Objektiv?

• Trådstartare Trådstartare MyL
  • Start datum Start datum

MyL

Ny medlem
Objektiv?
Hej!

Drar ner till Verbier snart och inte fotat skidåkning förut. Har en Canon450 - vad har ni för tips på objektiv? Hur mycket zoom vill man ha? Har nu ett 18-55mm. Är sugen på ett vidvinkel..

Peace

Objektiv?
70-200 är ett vanligt objektiv till skidåkning, kostar dock en del. Köp bara riktigt bra objektiv i närmast proffkvalitet. Du kommer att ångra dig annars när du ser hur otroligt stor skillnad det blir i bildkvalitet.

70-200 kostar dock ganska mkt. Köp ett fisheye, alltid kut ett tag och tar inte så stor plats i väskan på berget.

Objektiv?
Vad vill du fota? actionbilder där du behöver vidvinkel eller vyer...

Och som \"hellbergarn\" sa, det är värt att lägga ut pengar på bra objektiv!

Och tänk även på ljusstarka objektiv om du vill kunna fota med korta slutartider för att slippa rörelseoskärpa eller få ett kort skärpedjup.

Objektiv?
som "cocos2000" frågade - jag vill fota actionbilder. Jag vill fota rörelse.
har testat ett 70-300 men det blev så himla mycket tele.. kan man inte få bra zoom och vidvinkel? :)

Objektiv?
Kanske Tamrons 18-270 ?
Inte det bästa objektivet som finns men det räcker utmärkt som reseobjektiv och du slipper släpa med dig massor av utrustning.

Skönt å slippa byta objektiv hela tiden i backen.
Ljusstyrkan kommer inte vara några problem när du fotar ute i pisten.

Senast ändrad:
Objektiv?
Fisheye verkar onödigt, då det endast är roligt ett tag och sen tröttnar man, då kan du lika gärna köpa ett vidvinkel objektiv som är 10-20mm, ett sånt har jag och jag är väldigt nöjd, man kan få redigt häftiga skidbilder med det.

Objektiv?
http://www.justfuckinggoogleit.com

Annars: Köper du objektivet BARA för att fota skidåkning behöver du inte tänka jätte mycket på ljusstyrka, f/5,6 räcker ganska långt när man fotar i snö..

Du kommer inte kunna köpa ett objektiv som har både mer vidvinkel än ditt 18-55 OCH så mycket över 55..

I Whistler nu i vintras hade jag ett 18-55mm och ett 55-200mm, den sista månaden hade jag inte ens med mig 18-55mm i backen.. Dock ska tilläggas att jag nästan enbart rörde mig utanför pisten (MYCKET sällan i parken osv..)

Angående hur mycket du ska lägga på objektivet:
Alla mina foton som ligger här på freeride är tagna med "kit-objektiven" (De två nämnda), självklart hade det blivit bättre bilder med ett objektiv för 8 - 10 000, men de jag har kostar 2 000 stycket och tar bilder som helt klart håller rätt hög kvalle. Innan du köper något för 8 000 kanske du ska fråga dig själv hur mycket du egentligen fotar.. (Jag får dock erkänna att jag går i tankar att byta ut 55-200:at, dom tankarna fanns iof överhuvudtaget inte innan jag fotat kanske 5 000 bilder med just det objektivet..)

Men detta är ju freeride och här behöver självklart alla det dyraste och bästa, så frågan är ju om du inte ska satsa på en 1D med riktiga proffsgluggar istället :P

Objektiv?
KGlicious sa:
Fisheye verkar onödigt, då det endast är roligt ett tag och sen tröttnar man, då kan du lika gärna köpa ett vidvinkel objektiv som är 10-20mm, ett sånt har jag och jag är väldigt nöjd, man kan få redigt häftiga skidbilder med det.
vart hittar man ett hyfsat billigt sådant?

Objektiv?
Totemann: håller med dig om den allmänna uppfattning om dyrast är bäst. Föredrar nåt mittemellan, har just börjat, och lägger ut mer pengar om jag i framtiden skulle tjäna pengar på de..
Har blivit tipsad om ett fast 50/1,8 vad tror ni om det?
Även ett vidvinkelobjektiv, fast 28/2,8.
eller ska jag satsa på ett 55-200? det är antingen ellr..

Tack för alla tips!

