Offpist/höftprotes

foppus1

Medlem
Offpist/höftprotes
Tjena,

Är 38 år och fick en ny höftkula för 3 år sedan pga artros + gamla idrottssviter. Operationen blev mycket lyckad och efter denna kan jag aktivera mig precis som innan vad gäller t ex skridskoåkning, cykling, löpning m.m. Jag åker även en hel del utförsåkning. Jag har dock alltid hållt mig i pisten men är nu riktigt sugen på att testa offpiståkning/lössnö. Jag har alltid varit, och är även nu, vältränad i ben och bål men överkroppen har väl inte alltid fått sin dos.

Min fråga till er som är duktiga på denna typ av åkning är om det är mycket mer påfrestande med lössnöåkning än åkning i pist eller är det kanske till och med skonsammare för kroppen/höften? Att hoppa/droppa är det förstås inte tal om men det ser så jäkla läckert ut att åka i gles skog eller nerför öppna sluttningar i midjedjup snö. Kanske någon av er, mot förmodan, har gjort samma operation och kan berätta utifrån egna erfarenheter? Det borde inte vara något problem för höften att knata med stighudar för att nå lite sköna ställen om det behövs.

/Foppus

Offpist/höftprotes
Jag tycker att pist (särskilt i dåligt före) är mycket tyngre än offpist. Du kommer upp i en högre fart som ökar belastningen i svängar och ramlar du blir det ett hårdare fall ;)

Å andra sidan har du en mindre förutsägbar terräng i offpisten så att olycksrisken ökar men så länge du inte kör i brant snårskog och riskerar att ramla ner för ett stup när som helst skulle jag säga att det är lugnt.

Offpist/höftprotes
Men daliga forhallanden i offpisten ar tycker jag iaf ar MYCKET varre and dalig pist. Tung blot nysno ar maste vara riktigt pafrastande for en "offpist nyborjare" att slanga runt skidorna i.

Offpist/höftprotes
Jo visst, men då blir det ju isf bara ett dåligt åk, föret kan ju dessutom variera efter höjdmetrarna mer än i pisten så att en skön start blir ett helvete i botten. Är ju alltid lite gambling ;)

Jag föredrar iofs ofta pist vid tö då det blir många uppsvängda småhopp och mjuka landningar - då kan jag köra "offpiståkning" i pisten så länge det inte är folk i vägen :lol:

Offpist/höftprotes
Med ett par feta rockerlagg som är väldigt svängvilliga krävs väldigt lite kraft för att genomföra en sväng.
Om bar skidan planar som den ska behöver du aldrig "slänga runt" skidorna. Bara att titta vart man vill åka och sväva dit :)
Ojämnt underlag kommer alltid vara stökigt, men ta ner farten i god tid så lär det inte vara några större problem.

Har inte genomgått någon sådan operation, men man har ju åka skidor när man har varit rejält sliten i kroppen och haft krånglande knän. Så länge skidorna är över ca 110mm och skidan har rocker och är väldigt lättåkt, krävs det väldigt lite krafter för att hantera åkningen om man håller sig till måttliga hastigheter.

Offpist/höftprotes
Tack skall ni ha för era svar. Jag bara måste testa offpist i vinter och kommer då försöka hyra ett par lämpliga lagg.

Offpist/höftprotes
Hello Foppus

Vilken protes har du fått? Har själv bytt båda mina till s.k. ytplastik ("Birminghammetoden) dvs. titan skål med titanhatt på min nedslitna höftkula. Började renoveringen våren 07 och gjorde tredje (blev tre op då den första hamnade i fel vinkel så höftkulan gled ur skålen då jag satte mig djupt) op våren 08. Har kört offpist tre säsonger sen dess, så visst funkar det! Men muskelstyrkan bör vara god för att slita mindre på själva leden. Rekommenderar core träning och cykling 4-5 gånger i veckan. Laddade upp ett video klipp från förra säsongen för å ge dig lite motivation till försäsongsträningen ;o)

Avslutade den här vintern med att gå upp för Hammrafjället 1138 möh och ta ett offpist åk i vårsorben.
Att kunna genomföra sådana roliga aktiviteter har fått ett helt annat värde, efter att man genomgått en \"rehab comeback\". Det finns det nog fler här på freeride som kan skriva under på.

Om du flera frågor så är det bara att PM.

Offpist/höftprotes
Vad jag förstått så är det sällan dagens proteser hindrar aktiviteter , största risken är väll att man efter operation mår så bra att man belastar resten av kroppen för mycket som resultat av rörelsehinder/passivitet innan operationen.

