheter som ovanstående har propagerat för emot just denna lins.
Väldigt dumt att säga att ett 50mm 1.8 med säkerhet inte kommer vara något för honom dock. Beror ju helt på hur filmscenerna kommer vara uppbyggda.
Klart vidvinkel är lättare att hantera vid followcam, men det behöver absolut inte vara snyggare. Dessutom skriver han ju att han bara ska köra lite follows.

Zoombara objektiv är smidigt, jag använder min mest för att kunna få med det jag vill få med utan att behöva röra mig i förhållande till motivet så mycket. Undviker att använda den under själva filmningen dock då det är svårt att få till det flowigt, trots att jag har bromsad zoom.

Som slutord tycker jag du ska satsa på ett billigare normalzoom objektiv som funkar som allround. Tamrons 17-50 2.8 är riktigt prisvärt. Finns ett nysläppt lite dyrare med inbyggd IS med.

Senast ändrad:
Objektiv till Canon 550d
marer sa:
Jag har aldrig sagt att 50mm är det bästa för honom. Dock har jag dementerat en massa felaktigheter som ovanstående har propagerat för emot just denna lins.
Väldigt dumt att säga att ett 50mm 1.8 med säkerhet inte kommer vara något för honom dock. Beror ju helt på hur filmscenerna kommer vara uppbyggda.
Klart vidvinkel är lättare att hantera vid followcam, men det behöver absolut inte vara snyggare. Dessutom skriver han ju att han bara ska köra lite follows.

Zoombara objektiv är smidigt, jag använder min mest för att kunna få med det jag vill få med utan att behöva röra mig i förhållande till motivet så mycket. Undviker att använda den under själva filmningen dock då det är svårt att få till det flowigt, trots att jag har bromsad zoom.

Som slutord tycker jag du ska satsa på ett billigare normalzoom objektiv som funkar som allround. Tamrons 17-50 2.8 är riktigt prisvärt. Finns ett nysläppt lite dyrare med inbyggd IS med.
Så objektivet som följer med när man köper kameran är inget att ha? Det var nån som skrev innan att det blev skakigt med ett fast 50mm, men jag har tänkt att använda ett stativ och då borde det väll bli bra?

Objektiv till Canon 550d
Tjena!

Vill bara passa på att säga att om du inte vill köra kort skärpedjup och är rädd för fult skak (rolling shutter), så är det ingen riktig poäng att köpa en systemkamera i första taget. Jag skulle själv rekommendera en vanlig videokamera istället - då slipper du fulskak, får lång zoom och kan skruva på en vidvinkel/fisheye när det behövs.

Systemkamera är inte optimalt för actionsportfilmning om man inte är specialinriktad på vad vissa skäller ut som "konstfilm"

/Petter

Objektiv till Canon 550d
MartenLonn sa:
marer sa:

Så objektivet som följer med när man köper kameran är inget att ha? Det var nån som skrev innan att det blev skakigt med ett fast 50mm, men jag har tänkt att använda ett stativ och då borde det väll bli bra?
När jag köpte min första systemkamera använde jag kit-objektivet som följde med som ett "slit och släng" objektiv ungefär. Det blir bra bilder men inget över det vanliga. Bra att ha med på ställen där man inte behöver vara så rädd om det. Somsagt skönt med zoomen som gör det smidigt som allround objektiv när man inte riktigt vet vad det är man vill fota/filma. Fotade extremt mycket med mitt 50mm 1.8 där det gick dock. Fantastisk skärpa och klarhet i bilderna, plus lekfullheten man kunde ha med det korta skärpdjupet.

Det många gör fel när de väljer bort objektiv utan IS är att de tänker att det är IS.en som gör hela jobbet. Den största anledningen till skakningarna på ett 50 är att det är "inzoomat". Tänk dig att du tittar i en lättare kikare, väldigt svårt att hålla stadigt. Ett 8 eller 14mm upplevs mindre skakiga då de har ett så stort omfång.

Jag personligen märker inte av IS.en så mycket vare sig jag har den på eller avslagen när jag filmar. Har satt på ett batterigrepp på min 7d för att få lite extra tyngd vilket gör den mycket stadigare handhållen.

Sålänge du är beredd att flytta runt kameran endel så kan jag helt klart rekomendera 50mm pga prestanda kontroa pris. Däremot är alltid ett extra objektiv att föredra. Det medföljande kit-objektivet fungerar väl för detta.

Objektiv till Canon 550d
Mycket här är filmat med 50mm, dock på högre bländartal. Dessutom är större delen av parkbiten filmad med ett 70-200 teleobjektiv (för de som inte tror man kan filma extremsport med annat än vidvinkel)
Finns lite followcams med som man ser är skakiga, då det är väldigt svårt att komma undan utan hjälpmedel. Fortfarande ej filmade med vidvinkel. Vid 01:09 i filmen går jag bara efter och håller kameran med en hand, där gör den inbyggda IS.en och extra den extra tyngden i batterigreppet ett bra jobb.

Allt i denna edit var filmat handhållet och med "naturliga stativ" i form av stenar eller liknande.