Objektiv?
MyL sa:
Totemann: håller med dig om den allmänna uppfattning om dyrast är bäst. Föredrar nåt mittemellan, har just börjat, och lägger ut mer pengar om jag i framtiden skulle tjäna pengar på de..
Har blivit tipsad om ett fast 50/1,8 vad tror ni om det?
Även ett vidvinkelobjektiv, fast 28/2,8.
eller ska jag satsa på ett 55-200? det är antingen ellr..

Tack för alla tips!
Jag har ett fast 50mm 1.4 till min d80. har man inte fullformat, vilket inte 450 eller d80 har, så blir det ganska "zoomat" blir tight att få med saker om man inte står på långt avstånd.

Objektivet på 55-200 är nog ganska dålig kvalitet om det är i samma prisklass som dom andra två. Kör på fast 28 med vidvinkel, 2.8 är är ljuskänsligt nog! Ganska brett användningsområde om du rör lite på fötterna ;) Du har ju fortfarande ditt kit-objektiv.

Måste bara tillägga att fasta 50mm objektiv är dom absolut mest prisvära objektiven du kan köpa, extremt skarpa för en billig penga. Vill du äga ett objektiv som håller proffskvalitet och som du kan köra hela livet så kör 50mm.

Sorry, nu gjorde jag det inte direkt lättare för dig, bort med 55-200 iaf ;)

Objektiv?
Ett 50/1,8 är ett väldigt kul objektiv att fota innomhus / skymning då det är så ljusstarkt. Som jag sa sist så led jag i vintras aldrig av att mitt objektiv har f/5,6 vid 200mm.
Även 28/2,8 är ju väldigt ljusstarkt och går att fota på relativt nära håll då det är ganska vidt (böjning!?)

Som sagt så använde jag nästan bara 55-200 i vintras! ;)

Ett 50/1,8 brukar gå att få VÄLDIGT billigt, (1000 lappen i begagnat nyskick..) Vad har du tänkt köpa för 55-200 om det skulle bli ett sådant? Ifall du tänkt köpa något lite bättre än det billigaste så skulle ju jag föreslå att fundera över att köpa ett "kit-objektiv" (Jag tror du förstår vad jag menar) OCH ett 50/1,8.. Då får du ju båda funktionerna du vill ha men fortfarande till samma pris som ett lite bättre..

Så skulle jag tänka :)

Objektiv?
hmm.. nää, nu blev det inte lätt! insåg inte att det fanns så mkt bra man "behöver". hehe.. det får svida i plånboken helt enkelt.

Objektiv?
Alla bilder från Andermatt och de nyare från Oppdal tagna av mig i mitt album är tagna med Sigmas 24mm f/1.8. Jag är väldigt nöjd med det objektivet för skidfoto. Man kan dock ha i åtanke att jag har en Olympus, vilket innebär att jag har högre crop-factor än vad du har i din Canon. Men ett liknande utsnitt borde gå att få med exempelvis Sigmas 30mm f/1.4. Dessutom har ju den snäppet större bländare!

Exempelbilder hittas här: https://www.freeride.se/member/photoalbum.php?id=128

Senast ändrad:
Objektiv?
Innan du köper något så ska jag bara ge ett exempel på obtikens kvalitet. Har tyvärr inga biler att bevisa detta med men du får tro mig på mitt ord.

När jag va på freestyle.ch förra året hade jag med mitt kit-objektiv 18-135 och mitt fasta 50mm 1.4. Jag körde samma slutartid och bländare(dom flesta objektiven är skarpast runt 7-8, varierar dock) När jag fotade på 135mm så blev bilderna ok. Ganska dålig skärpa. Sen så tog jag istället fram 50mm objektivet och började fota. Visade sig att om jag fotade med 50mm istället för 135mm så blev skärpan mycket bättre på 50mm när jag zoomade in senare i datorn. Så jag tog alla bilder med 50mm för att sedan klippa ut dom i datorn med mer zoom.

Det är varför bättre objektiv kostar med. för dom är så MYCKET bättre =)

fast 50mm är dock ett sjukt prisvärt objektiv som Totemann säger. Går att få runt tusenlappen begagnat.

Objektiv?
simonthyrberg sa:
KGlicious sa:
vart hittar man ett hyfsat billigt sådant?
Alltså de billigaste 10-20 som levirerar bra måste vara sigmas. Värkar vara en riktigt grym glugg av de jag hört och sett. Är själv väldigt sugen på ett ! De ligger på strax över 5000 nytt.

Tillbaka
Topp