Obsethed 09 vs 10?

Obsethed 09 vs 10?
Poängen var att man inte ska bry sig så mycket om vad andra kör sin DIN på... Likaså spelar inte proffs skidor särskilt stor roll när man själv ska välja.
Om jag nu klarar av att vrida ur tådelen på 12 och vet med mig om att bindningen kan tjuvsläppa på 11, varför inte köra på 12? 13 är mer undatag men jag är ändå rätt säker på att inget ska gå sönder.
Man kan lära sig att stå ordentligt på skidan utan att råka ut för tjuvsläpp när man inte behöver det? Väldigt få förunnat att konstant stå mer eller mindre perfekt på skidan.

KalleKax brukar (de gångerna jag åkt med honom och vi har glidit in på bindningar)köra sina bindningar på 12 trots att han har en grym position men inte kör i närheten av så stora klippor Seth gör (vem gör det förresten?).

Alla är inte stöpta ur samma form...

Är väl ingen hysteri på att skruvas högt här? ;) Var värre förr... Brukar väl inte direkt vara någon som säger till någon annan att ställa bindningarna på 37 för att det är skitfränt? Att rekommendera någon som vanligtvis kör sin bindning på 11 en Jester är snarare snällt än korkat. Samma människa faller ju inom skalan på exempelvis en marker m14.0 eller någon annan hyrbindnings 12a men dessa bindningar håller troligtvis inte hälften så länge som en biffigare. Bara för att skalan går till 16 behöver man inte ställa den på 14?

Obsethed 09 vs 10?
Jarle sa:
Om jag nu klarar av att vrida ur tådelen på 12 och vet med mig om att bindningen kan tjuvsläppa på 11, varför inte köra på 12?
Har resonerat så också men en fundering är vad händer när du kraschar och du inte spänner dig samtidgt? Att vrida ur pjäxan vid DIN 10.5 som jag brukar köra är inget problem men om jag slappnar av och försöker vrida ur benet utan att spänna musklerna runt knät så vågar jag inte ens försöka för det känns helt fel. Har man alltid spända muskler vid krasch, nej, men spelar detta roll? Vet inte, men jag oroar mig lite för det.
Tjuvlösningar förstör hela skidupplevelsen och kan skada en också självklart.

Obsethed 09 vs 10?
Visst kraften som påverkar knät borde ju vara den samma, men hastigheten och den ev. hjälp man får av att skidan slås mot snön eller liknande tycker jag borde göra att knät lider mindre, främst på grund av att det stressas under kortare tid. Och för mig har det alltid gjort mer ont när jag tappat skidor än när jag fallit och inte tappat dem.

Mitt tips är helt klart FKS 155/P15 i den här debatten! 5-15 och värd sin vikt i guld! Kolla Lima-Ko's annons, tror fortfarande han har ett par FKS150 till salu! Och till grymt pris!

Obsethed 09 vs 10?
Såg att jag nämndes här i pratet om bindningar och din. Jag är verkligen inget bra exempel då jag har överrörliga knäleder. Jag kan helt enkelt vrida mina fötter rakt bakåt om jag så önskar. Detta gör att jag inte är det minsta rädd för att vrida sönder knäna. En innåtrotation skulle kunna paja knäna men det är inte så ofta de uppkommer, därför kör jag på bindningar som i princip aldrig löser ut (997 med din 14-20, ställda på ~16-18). Dock kör de flesta jag åker med som inte har samma överrörlighet med ungefär samma inställningar (Reine med P18 givetvis).

Detta gör vi också ofta för att man åker på en hel del ställen där en tappad skida inte är att föredra framför att riskera en tappad skida. Behöver inte vara yfyd* linjer utan det räcker med ställen som Östra etc där det finns en del sten, skog eller lavinkägla under.

Det handlar en hel del om personlig preferens och vad man är villig att riskera, tänk efter mer själv och lyssna på oss andra fånar lite mindre. (Givetvis bra för vissa att lyssna ibland, t ex 90kg+Marker M11 :))

Obsethed 09 vs 10?
Ni som snackar om att en bindning ställd i botten av sitt register, inte fungerar som den ska i detta intervall, undrar jag var ni fått er information ifrån? Har ni nån vettig källa, någon som prövat bindningen i en DIN-mätare, eller är det nu "FR.se-common-knowledge" som gäller här?

Håller med om att FKS155 är the shit för de flesta åkare eftersom den har ett brett register och är stadigt byggd. Men jag förstår att man kör på en P18 ställd på 8,5 om man lyckats hitta en sån till billigt pris, P15 kan vara svårt att få tag på. Folk som grinar om att person inte "behöver" en bindning som går till 18 är ute och cyklar, tycker jag i vissa fall. Eftersom en sån bindning är en så jävla mkt bättre investering än nån rutten plastbindning som räcker ett par säsonger max. Man kör bara plast ett par säsonger, sen inser man att det blir dyrt att byta bindningarna.

Dock bör man vara medveten om att en racebindning i metall har DINvärden som motsvarar ett par hack till på en turistskala i "upplevd" DIN.. Varför, det kan man söka om i forumet om man är nyfiken. Så om man köper en 916 eller p18 på postorder bör man köra minst 10 till vardags på en vanlig bindning..

Tillbaka
Topp