Det man jobbar med idag är väll att minimera "läckage" från plantat till kropp, då plantaten innehåller en del mindre "nyttiga" legeringsämnen.

Offpist/höftprotes
Vitalis66: Härligt att höra att det funkar. 3 operationer? Wow. Jag har hittills endast gjort en. Min protes är en så kallad ytersättningsprotes http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/12670/LKT0937s2282_2284.pdf .Det verkar som att det är en protes liknande din.

Min fysik är helt OK. Kör skridskor, styrka eller cykel 3-4 ggr i veckan så jag tror inte jag kommer att misslyckas pga det. Plöjer igenom alla tips och instruktionsfilmer jag kan hitta för att förbereda mig men har även tänkt att ta några lektioner om detta är möjligt för offpist. Det skall bli ballt att testa. Skön rulle du laddade upp förresten.

Offpist/höftprotes
Foppus skridskor säger du. Åker du inlines då eller långfärds eller är det allmänhetens på hockeyrör? Skridskor är jätte bra för balansen då den op höften kan vara instabil och lite glappig. Men det gäller att se upp för fel skär då det kan vara ödestigande med för många luxation. Är själv gammal hockeyspelare men är lite små skraj för att ge sig ut på rinken igen med tanke på detta. Kan oxå vara så att min själv insikt har blivit bättre med åren :P Kan inte ta det lugnt med grillorna på fötterna :D

Vart brukar ni åka? Vi brukar hålla till i Tänndalen, Funäsdalen, Ramundberget, Tännporten samt Hemavan/Tärnaby och där finns det Offpistkurser både i skidskolan och med aktivitets guider.

I Funäsfjällen kan jag varmt rekommendera Offpist jakt med Jon Wagenius.
Länk. http://adventurelovers.se/sv/vinteraeventyr/tillval/foer-skidakarna.html
http://www.strapatser.nu/strapatser/index.html

I Hemavan/Tärnaby så kan jag rekommendera Offpist guidning med Christoffer Boström eller Johan Edström. Christoffer är en av grundarna till friåkningstävlingen http://www.ridethecow.se/

Dessa herrar är alla jordnära, anspråkslösa, glädjespridare som verkligen kan återge offpiståkningens rätta frihetskänsla.

Offpist/höftprotes
foppus1 sa:
Vitalis66: Härligt att höra att det funkar. 3 operationer? Wow. Jag har hittills endast gjort en. Min protes är en så kallad ytersättningsprotes http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/12670/LKT0937s2282_2284.pdf .Det verkar som att det är en protes liknande din.

Min fysik är helt OK. Kör skridskor, styrka eller cykel 3-4 ggr i veckan så jag tror inte jag kommer att misslyckas pga det. Plöjer igenom alla tips och instruktionsfilmer jag kan hitta för att förbereda mig men har även tänkt att ta några lektioner om detta är möjligt för offpist. Det skall bli ballt att testa. Skön rulle du laddade upp förresten.
Intressant att du kan vara så aktiva efter höftoperationen. Jag ska nog också "kasta in" handduken och få höften utbytt.
Var blev du opererad? Läste att kirurgerna i sverige är lite skeptiska till ytersättningsprotes-metoden.
Hur pass aktiv kan man vara efteråt? Kan man tex krascha brutalt i pisten?

Offpist/höftprotes
Hade faktiskt en guide i Powder Mountain med bytt höftkula, så det finns de som fixar lössnö med metall i kroppen. Det framgår ju för övrigt tidigare i tråden.

Offpist/höftprotes
Andreas80 sa:
Vad jag förstått så är det sällan dagens proteser hindrar aktiviteter , största risken är väll att man efter operation mår så bra att man belastar resten av kroppen för mycket som resultat av rörelsehinder/passivitet innan operationen.
Nej. Det är en missuppfattning. Man kan inte aktivera sig hur som helst efter att man får en protes. Ytersättningsproteserna klarar vridningar och djup böjning mycket bättre än "klassiska" höftproteser där man helst inte ens ska korsa benen, än mindre sitta på huk. Dock ska man ta det väldigt lugnt med stötar om det går och hur vårdslös som helst kan man inte vara. Offpiståkning i någorlunda schyssta förhållanden är dock inte det värsta jag kan tänka mig. Jag har blivit frånåkt i skogen i Fernie av en 70-åring med en 10 år gammal klassisk höftprotes. Han garvade när han hörde att jag var ortoped. Kommentaren var bara "Well, I just make sure that I don't fall, and I ski slowly these days..." sen var han borta i ett lätt moln av puder :-)

Tillbaka
Topp