Offpist i december?

Offpist i december?
Det beror ju på var det snöar; och eftersom ingen av freerides besökare är Gud så kommer du inte få ett vettigt svar här utan måste helt enkelt vänta till mitten av december för att se. Ev. kan någon metreolog och snölägesrapport ge dig en hint ett par dagar innan.

Offpist i december?
December kan vara magiskt ena året och helt kass året därpå. Störst chans till minusgrader har du ju hur som helst på de orter som ligger högt, vilket jag antar du räknat ut.

Boka flyga till exempelvis Geneve för att sedan ta dig till den skidort med bäst förhållanden för tillfället kan vara ett annat alternativ.

Offpist i december?
Jag har en erfarenhet, den grundar sig på vad som redan skrivits nedan. Jag väljer att inte följa tipset att välja nya orter år från år då det innebär att jag för några korta försäsongsdagar ska hitta i ett nytt system, ska veta var jag ska bo bra, hur jag ska ta mig dit. Jag har istället valt ett ställe som utifrån ren och skär rimlighetsbedömning kan ge en fantastisk säsongsstart.

1) ett system med många åkmöjligheter d v s med skidåkning i flera olika värdersträck och mec åkning av olika karraktär (läs högalpint, skog, rännor, glaciär etc)

2) ett system med mycket åkning på hög höjd, läs stor åkning över 2.500 m ö h gärna en hel del åkning över 2.700.

3) en hel del piståkning, spm säkerhet om off-pisten inte är så bra ändå.

Kika runt lite så kommer du se att det inte är så mycket att välja på i december om du vill jobba med ETT säkert kort. Jag tycker att Andermatt verkar för lågt för att ha ett stabilt alternativ år efter år.

//Patrick

Sjalli sa:
Patrick sa:
Jag vet, men det är inget mam bjuder på gratis. Åtta år av tio säger dock det mesta!
Hmm, Patrick verkar veta något. Någon anstormning lär det väl inte bli om du droppar hemlisen, det är ju ändå december vi pratar om.

Offpist i december?
Getryggen vid Storulvåns fjällstation var åkbar för ca 3 veckor sedan.
Antar att det är bättre nu då det ligger 25cm i Åretrakterna.

Återkommer med info så fort jag fått mina rando prylar från tyskland.

(För den som undrar ligger Sverige i Europa, han frågde om Europa och inte specifikt alperna :P )

Offpist i december?
Blackriverpaint sa:
Hintertux, mayrhofen bör ha en schysst bas med tanke på vad som dumpats på sistone.
Kom in fönvindar idag i Zillertal. Hade 15 grader i hintertux (+8 på 2700m) och det stod runt 20 på termometern när vi passerade innsbruck.. Tyvärr...

Tillbaka
Topp