Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Man kan åka offpist överallt utan guide,, det är en fråga om vad man vill uppleva,, och vilka risker man vill ta,SHian sa:Kan man åka offpist utan guide? i arabba, marmolada? :D
Ursäkta mig om jag är taskig,, men med dina bristfälliga kunskaper, håll dig i pisten,SHian sa:ookej tack, finns det något ställe där det är liten lavinrisk?
Jag har hört att man kan bli av med liftkortet om man åker offpist, är det sant?
Om man frågar, - om det finns något ställe med liten lavinrisk att åka offpist på- jag vet ju inte om ja ska skratta eller gråta, säkrast är det när det inte lutar och det inte finns någon snö. lavinrisken är som jag hoppas du känner till indelad i en gradering från 1 till 5, väder vind spelar en stor roll här, det är alltså omöjligt att svara på en sådan fråga. är jag på plats, ja då går det att säga, i alla fall var man inte ska åka, de flesta lavinolyckor sker när det är risk 3, ja då ignorerar folk varningarna, det är även så att många laviner som tar skidåkare inte ser så stora ut, jag har själv suttit fast i snö till låren utan någon möjlighet att på egen hand gräva mig loss. dessutom ska man vara utrustad för offpist åkning, liten skyffel, sond, och transceiver, något annat är kvallificerat vansinne. helst ska någon i gruppen ha gått någon form av lavinkurs, att åka ensammen förutsätter jag att du inte tänker göra. och till sist, man blir av med liftkortet om man ignorerar avstägningar, det är ju inte samma sak som att man inte får åka offpist, Hoppas jag har varit tydlig, och att alla är försiktiga, Offpist är fantastiskt, om det är puder, helt underbart, jag kan också tillägga att jag har 35 års erfarenhet av höga berg, och så bor jag för närvarande i FrankrikeSHian sa:bristfälliga kunskaper? vad menar du?
Mycket bra sagt!Onlytelemark sa:Om man frågar, - om det finns något ställe med liten lavinrisk att åka offpist på- jag vet ju inte om ja ska skratta eller gråta, säkrast är det när det inte lutar och det inte finns någon snö. lavinrisken är som jag hoppas du känner till indelad i en gradering från 1 till 5, väder vind spelar en stor roll här, det är alltså omöjligt att svara på en sådan fråga. är jag på plats, ja då går det att säga, i alla fall var man inte ska åka, de flesta lavinolyckor sker när det är risk 3, ja då ignorerar folk varningarna, det är även så att många laviner som tar skidåkare inte ser så stora ut, jag har själv suttit fast i snö till låren utan någon möjlighet att på egen hand gräva mig loss. dessutom ska man vara utrustad för offpist åkning, liten skyffel, sond, och transceiver, något annat är kvallificerat vansinne. helst ska någon i gruppen ha gått någon form av lavinkurs, att åka ensammen förutsätter jag att du inte tänker göra. och till sist, man blir av med liftkortet om man ignorerar avstägningar, det är ju inte samma sak som att man inte får åka offpist, Hoppas jag har varit tydlig, och att alla är försiktiga, Offpist är fantastiskt, om det är puder, helt underbart, jag kan också tillägga att jag har 35 års erfarenhet av höga berg, och så bor jag för närvarande i FrankrikeSHian sa:bristfälliga kunskaper? vad menar du?
För att tillägga ytterligare, antingen går du kursen och köper utrustningen ELLER så fixar du guide och köper utrustningen. Oavsett vad ska du ha utrustning.Tancoll sa:Mycket bra sagt!Onlytelemark sa:Om man frågar, - om det finns något ställe med liten lavinrisk att åka offpist på- jag vet ju inte om ja ska skratta eller gråta, säkrast är det när det inte lutar och det inte finns någon snö. lavinrisken är som jag hoppas du känner till indelad i en gradering från 1 till 5, väder vind spelar en stor roll här, det är alltså omöjligt att svara på en sådan fråga. är jag på plats, ja då går det att säga, i alla fall var man inte ska åka, de flesta lavinolyckor sker när det är risk 3, ja då ignorerar folk varningarna, det är även så att många laviner som tar skidåkare inte ser så stora ut, jag har själv suttit fast i snö till låren utan någon möjlighet att på egen hand gräva mig loss. dessutom ska man vara utrustad för offpist åkning, liten skyffel, sond, och transceiver, något annat är kvallificerat vansinne. helst ska någon i gruppen ha gått någon form av lavinkurs, att åka ensammen förutsätter jag att du inte tänker göra. och till sist, man blir av med liftkortet om man ignorerar avstägningar, det är ju inte samma sak som att man inte får åka offpist, Hoppas jag har varit tydlig, och att alla är försiktiga, Offpist är fantastiskt, om det är puder, helt underbart, jag kan också tillägga att jag har 35 års erfarenhet av höga berg, och så bor jag för närvarande i FrankrikeSHian sa:bristfälliga kunskaper? vad menar du?
Bara att tillägga.
Du bör har koll på hur väder och vind har varit under HELA säsongen för att kunna göra en bra lavinprognos själv.
SHian, antingen går du kursen och köper utrustningen eller så fixar du guide.
Det jag menade!Vannish sa:För att tillägga ytterligare, antingen går du kursen och köper utrustningen ELLER så fixar du guide och köper utrustningen. Oavsett vad ska du ha utrustning.Tancoll sa:Mycket bra sagt!
Bara att tillägga.
Du bör har koll på hur väder och vind har varit under HELA säsongen för att kunna göra en bra lavinprognos själv.
SHian, antingen går du kursen och köper utrustningen eller så fixar du guide.
Om det va det du menade så förtydligade jag baraOch om du menade att man kanske får låna lavinutrustning med guiden så förtydligade jag ändå bara!
Jag hoppas du skojar, men du är inte rolig, om du menar vad du skriver,,, sök psykhjälp,,,MedlemJapaner sa:Fan vad ni överreklamerar detta med lavinkunskap och utrustning. Det är bara att köra och hoppas på det bästa, det är trots allt inte så farligt att blir lite nergrävd i en snöhög.
Ironi är underskattat!Onlytelemark sa:Jag hoppas du skojar, men du är inte rolig, om du menar vad du skriver,,, sök psykhjälp,,,MedlemJapaner sa:Fan vad ni överreklamerar detta med lavinkunskap och utrustning. Det är bara att köra och hoppas på det bästa, det är trots allt inte så farligt att blir lite nergrävd i en snöhög.
Visst kan ironi vara roligt i rätt sammanhang, men jag vet att många unga, och äldre med för den delen är okunniga i ämnet,, och den där som försökte vara ironisk som du säger, han har kommit med Väldigt korkade komentarer här, förövrigt så måste forumet på freestyle.se va europas mest oseriösa,, jag är på norska, franska, tyska, Amerikanska, Brittiska och Italienska skidforum, på engelska Snowheads finns en speciell avdelning för allmänt skitprat o fyllesnack kallad Aprés ski, resten av forumet, handlar om allt som har med skidor och skidresor att göra, dessutom är nog medelåldern på freeride den lägsta bland världens skidforumTancoll sa:Ironi är underskattat!Onlytelemark sa:Jag hoppas du skojar, men du är inte rolig, om du menar vad du skriver,,, sök psykhjälp,,,MedlemJapaner sa:Fan vad ni överreklamerar detta med lavinkunskap och utrustning. Det är bara att köra och hoppas på det bästa, det är trots allt inte så farligt att blir lite nergrävd i en snöhög.![]()