Objektiv till Canon 550d
Ett riktigt gött normal-zoom objektiv är också canons 15-85. Inte så ljusstarkt (3,5-5,6) men skarpt och täcker både vidvinkel och tele med dess riktigt fina zoomomfång.. Jag filmar dock inte så jag vet inte hur viktigt det är med fast bländare när man filmar. Men för foto är det najs till allt så länge det är hyfsat ljust (ej inomhus alltså utan blixt, men vem fan åker skidor inomhus.. -här använder du ist ditt fasta 50/1,8)

Gällande IS så jag fotar fortfarande bara, men blev verkligen förvånad över hur bra det fungerar och kan verkligen tänka mig att det hjälper riktigt mycket när man filmar.

Objektiv till Canon 550d
marer sa:
Vid 01:09 i filmen går jag bara efter och håller kameran med en hand, där gör den inbyggda IS.en och extra den extra tyngden i batterigreppet ett bra jobb.
mm, eller så gör slowmotioneffekten ett bra jobb...

facepalm_114682682.jpg

Objektiv till Canon 550d
^Haha good one!

Edit: Som sagt filmad med en hand gåendes, är på väg för att rigga kameran.
28652

50mm. VR (motsvarighet till IS) on.

Senast ändrad:
Objektiv till Canon 550d
Du kanske har dåliga ögon, men jag tycker det ser väldigt skakigt ut... tänk dig sen om man till skillnad från dig vill röra sig lite snabbare och handhållet... det funkar inte. Vad är det för 50mm förresten? Jag trodde 1.4 och 1.8 saknade IS.

Objektiv till Canon 550d
Din tvärdryga ironi börjar bli rätt tråkig nu Felix...

Iaf, det här skrev TS:

MartenLonn sa:
F-T sa:
Jag har tänkt och köpa ett 18-55 och en fisheye/vidvinkel men tycker att det ser lite konstig ut på test filmer då allting blir så \"runt\" med 8 mm, är det då smartare att köpa 14 mm? Sen har jag även läst nånstans att canons 50mm ska vara bra men vet inte varför, kan någon förklara isåfall?
Jag svarade:

theseb sa:
Canons 50mm 1.4 eller 1.8 är bra för att det är ljusstarkt, skarpt, kan ge otroligt snyggt skärpedjup och har bra bokeh. Är väl varför jag själv köpte det iaf. Sen är det inga dyra gluggar heller, så mycket för pengarna.
Så att jag rekommenderar det som hans första objektiv/till follow cam/som handhållet har du dragit ur hatten. Och sen, vilken video är det du menar att jag länkat?

Till TS:

Har du en hyffsad budget då du ska köpa grejerna tycker jag att du lägger pengarna på huset, 50mm, en vidvinkel/fisheye, och ett tele. Då täcker du de flesta användningsområdena.

Kitgluggen 18-55 är inte dålig den heller. Gillar hur den fungerar, lite småjobbigt fokushjul men. Annars helt OK! Bra att börja med definitivt iom att du har rätt hyffsad variation och du får gluggen för en billig peng.

Sen är ett stativ helt klart en viktig del i utrustningen. Handhållet kan bli skakigt beroende på optik och hur du hanterar kameran. Men finns ju utrustning som eliminerar detta också.

Du får räkna med att du får köpa åtminstone 2 objektiv för att få någon slags mångsidighet, som du har "gratis" i en videokamera.

Hoppas du hittar vad du letar efter och blir nöjd. Om du har möjlighet så gå till butik, ta med dig huset och be att få testa några objektiv på plats. Gjorde jag då jag köpte min 10-20 vidvinkel.

Objektiv till Canon 550d
theseb sa:
Din tvärdryga ironi börjar bli rätt tråkig nu Felix...

Så att jag rekommenderar det som hans första objektiv/till follow cam/som handhållet har du dragit ur hatten. Och sen, vilken video är det du menar att jag länkat?
För att ta det till eran låga nivå: Det har jag aldrig sagt! Så nu är det du som tar saker ur hatten...

Angående filmklippet du hade länkat så såg jag nu att det var när vi diskuterade samyang 8mm och skakningar, inte 50mm... det var hur som helst i slowmotion och jag tycker det är helt lönlöst att bedöma hur ett objektiv presterar när klippen är i slowmotion. Du kan använda en slagborr som stativ och ändå få skakningarna att försvinna med slowmotion.

Sen är jag inte ironisk för fem öre, försöker bara rädda trådskaparen och andra från att köpa fel objektiv... det är inget bra första objektiv, om man inte redan har ett kitobjektiv eller är väldigt säker på vad och hur man ska filma men det kan jag lova er att trådskaparen inte är.

Objektiv till Canon 550d
felix sa:
Du kanske har dåliga ögon, men jag tycker det ser väldigt skakigt ut... tänk dig sen om man till skillnad från dig vill röra sig lite snabbare och handhållet... det funkar inte. Vad är det för 50mm förresten? Jag trodde 1.4 och 1.8 saknade IS.
Ja det skakar. Det har jag inte sagt emot. Jag laddade ju upp orginalklippet så TS ska kunna göra en egen bedömning på ett handhållet klipp med dåliga förutsättningar på 50. Det behövs glidecam/steadycam för att få bort de stora skakningarna. Oavsett hur stadig du är på handen är det nästan omöjligt att slippa undan dem gåendes.

Filmat med 17-50 på 50. Därav IS.

Tillbaka
Topp