Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Officiella GO PRO-tråden
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Dr_Snow" data-source="post: 868384" data-attributes="member: 12536"><p>Jag har svårigheter att få till en vettig vinkel på kameran.</p><p></p><p>För att få någon slags kontext när jag åker på öppna fält (utan träd) så vill jag gärna att man ska ana skidspetsarna i nedre kanten av bilden, samtidigt som jag får med sluttning och lite horisont. GoPron (HD) är ju begåvad med mycket vidvinkel så jag tycker inte att det borde vara ett problem att få till.</p><p></p><p>Problemen är dock flera;</p><p>a) Det är svårt att ställa in rätt vinkel utan förhandsgranskning. Hur hittar ni rätt? Markeringar på fästet efter att ha provat er fram?</p><p>b) Jag har kameran ovanpå hjälmen i framkant (fästet sluttar nedåt). Det känns som att vinkeln jag får då antingen blir för mycket uppåt, dvs man ser himmel och snöfält framför, men man tappar "åkkänslan". Eller så får jag med för mycket skidor och ingen horisont vilket betyder att man inte ser vart jag är på väg i åket.</p><p>Jag ska nog prova att sätta kameran med vinkelfästet på sidan av hjälmen för att få ner den närmare skidorna (blir ungefär 1 dm skillnad tror jag).</p><p>c) Vinkeln som jag vill ha är såklart något olika beroende på om åket är flackt eller brant. Hur löser ni en sån justering ute på berget?</p><p></p><p>Ett bonusproblem:</p><p>d) Det känns som att fästet glappar något. Kameran vickar lite i fästet vilket genererar ett irriterande klickljud och lite skakningar i filmerna. Något som känns igen?</p><p></p><p>Jag ska försöka ladda upp ett exempel på problemen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Dr_Snow, post: 868384, member: 12536"] Jag har svårigheter att få till en vettig vinkel på kameran. För att få någon slags kontext när jag åker på öppna fält (utan träd) så vill jag gärna att man ska ana skidspetsarna i nedre kanten av bilden, samtidigt som jag får med sluttning och lite horisont. GoPron (HD) är ju begåvad med mycket vidvinkel så jag tycker inte att det borde vara ett problem att få till. Problemen är dock flera; a) Det är svårt att ställa in rätt vinkel utan förhandsgranskning. Hur hittar ni rätt? Markeringar på fästet efter att ha provat er fram? b) Jag har kameran ovanpå hjälmen i framkant (fästet sluttar nedåt). Det känns som att vinkeln jag får då antingen blir för mycket uppåt, dvs man ser himmel och snöfält framför, men man tappar "åkkänslan". Eller så får jag med för mycket skidor och ingen horisont vilket betyder att man inte ser vart jag är på väg i åket. Jag ska nog prova att sätta kameran med vinkelfästet på sidan av hjälmen för att få ner den närmare skidorna (blir ungefär 1 dm skillnad tror jag). c) Vinkeln som jag vill ha är såklart något olika beroende på om åket är flackt eller brant. Hur löser ni en sån justering ute på berget? Ett bonusproblem: d) Det känns som att fästet glappar något. Kameran vickar lite i fästet vilket genererar ett irriterande klickljud och lite skakningar i filmerna. Något som känns igen? Jag ska försöka ladda upp ett exempel på problemen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Officiella GO PRO-tråden
Tillbaka
Topp